Ονομάζεται Airborne Volcanic Object Imaging Detector ή αλλιώς AVOID και αποτελεί την τελευταία τεχνολογία των ειδικών του Νορβηγικού Ινστιτούτου Εναέριας Έρευνας (NILU) η οποία καθοδηγεί τα αεροσκάφη ώστε να αποφεύγουν τα επικίνδυνα σύννεφα ηφαιστειακής τέφρας.

Ο σχεδιασμός του έξυπνου «φύλακα-άγγελου» πραγματοποιήθηκε από τον βρετανό δρα Φρεντ Πράτα. Το σύστημα, όπως αποκαλύπτουν οι ερευνητές, λειτουργεί με τη βοήθεια καμερών υπερύθρων σε συνδυασμό με δορυφορικά δεδομένα και ατμοσφαιρικά μοντέλα.

«Ραντάρ» ηφαιστειακής τέφρας


Σύμφωνα με την ιστοσελίδα το Βήμα, χάρη στο υπερσύγχρονο σύστημα, οι πιλότοι θα είναι σε θέση να γνωρίζουν την ακριβή θέση των επικίνδυνων σύννεφων στάχτης που προκύπτουν από την ηφαιστειακή δραστηριότητα, αλλά και την κατεύθυνση που λαμβάνουν αυτά σε υψόμετρα από 5.000 έως 50.000 πόδια.

Οι κάμερες του συστήματος AVOID θα τοποθετούνται στα φτερά των αεροσκαφών και θα καταγράφουν τη θερμότητα, επιτρέποντας έτσι τον εντοπισμό των σύννεφων ηφαιστειακής τέφρας.

Ως γνωστόν, η ηφαιστειακή τέφρα μπορεί να καταστρέψει τους κινητήρες των αεροσκαφών.

«Οι δύο κάμερες είναι σε θέση να “πιάνουν” το πυριτικό άλας της ηφαιστειακής στάχτης π.χ. στα 33.000 πόδια ακόμη και όταν αυτό βρίσκεται σε απόσταση 100 χλμ. από το αεροσκάφος» εξηγεί ο δρ Πράτα.

«Η πληροφορία αυτή λαμβάνεται από τον πιλότο, ο οποίος βλέποντας ότι πλησιάζει σε επικίνδυνο σημείο μπορεί να αλλάξει πορεία και να περάσει γύρω από το σύννεφο στάχτης» προσθέτει.

Ασφαλέστερες αεροπορικές μετακινήσεις

http://www.tovima.gr/files/1/2011/article-0-0F18C19A00000578-444_306x423.jpgΗ πολλά υποσχόμενη τεχνολογία, η έρευνα της οποίας για την ώρα χρηματοδοτείται από την αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους easyJet, έρχεται να δώσει μια ανάσα στις αεροπορικές μετακινήσεις μετά από το χάος που προκάλεσε στην Ευρώπη πριν έναν περίπου χρόνο η έκρηξη του ισλανδικού ηφαιστείου Εϊγιαφιαλαγιοκούλ. Το γιγαντιαίο σύννεφο ηφαιστειακής στάχτης που είχε ταξιδέψει μέχρι τη Μεσόγειο, οδήγησε στην ακύρωση χιλιάδων πτήσεων αλλά και στην ταλαιπωρία εκατομμυρίων ταξιδιωτών.

Σε επόμενη φάση οι ειδικοί ετοιμάζονται να δοκιμάσουν την αξιοπιστία της νέας τεχνολογίας, πραγματοποιώντας πτήσεις κοντά σε σύννεφα ηφαιστειακής στάχτης. Ήδη παρακολουθούν στενά την ηφαιστειακή δραστηριότητα στην Άπω Ανατολή και στην Αλάσκα, ενώ οι πρώτες δοκιμές έχουν προγραμματιστεί για τους επόμενους μήνες.

Το σύστημα AVOID αναμένεται να περάσει από τη διαδικασία διαπίστευσης από τον EASA, ενώ οι ερευνητές βρίσκονται σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για οικονομική στήριξη της μελέτης. Στόχος τους είναι η εμπορική διάθεση του έξυπνου συστήματος.

Όπως υποστηρίζουν, η τοποθέτηση του συστήματος AVOID σε πρώτη φάση σε 100 αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας θα ήταν αρκετή ώστε να προσφέρει στις αρχές τις αναγκαίες πληροφορίες για την πραγματοποίηση ασφαλών πτήσεων στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, σε περίπτωση νέας ηφαιστειακής έκρηξης.