Είναι γεγονός ότι η φετινή τουριστική σεζόν επιφύλαξε μια ευχάριστη έκπληξη στην Κρήτη, με την αύξηση της κίνησης να αγγίζει διψήφιο αριθμό φτάνοντας στο άκρως ενθαρρυντικό 11%.

Μεγάλοι πρωταθλητές αυτής της σεζόν αναδεικνύονται οι αφίξεις από το Ισραήλ αλλά και τη Ρωσία, ενώ μετά από πάρα πολλά χρόνια, έστω και οριακά, αυξήθηκε και ο αριθμός των επιβατών από τη Γερμανία.

Αυτό βέβαια που χρειάζεται άμεση ανάλυση για την κρητική τουριστική μας βιομηχανία είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των τουριστών μας, που σε καμιά περίπτωση δε συμβαδίζουν με τα ποσοτικά. Αδιαμφισβήτητα οι Ρώσοι τουρίστες έχουν ένα υψηλότερο εισόδημα σε σχέση με τους υπόλοιπους λαούς, χωρίς όμως να αφήνουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους στην τοπική αγορά.

Ένας μέσος Ρώσος τουρίστας στην Κρήτη σε μια εβδομάδα διακοπών μπορεί να αφήσει στην τοπική αγορά μέχρι και 3.000 ευρώ, όταν μπει στη διαδικασία να κάνει αγορές γουναρικών, ενώ αρκετά χρήματα αφήνει και για τη διατροφή του. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται οι Ελβετοί, που για μια εβδομάδα διακοπών μπορούν να ξοδέψουν περίπου 1.500 ευρώ, διαθέτοντας ένα μεγάλο μέρος των χρημάτων σε αγορές κοσμημάτων αλλά και στη διατροφή.

Ανέκαθεν καλοί τουρίστες, όσον αφορά την οικονομική τους κατάσταση για την Κρήτη, θεωρούνταν οι πολίτες της Γαλλίας. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια το οικονομικό τους προφίλ έχει αλλάξει αισθητά. Ευκατάστατο χαρακτηρίζεται και το μεγαλύτερο ποσοστό των αφίξεων από το Ισραήλ, με τους Ισραηλίτες όμως να επιλέγουν 4ήμερα ή 5ήμερα πακέτα σε all inclusive ξενοδοχεία, γεγονός που λειτούργει αποτρεπτικά για να φανεί η αγοραστική δύναμη αυτών των τουριστών στην τοπική αγορά.

Με βάση τα παγκόσμια στοιχεία της τουριστικής βιομηχανίας, Ιάπωνες και Αμερικανοί είναι οι τουρίστες που αφήνουν πολλά χρήματα κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, χωρίς όμως αυτό να διαπιστώνεται στην Κρήτη, καθώς οι αφίξεις από αυτές τις δύο χώρες είναι σχεδόν μηδενικές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε επίπεδο χώρας το μεγαλύτερο μέρος από τις αφίξεις τουριστών από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου αλλά και τις ΗΠΑ το λαμβάνουν κυρίως δύο κυκλαδονήσια, δηλαδή η Μύκονος και η Σαντορίνη.

Τώρα, στον αντίποδα, Γερμανοί, Άγγλοι, Ολλανδοί αλλά και τουρίστες από πρώην χώρες της Βαλτικής είναι αυτοί που δεν ξοδεύουν σχεδόν τίποτα στην τοπική αγορά, καθώς απολαμβάνουν τις διακοπές τους στη μεγαλόνησο μέσω φτηνών πακέτων μαζικού τουρισμού σε μεγάλα ξενοδοχεία και των τεσσάρων νομών της Κρήτης.


ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Περιοχές με άρωμα... Ριβιέρας

Υπάρχουν όμως και πολλά τουριστικά θέρετρα στην Κρήτη που, παρά τη μαζικότητα των αφίξεων, έχουν καταφέρει να κρατήσουν ένα υψηλό ποιοτικό προφίλ, που αποτυπώνεται έντονα και στην τοπική αγορά αλλά και εντός των υπερπολυτελών ξενοδοχειακών μονάδων που βεβαίως δεν προσφέρουν πακέτα all inclusive.

Όπως είναι αναμενόμενο, η Ελούντα είναι πρώτη και με διαφορά, καθώς στη συγκεκριμένη περιοχή βρίσκονται και μερικά από τα πιο πολυβραβευμένα ξενοδοχεία της Ευρώπης. Εκεί κανείς θα συναντήσει τουρίστες από χώρες του αραβικού κόσμου, γαλαζοαίματους, αλλά και ανθρώπους από το παγκόσμιο τζετ σετ.

Και εδώ η ΗΠΑ και η Ιαπωνία κάνουν την διαφορά, ενώ όλο και περισσότεροι Ρώσοι μεγιστάνες επιλέγουν τα resorts στην Ελούντα για τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Άλλωστε, όλοι κατά καιρούς έχουμε ακούσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες αυτών των ξενοδοχείων, που για τις μετακινήσεις των πελατών τους επιστρατεύουν από ελικόπτερα, "Λιαρ τζετ" μέχρι και θαλαμηγούς.

Ωστόσο, υψηλό ποιοτικό προφίλ διατηρούν και μεμονωμένα ξενοδοχεία στην περιοχή της Χερσονήσου, του Ρέθυμνου αλλά και των Χανίων, με τους πλούσιους Σκανδιναβούς στη δυτικότερη πόλη της Κρήτης να κάνουν την διαφορά.

Τα Χανιά, για 9η χρονιά φέτος, κατάφεραν να αποσπάσουν μια ακόμη σημαντική πρωτιά, καθώς η περιοχή αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής προορισμός της πατρίδας μας για τους Έλληνες.

Ψαγμένοι τουρίστες

Τα νότια παραλία της Κρήτης τα τελευταία χρόνια κρατούν σταθερά ένα υψηλό ποιοτικό προφίλ στις αφίξεις των τουριστών. Άλλωστε, οι νότιες περιοχές του νησιού μας αποτελούν την εναλλακτική πρόταση για τους λεγόμενους ψαγμένους και επαναλαμβανομένους τουρίστες που επιλέγουν την Κρήτη εκτός της μαζικής οδού των αφίξεων.

Οι Γερμανοί είναι οι πρώτοι τουρίστες, που από παλιά είχαν ανακαλύψει το Νότο της Κρήτης για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, ενώ τα τελευταία χρόνια στις αφίξεις προστεθήκαν οι Ρώσοι, οι Βρετανοί αλλά και οι Έλληνες.

Ωστόσο, κάτι που πρέπει άμεσα να προβληματίσει τους τουριστικούς φορείς της Κρήτης είναι ότι τα τελευταία χρόνια και κάποια τουριστικά θέρετρα του Νότου ακολουθούν σταθερά την πορεία του μαζικού τουρισμού, με τα all inclusive πακέτα να έχουν και εκεί τον πρώτο λόγο.

Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περιοχή της Αγίας Γαλήνης και του Πλακιά στο Ρέθυμνο.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η Κρήτη μπορεί και πρέπει να αντισταθεί στο λεγόμενο κατευθυνόμενο τουρισμό, καθώς πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να το καταφέρει.

Νέα Κρήτη