EKATON εξήντα τεχνικές εταιρίες έχουν κλείσει από το 2004, δηλαδή μετά το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων, μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΑΤΕ, του συνδέσμου που εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές επιχειρήσεις.

Αλλά και από τις 554 τεχνικές εταιρίες, από την 3η έως την 7η τάξη, που παραμένουν στο μητρώο (ΜΕΕΠ) του Yπουργείου Υποδομών, οι 88 πνέουν τα λοίσθια και δεν έχουν ενημερότητα πτυχίου. Τα στοιχεία του ΣΑΤΕ δείχνουν πως σχεδόν 1 στις 4 τεχνικές εταιρίες του 2004 έχει κλείσει, ενώ 1 στις 5 βρίσκεται προ της κατάρρευσης.

Η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος αποτυπώνεται κατά τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο στα στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά τη γενική συνέλευση.

Σύμφωνα μ'Α αυτά, από το 2004 έως σήμερα ο αριθμός των εργοληπτικών εταιριών από 7η έως και 3η τάξη, μειώθηκε κατά 22,2%, από 712 σε 554 (δηλαδή κατά 158 εταιρίες). Ειδικά σε ό,τι αφορά τις μεγαλύτερες εταιρίες (7ης τάξης) αυτές από 14 περιορίστηκαν σε 9 (μείωση κατά 35,7%).

Ωστόσο, η μείωση του αριθμού δεν σήμανε και καλύτερες συνθήκες για όσες απόμειναν. Είναι ενδεικτικό ότι ενημερότητα πτυχίου δεν διαθέτουν σήμερα 88 από τις 554 εταιρίες.

Με βάση τα ίδια στοιχεία, ο συνολικός κύκλος εργασιών των τεχνικών εταιριών υπέστη καθίζηση άνω του 25% την περίοδο 2008 - 2010, ενώ τεράστια είναι η βουτιά τον τελευταίο χρόνο. Η κάμψη προκύπτει και από τον μέσο κύκλο εργασιών των τεχνικών εταιριών, που το 2008 ανερχόταν στα 13,36 εκατ. ευρώ και περιορίστηκε στα 10 εκατ. ευρώ το 2010. Η πολυδιάσπαση εξακολουθεί να χαρακτηρίζει τον κλάδο καθώς οι εταιρίες της ανώτατης τάξης το 2010 είχαν μέσο έσοδο 204,3 εκατ. ευρώ και οι εργολάβοι της αμέσως χαμηλότερης (6η τάξη) μόλις 35 εκατ. ευρώ.

Χαρακτηριστικό των δυσκολιών είναι το γεγονός πως το 70% των εννέα εργολάβων που έχουν απομείνει στην ανώτατη τάξη κινδυνεύει με απώλεια εργοληπτικού πτυχίου στην επικείμενη επανάκριση από το Yπουργείο Υποδομών. Την ίδια τύχη θα έχει και μία στις δύο εργοληπτικές επιχειρήσεις της 6ης τάξης.

Στη χθεσινή έκτακτη γενική συνέλευση του ΣΑΤΕ οι εργολήπτες, σε υψηλούς τόνους, μίλησαν για αδιαφανείς διαδικασίες σε πολλούς διαγωνισμούς, για προβλήματα στη λειτουργία του "Διαύγεια", για καθυστερημένη διανομή των τευχών δημοπράτησης και για φαινόμενα απανωτών ενστάσεων που απειλούν πολλά έργα.

Παράλληλα συζήτησαν τις δραματικές συνθήκες στις οποίες έχει περιέλθει ο κατασκευαστικός κλάδος, μέσα στις οποίες καλούνται να επιζήσουν οι εργοληπτικές επιχειρήσεις, να προσφέρουν εργασία στο προσωπικό τους και στις χιλιάδες συνδεδεμένες με τον κλάδο εταιρίες (παραγωγή-εμπορία δομικών υλικών, υπεργολάβοι, εργατοτεχνίτες, τεχνικό και διοικητικό προσωπικό κ.λπ.).

Σε σχετική ανακοίνωση επισημαίνεται ότι έχει γίνει αντιληπτό πλέον και από όλους ότι η περικοπή του ΠΔΕ για τη μείωση του ελλείμματος, μέθοδος που συστηματικά ακολουθείται τα τελευταία χρόνια, είναι μία ιδιαίτερα επιβλαβής για την ανάπτυξη της οικονομίας επιλογή, αφού η μείωση του ΑΕΠ που τελικώς επιφέρει είναι και μεγάλη και μόνιμη και μάλιστα για μακρά περίοδο, με τελικό αποτέλεσμα το αντίθετο από τον στόχο, αντί να δοθεί βάρος στην περιστολή των δαπανών της δημόσιας κατανάλωσης.