Κανονικά και χωρίς προβλήματα κατάπλευσαν αργά χθες το βράδυ στον Πειραιά τα Κρητικά πλοία που μετέφεραν δεκάδες φορτηγά με οπωροκηπευτικά και λίγους επιβάτες οι οποίοι πρόλαβαν την ευκαιρία απο το προσωρινό "σπάσιμο" της απεργίας των ναυτεργατών.

Τα φορτηγά με τα αγροτικά προιόντα του νησιού εκφορτώθηκαν και πήραν τον δρόμο για τις αγορές προσφέροντας προσωρινή "ανακούφιση" στους παραγωγούς, εν όψει και της αππόφασης που θα πάρει σήμερα η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία για την λήξη ή την συνέχιση της απεργίας η οποία - σύμφωνα με την απόφαση του Σαββάτου - λήγει αύριο στις 6 το πρωί.

Υπενθυμίζεται πως υπο την πίεση των αγροτών, το βράδυ του Σαββάτου φορτώθηκαν δεκάδες νταλίκες με οπωροκηπευτικά στα πλοία που ήταν δεμένα στα λιμάνια Χανίων και Ηρακλείου απο την περασμένη Δευτέρα που ξεκίνησε η απεργία των ναυτεργατών.

Μετά απο διαπραγματεύσεις και πολύωρη αναμονή - παρά του ότι τα πληρώματα των πλοίων με εσωτερική ψηφοφορία αποφάσισαν να εργαστούν για την μεταφορά των προιόντων στον Πειραιά - τελικά τα λιμεναρχεία έδωσαν την έγκριση για απόπλου των πλοίων το μεσημέρι της Κυριακής.

Οι ναυτεργάτες

«Για μας η απεργία συνεχίζεται. Τίποτε δεν έχει τελειώσει. Οι ναυτικοί απεργούν. Μέχρι σήμερα είχαμε επιτυχία εκατό τοις εκατό, να έχουμε και ενενήντα τοις εκατό, δεν έγινε και κάτι» δηλώνουν οι συνδικαλιστές της ΠΝΟ, οι οποίοι
υπο το βάρος  των σοβαρών ελλείψεων σε τρόφιμα, καύσιμα και είδη πρώτης ανάγκης, που παρατηρούνται σε όλα τα νησιά, θα αποφασίσουν σήμερα εάν θα συνεχίσουν ή όχι τις απεργιακές κινητοποιήσεις που σήμερα συμπληρώνουν οκτώ ημέρες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι των συζητήσεων των συνδικαλιστών θα τεθούν εκ νέου όλα όσα συζητήθηκαν το απόγευμα της Παρασκευής στη συνάντηση που είχαν με τον υπουργό Περιφ. Ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοΐδη, όπως επίσης και οι δεσμεύσεις του υπουργού.

Δεσμεύσεις υπουργού

Να σημειωθεί ότι αμέσως μετά τη συνάντηση, το βράδυ της Παρασκευής εκδόθηκε από το υπουργείο δελτίο Τύπου, σύμφωνα με το οποίο ο υπουργός δεσμεύτηκε για τα εξής:

1. Με τροπολογία που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή, η εποπτεία του ΝΑΤ μεταφέρεται αυτούσια στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και διατηρείται η αυτονομία του.

2. Σε συνεργασία και συνεννόηση με το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών θα υπάρξει η βέλτιστη λύση για το θέμα των συντάξεων του ΝΑΤ.

3. Το ΕΛΟΕΝ (Ειδικός Λογαριασμός Οικογενειακών Επιδομάτων Ναυτικών) θα εκσυγχρονισθεί.

4. Ο λογαριασμός του ΓΕΝΕ (Γραφείο Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας) θα ενισχυθεί με κεφάλαια του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, έτσι ώστε να ενισχυθεί το ποσό που διατίθεται στους άνεργους ναυτικούς.

Πληροφορίες έλεγαν ότι οι συνδικαλιστές δεν ικανοποιήθηκαν από αυτά που τους είπε ο Μ. Χρυσοχοΐδης και περίμεναν πιο συγκεκριμένες απαντήσεις, ενώ από την άλλη, κύκλοι του υπουργείου υποστήριζαν πως ο υπουργός «ό,τι μπορούσε έκανε» και πως είναι αδύνατον τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή να κάνει οτιδήποτε άλλο.

Στο μεταξύ στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που ψηφίστηκε προχθές στη Βουλή, κατατέθηκε τροπολογία, σύμφωνα με την οποία δεν θα περικόπτονται οι συντάξεις των ναυτικών που είναι κάτω των 55 ετών, εφόσον αυτοί έχουν συμπληρώσει 20 χρόνια θαλάσσιας υπηρεσίας.

Οι ακτοπλοικές επιχειρήσεις

Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, εν τω μεταξύ, εκπέμπουν σήμα κινδύνου για την επιβίωσή τους, αφού οι απεργίες χειροτερεύουν την ήδη προβληματική οικονομική τους κατάσταση.

«Η ασθενής οικονομική κατάσταση των εταιρειών πλοιοκτησίας του επιβατηγού μας στόλου επιδεινώνεται καθημερινά από την έλλειψη ρευστότητας, ενώ επιβαρύνεται σημαντικά η οικονομική υπόσταση των εταιρειών από τις συνεχιζόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις του κλάδου. Δυστυχώς, έρχεται η χρονική στιγμή που οι περισσότερες εταιρείες πλοιοκτησίας θα δηλώσουν αδυναμία επιβίωσης» επισημαίνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και προσθέτει: «Εάν πτωχεύσει η επιβατηγός ναυτιλία, η ναυτική ανεργία θα ανέλθει στα ύψη με τραγικά όμως αποτελέσματα για όλους, ναυτικούς, νησιώτες και πλοιοκτησία».