Η παρατεταμένη κρίση στις ναυλαγορές που προέρχεται από την υπερπροσφορά μεταφορικής δυναμικότητας έχει αρχίσει να φέρνει στα όριά του πλήθος ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Ενδεικτικά είναι τα τελευταία αποτελέσματα που ανακοίνωσαν ελληνικές αλλά και ξένες εισηγμένες της ποντοπόρου.

Μεταξύ άλλων η Baltic Trading συμφερόντων του Πέτρου Γεωργιόπουλου εμφάνισε στο 9μηνο ζημίες 2,24 εκατ. δολ. έναντι κερδών 4,62 εκατ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Βασική αιτία η πτώση της αξίας του στόλου της. Η OceanFreight συμφερόντων Κανδυλίδη που συγχωνεύεται με την DryShips του Οικονόμου ανακοίνωσε ζημίες 21 εκατ. δολ. Η επίσης συμφερόντων Πέτρου Γεωργιόπουλου Genco Shipping & Trading σημείωσε το τρίτο τρίμηνο πτώση κερδών της τάξης του 96%. Χαμηλότερα των προβλέψεων της Wall εάν εξαιρεθούν έκτακτα έσοδα ήταν και τα αποτελέσματα της Capital Product Partners συμφερόντων Ευάγγελου Μαρινάκη.

Πολλές ακόμα εταιρείες ανακοινώνουν δίνουν παρόμοια εικόνα ενώ οι μικρότερες εξ’ αυτών που έχουν και δυσκολότερη πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις βλέπουν τους ισολογισμούς τους να δέχονται σημαντικές πιέσεις.

Με βάση μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, ο βασικός εξαγωγικός κλάδος της χώρας η ναυτιλία «συνεχίζει να δέχεται σημαντικές πιέσεις από το σκέλος της προσφοράς με τις τιμές των σύνθετων ναύλων να παραμένουν 47% περίπου χαμηλότερα από το μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας».

Η κατάσταση αυτή οδηγεί πολλές από τις μικρότερες εταιρείες σε κλείσιμο ή απορρόφηση από μεγαλύτερες. Έτσι σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin Research από το 1998 έως σήμερα οι εταιρείες με στόλο άνω των 25 πλοίων αυξήθηκαν από 19 σε 34, ενώ οι εταιρείες με στόλο από 16-24 πλοία, σε 37 από 11. Μικρότερες εταιρείες με 1 έως 8 πλοία μειώθηκαν δραστικά από το 1998 μέχρι σήμερα.

Τα προβλήματα στις ναυλαγορές δεν πρέπει να παραγνωρίζονται όταν εξετάζονται οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Η ελληνική ποντοπόρος σύμφωνα με την τελευταία μελέτη της Ένωσης Εφοπλιστών Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ECSA, έχει φέρει στην ελληνική οικονομία 140 δισ. ευρώ ναυτιλιακό συνάλλαγμα μεταξύ του 2000 και του 2010. Το ποσό αυτό ισούται με το μισό δημόσιο χρέος της χώρας πριν αρχίσει η κρίση το 2009. Για να γίνει αντιληπτό το εύρος της συνεισφοράς της στο ισοζύγιο εμπορικών συναλλαγών αξίζει να επισημανθεί πως υπολογίζεται πως από το 2000 έως το 2013 το συνολικό ύψος των κοινοτικών κονδυλίων που θα έχουν μπει στη χώρα θα αγγίξει τα 45 δισ. ευρώ. Στην θετική αυτή εικόνα συνέβαλαν σύμφωνα με την έρευνα της ECSA οι 750 εταιρείες ελληνικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται ή δραστηριοποιήθηκαν από το 2000 και μετά.

Η Εθνική τράπεζα υπογραμμίζει πως παρά το γεγονός ότι ο ελληνόκτητος στόλος διατηρεί την ηγετική του θέση στον κλάδο, πρωτοστατώντας στις επιχειρηματικές κινήσεις και παραγγελίες και κατά το 2011 εντός ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για το παγκόσμιο εμπόριο (αύξηση 8.4% σε ετήσια βάση το 2011 ενώ το εμπόριο μεταξύ των αναπτυσσόμενων αγορών εμφανίζει ακόμη μεγαλύτερη αύξηση της τάξης του 11.5 % περίπου, την ίδια περίοδο), «δεν μπορεί να απορροφήσει τον αντίκτυπο στα ναυτιλιακά έσοδα από την συμπίεση των ναύλων, εξαιτίας της εισόδου νέων πλοίων». Όπως όμως προβλέπει «τα υφιστάμενα περιθώρια ανάκαμψης των σύνθετων ναύλων τα οποία είναι της τάξης του 15-20% για το 2012 -υπό την προϋπόθεση ότι οι αποσύρσεις πλοίων καθώς και οι ακυρώσεις και καθυστερήσεις παράδοσης νέων θα συνεχιστούν με το ρυθμό του 2ου και 3ου τριμήνου του 2011-, εκτιμάται ότι θα συνεισφέρουν στη μείωση του εμπορικού ελλείμματος κατά σχεδόν 1 ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ».

Ο ελληνόκτητος στόλος απαρτίζεται από 3.185 πλοία άνω των 1.000 κόρων ολικής χωρητικότητας που μεταφράζονται σε μερίδιο 14,33% του παγκόσμιου στόλου. Σε χωρητικότητα το μερίδιο αυτό ανεβαίνει στο 22,54% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενοπλοίων και στο 16,80% των πλοίων ξηρού φορτίου. Εάν στα νούμερα αυτά προστεθούν και τα 490 σύμφωνα με την ECSA υπό ναυπήγηση πλοία τότε το εκτόπισμα της ελληνικής ποντοπόρου γίνεται αντιληπτό. Όπως και το διακύβευμα.

Πρόκειται για έναν κατ’ εξοχήν κυκλικό κλάδο, σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό παγκόσμιο επιχειρηματικό χάρτη που λειτουργεί σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς.

Και αυτή την ώρα, μετά από 3 χρόνια συνεχόμενης πίεσης και έντονης μεταβλητότητας η μάχη των επιχειρηματιών της ποντοπόρου για να βγουν από την κρίση κορυφώνεται.

Η ελληνική ναυτιλία, σύμφωνα με το δημοσίευμα στο capital.gr, εν γένει θα διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία τςη αλλά ήδη ο επιχειρηματικός χάρτης αλλάζει και θα είναι πολύ διαφορετικός στο τέλος αυτής της ρότας.