Πόλεμος... προσφορών και μειώσεων τιμών για την κατάκτηση μεριδίων από τον αποδεκατισμένο, λόγω της ύφεσης, χριστουγεννιάτικο τζίρο έχουν ξεκινήσει οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου. Με προωθητικές ενέργειες, όπως αποστολή sms, 10ήμερα προσφορών, μειώσεις τιμών, δώρα αλλά και με «κράχτη» το συνεχές ωράριο που ξεκινά από τις 15 Δεκεμβρίου οι επιχειρηματίες θέλουν να περισώσουν ό,τι μπορούν από τις πωλήσεις τους.

Μάλιστα, όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο της imerisia.gr (Χρήστος Κολώνας),  ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου Βασίλης Κορκίδης εκτιμά ότι στο τέλος του χρόνου θα κλείσουν περίπου 25.000 μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις. Πρόκειται, όπως συνεχίζει ο ίδιος, για «καταστηματάρχες οι οποίοι δεν αντέχουν τα έξοδα και τις φορολογικές επιβαρύνσεις».

Πτώση τζίρου 
Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας Νίκος Γιαννέτος εκτιμά ότι «ο φετινός εορταστικός τζίρος και συνολικά η χρονιά θα κλείσουν με πτώση γύρω στο 30%». Κι εκείνος με τη σειρά του μιλά για πάρα πολλά «λουκέτα» στην αγορά: «Είναι στο όριό τους ακόμη κι εκείνες που προχώρησαν σε... μάζεμα των μαγαζιών τους. Νοικοκύρεψαν τα ανοίγματά τους και έκαναν τις αναδιαρθρώσεις που έπρεπε να κάνουν αλλά τώρα βρίσκονται σε μηδενικό σημείο».

Ο κ. Κορκίδης υποστηρίζει ότι από τη φετινή εορταστική αγορά θα λείψουν περίπου 4 δισ. ευρώ και «αυτό επειδή οι καταναλωτές αναγκάζονται να πληρώσουν τους φόρους, ενώ ταυτόχρονα το εισόδημά τους έχει υποστεί τεράστιες απώλειες».

Κλάδοι 
Σύμφωνα με τον ίδιο οι κλάδο όλοι μετρούν απώλειες. Όπως περιγράφει, για το μήνα Νοέμβριο σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό ο κλάδος της ένδυσης - υπόδησης έχει μείωση τζίρου από -18% έως -29%. Τα μικρά καταστήματα τροφίμων και ποτών γνωρίζουν πτώση πωλήσεων από -13% έως -16%. Τα φαρμακευτικά και καλλυντικά έχουν υποχωρήσει από -11 έως -13%. Τα καταστήματα επίπλων και ηλεκτρονικών ειδών χάνουν από -16% έως -17%, ενώ και τα πολυκαταστήματα υπολογίζουν απώλεια τζίρου -12%. Τα σούπερ μάρκετ έχουν μικρότερη «χασούρα» και συγκεκριμένα -4%.

Με δεδομένη αυτήν την αρνητική εικόνα στην αγορά, μικροί και μεγάλοι προσπαθούν να αντλήσουν έσοδα μέσα από τις προωθητικές ενέργειες. Στην Αθήνα «σύμμαχός» τους είναι ο δήμος: «Έχει προγραμματίσει διάφορες εορταστικές εκδηλώσεις και σε συνδυασμό με τις προσφορές που κάνουμε θέλουμε να πιστεύουμε ότι ο κόσμος θα κατέβει στο κέντρο για τα παραδοσιακά του ψώνια», λέει ο κ. Γιαννέτος.

Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας περιγράφει πως «οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου έχουν κάθε δυνατότητα για ενέργειες μάρκετινγκ. Αποστολή sms και επιστολών στους πελάτες τους, πληροφορώντας τους για τις προσφορές που κάνουν, δώρα και ευκολίες πληρωμής είναι ορισμένα από τα όπλα τους για να κερδίσουν μερίδια. Οι μικροί από την άλλη πλευρά, αυτό που κάνουν είναι να ενημερώνουν προφορικά τους πελάτες τους για τις μειώσεις τιμών και άλλες προσφορές».

Κατανάλωση 
Οι καταναλωτές λόγω της ύφεσης έχουν αλλάξει συμπεριφορά. Είναι πιο φειδωλοί στα ψώνια τους και τα δώρα που θα κάνουν θα είναι μόνο για τους στενούς τους ανθρώπους και αυτά όσο πιο οικονομικά γίνεται. Όπως γίνεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή τα καταστήματα εφαρμόζουν συνεχές ωράριο από τις 15 Δεκεμβρίου. Θα είναι ανοιχτά τις καθημερινές από τις 9 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ. Επίσης θα λειτουργήσουν την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου από τις 10 το πρωί μέχρι και τις 6 το απόγευμα, ενώ την Παραμονή των Χριστουγέννων από τις 9 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα.