Υπό την προϋπόθεση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και της στενής παρακολούθησης των εθνικών προϋπολογισμών των κρατών μελών της ευρωζώνης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε σήμερα τρεις τρόπους για τη δημιουργία ευρωομολόγου.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσης για την «ανάπτυξη, τη διακυβέρνηση και τη σταθερότητα στην ΕΕ», που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα, η Επιτροπή παρουσίασε δύο κανονισμούς για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας στην ευρωζώνη.

Παρουσιάζοντας την έκθεση της Κομισιόν, ο Πρόεδρός της, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο δήλωσε ότι τα ευρωομόλογα από μόνα τους δε θα λύσουν τα προβλήματα της ευρωζώνης, αν δε συνοδεύονται από δημοσιονομική πειθαρχία και σύγκλιση στις οικονομίες των χωρών μελών της.

Τρεις οι προτάσεις για το ευρωομόλογο

Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά το ευρωομόλογο (ή ομόλογο σταθερότητας) η Επιτροπή προτείνει τρεις επιλογές.

Πρώτον, την πλήρη αντικατάσταση των εθνικών ομολόγων με ευρωομόλογα τα οποία θα έχουν τις εγγυήσεις της ευρωζώνης. Η πρόταση αυτή θεωρείται η πλέον φιλόδοξη, καθώς εκτιμάται ότι θα εκτονώσει τις πιέσεις των αγορών στα κράτη μέλη και θα αποκλιμακώσει τα σπρεντς δανεισμού. Στην παρούσα φάση, ωστόσο, βρίσκει κάθετα αντίθετη τη Γερμανία. Επιπλέον, το σενάριο αυτό απαιτεί την αλλαγή της Συνθήκης της ΕΕ.

Δεύτερον, τη μερική αντικατάσταση των εθνικών ομολόγων με ευρωομόλογα τα οποία θα έχουν τις εγγυήσεις της ευρωζώνης. Στην περίπτωση αυτή, τα ευρωομόλογα θα καλύπτουν ως ένα συγκεκριμένο ποσοστό του χρέους των κρατών μελών. Και αυτή η εκδοχή χρειάζεται αλλαγή της Συνθήκης.

Τρίτον, τη μερική αντικατάσταση των εθνικών ομολόγων με ευρωομόλογα τα οποία δεν θα έχουν τις εγγυήσεις της ευρωζώνης. Η επιλογή αυτή θεωρείται η πλέον ασύμφορη για τις υπερχρεωμένες χώρες, καθώς θα εξακολουθούν να εκτίθενται στις πιέσεις των αγορών και στις διακυμάνσεις των σπρεντς δανεισμού. Ωστόσο, η επιλογή αυτή μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα, καθώς δεν απαιτεί την αλλαγή της Συνθήκης.

Κληθείς να σχολιάσει τις μεγάλες επιφυλάξεις της Γερμανίας για την πιθανή έκδοση ευρωομολόγων, ο κ. Μπαρόζο εμφανίστηκε αισιόδοξος, δηλώνοντας πεπεισμένος ότι οι επιφυλάξεις αυτές έχουν να κάνουν με το χρονοδιάγραμμα και όχι με την ουσία του εγχειρήματος. Παρουσιάζοντας, εξάλλου, τους κανονισμούς για την ενίσχυση της δημοσιονομικής εποπτείας, ο Πρόεδρος της Επιτροπής δήλωσε ότι χωρίς ενισχυμένη οικονομική διακυβέρνηση θα ήταν ιδιαίτερα δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να διατηρηθεί το ενιαίο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις προτάσεις της Επιτροπής, τα κράτη μέλη θα υποχρεώνονται να καταθέτουν, ως τις 15 Οκτωβρίου κάθε έτους, το σχέδιο προϋπολογισμού για τον επόμενο χρόνο, πριν εγκριθεί από τα εθνικά κοινοβούλια. Στη συνέχεια, η Κομισιόν θα αξιολογεί τα προσχέδια των προϋπολογισμών και θα διατυπώνει συγκεκριμένες συστάσεις σε κάθε χώρα μέλος. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν αποκλείσεις από τους στόχους του Συμφώνου Σταθερότητας, η Επιτροπή θα μπορεί να ζητά αλλαγές στο σχέδιο του προϋπολογισμού. Προβλέπεται, επίσης, οι εθνικοί προϋπολογισμοί να καταρτίζονται με βάση τις προβλέψεις ανεξάρτητων οργανισμών, ώστε να ενισχύεται η αξιοπιστία τους.

Αναφορικά με τον έλεγχο των εθνικών προϋπολογισμών από τις Βρυξέλλες, ο κ. Μπαρόζο τόνισε ότι δεν τίθεται θέμα αντιπαράθεσης ανάμεσα στην εθνική και ευρωπαϊκή δημοκρατική διαδικασία, αλλά απαιτούνται και τα δύο συγχρόνως.

Τέλος, σε περίπτωση που η Επιτροπή διαπιστώνει σημαντικό εκτροχιασμό στα δημοσιονομικά στοιχεία ενός κράτους μέλους, θα μπορεί να ζητά την υπαγωγή της σε πρόγραμμα χρηματοδοτικής αρωγής. Το κράτος μέλος που θα μπαίνει σε πρόγραμμα αρωγής θα υποχρεώνεται, σύμφωνα με την Επιτροπή, σε ενισχυμένη εποπτεία, μέχρις ότου να αποπληρώσει το 75% της βοήθειας που του έχει χορηγηθεί.



zougla.gr