Βαρύτατες – αλλά ευτυχώς αναστρέψιμες- δυσλειτουργίες στο σύστημα εφημεριών του ΕΣΥ κατέγραψε μελέτη της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιά. Δυσλειτουργίες που δοκιμάζουν την αντοχή ασθενών και εργαζομένων στα δημόσια νοσοκομεία, φέρνοντας τους συχνά στα όριά τους, ιδίως τους τελευταίους μήνες που το ΕΣΥ έχει γίνει… μονόδρομος για πολλούς Έλληνες, λόγω της οικονομικής κρίσης, ακόμη και για το πιο απλό πρόβλημα υγείας .

Περισσότεροι από 92.000 άνθρωποι προσήλθαν σε διάστημα τριών μηνών στις εφημερίες των οκτώ νοσοκομείων του Πειραιά και της Δυτικής Αττικής, σύμφωνα με τη μελέτη, ωστόσο μόνον οι 22.000 αντιμετώπιζαν επείγον και σοβαρό πρόβλημα υγείας!

Επιπλέον, για το 30% του συνόλου των περιστατικών δεν αποσαφηνίζεται στον ιατρικό φάκελο ποιο είναι το πρόβλημα υγείας που τους οδήγησε στο εφημερεύον νοσοκομείο. Ακόμη πιο θολή είναι η εικόνα σε ό,τι αφορά τις λεγόμενες βραχείες νοσηλείες, δηλαδή τους ασθενείς που νοσηλεύτηκαν για μερικές ώρες στα εφημερεύοντα νοσοκομεία, καθώς διαπιστώνεται αδυναμία καταγραφής αυτών των περιστατικών.

Φύρδην μίγδην οι ασθενείς

Η κατάσταση επιδεινώνεται σύμφωνα με τη μελέτη λόγω της «ανάμειξης» των ασθενών στη διάρκεια της εφημερίας, οι οποίοι ανεξάρτητα από το πρόβλημά τους -χρόνιο, επείγον, απλό περιστατικό που θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί και στο ιατρείο της γειτονιάς- συνωστίζονται όλοι επί ώρες έξω από τα Επείγοντα, χωρίς να γίνεται καμία διαλογή και αξιολόγησή τους, έχοντας ως «διαβατήριο» μόνο τον αριθμό προτεραιότητας.

Μάλιστα, από τα στοιχεία προκύπτει ότι στα νοσοκομεία πλέον κατά τη γενική εφημερία προσέρχεται μεγάλος όγκος πολιτών αναζητώντας υπηρεσίες υγείας που δεν μπορούν να παρασχεθούν εκ των πραγμάτων σε συνθήκες εφημερίας, όπως πχ γονείς που ζητούν να εμβολιαστούν τα παιδιά τους ή έγκυες που ζητούν να υποβληθούν σε διαγνωστικές εξετάσεις. Το γεγονός αυτό δυσχεραίνει τις ούτως ή άλλως δύσκολες συνθήκες υπό τις οποίες καλείται να παράσχει υπηρεσίες υγείας το προσωπικό του ΕΣΥ.

Αναγκαία η αλλαγή του συστήματος εφημερίας

«Σήμερα, ωστόσο, σε συνθήκες βαθύτατης οικονομικής κρίσης και γενικευμένης ανασφάλειας των πολιτών, υποχρεωτικά το δημόσιο νοσοκομείο θα πρέπει να ανταποκριθεί τόσο σε πρωτοβάθμιες όσο και σε προνοιακού τύπου ανάγκες του πληθυσμού» τονίζεται στη μελέτη της 2ης ΥΠΕ.

Γι’ αυτό και στο σχέδιο της 2ης ΥΠΕ προτείνεται η βελτίωση και η ενίσχυση των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών ( ΤΕΠ) με την εφαρμογή συστήματος διαλογής των ασθενών από νοσοκομειακές ομάδες… άμεσης δράσης, που θα προχωρούν με γοργούς ρυθμούς σε μια πρώτη αξιολόγηση των προσερχόμενων στην εφημερία ώστε να μην μπλοκάρει το σύστημα αλλά και οι ασθενείς.

Σύμφωνα με την πρόταση, ομάδα γιατρών (θα αποτελείται από έναν ειδικευμένο γιατρό, ειδικευόμενους, και διοικητικό υπάλληλο που θα καταχωρεί τα στοιχεία του ασθενούς για να μην χρονοτριβούν οι γιατροί) θα προχωρούν στη διαλογή των ασθενών ανάλογα με τη βαρύτητα των συμπτωμάτων που εκείνοι εκδηλώνουν. Έτσι, εάν για παράδειγμα κρίνουν ότι πρόκειται για σοβαρό περιστατικό θα το προωθούν στη Διατομεακή Ομάδα Εφημερευόντων Γιατρών (σε αυτήν θα συμμετέχουν παθολόγος, καρδιολόγος, χειρουργός, παιδίατρος, ορθοπεδικός ).

Ενδεικτικά αναφέρεται, σύμφωνα με δημοσίευμα στο protothema.gr, ότι αυτή η Ομάδα θα αναλαμβάνει πχ τους πολυτραυματίες ή τα οξεία καρδιολογικά περιστατικά. Σε άλλη περίπτωση, η Ομάδα άμεσης δράσης μπορεί να συστήνει περαιτέρω διαγνωστικό έλεγχο ή να παραπέμπει στη… γραμματεία του νοσοκομείου για επί τόπου κλείσιμο ενός άλλου ραντεβού, πχ όταν πρόκειται για μη επείγον πρόβλημα.

Με το πέρας της διαδικασίας αυτής οι ασθενείς θα παραλαμβάνουν τον προσωπικό τους φάκελο, ο οποίος ανάλογα με το χρώμα τους (όπως κόκκινο, κίτρινο και πράσινο) θα σηματοδοτεί τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων τους.