Κεφάλαια της τάξεως των 13 δισ. δολαρίων υπολογίζεται ότι θα έχουν επενδύσει φέτος οι Έλληνες εφοπλιστές σε αγορές πλοίων και παραγγελίες για την κατασκευή νέων, κυρίως σε ναυπηγεία της Κίνας και της Κορέας.

Αν και η «Ακτή Μιαούλη» έχει επηρεασθεί και αυτή από το κακό κλίμα που υπάρχει στη διεθνή οικονομία με αποτέλεσμα να μειώσει το 2011 τα κεφάλαια που επανεπένδυσε στη ναυτιλία, ωστόσο τα τελευταία στοιχεία από τους μεσίτες δείχνουν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές και πάλι έχουν «ρίξει στη θάλασσα» τα περισσότερα χρήματα σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους, ακόμα και σε σχέση με τους Κινέζους που έχουν πίσω τους την τεράστια ρευστότητα της χώρας τους.

Φορτηγά
Ωστόσο η διαφορά είναι ότι φέτος «γύρισαν την πλάτη» στα πλοία στα οποία στήριζαν επί δεκαετίες την ισχύ τους, δηλαδή στα φορτηγά και στα δεξαμενόπλοια και στρέφονται σε νέες αγορές στις οποίες πιστεύουν ότι τα χρήματά τους θα είναι περισσότερο ασφαλή τα επόμενα χρόνια. Τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ και τα LNG τάνκερ φαίνεται να είναι τα νέα πεδία στα οποία ο ελληνικός εφοπλισμός θα «ποντάρει» για να χτίσει τείχη ασφάλειας γύρω από τους στόλους του.

Από τα 8,5 δισ. δολάρια που είχε επενδύσει μέχρι και το Νοέμβριο για την κατασκευή νέων πλοίων, όπως προκύπτει από στοιχεία της Golden Destiny, τα 3 δισ. αφορούσαν νέα συμβόλαια για την κατασκευή LNG τάνκερ και άλλα περίπου 3 δισ. τοποθετήθηκαν σε κοντέινερ.

Από τα 163 πλοία που έχουν παραγγείλει 22 είναι LNG και 46 πλοία μεταφοράς κοντέινερ. Οι μεσίτες επισημαίνουν ότι οι εφοπλιστές που παραδοσιακά έχουν στους στόλους τους φορτηγά και διαθέτουν μία καλή ρευστότητα τώρα στρέφονται στα κοντέινερ, ενώ όσες ελληνικές εταιρείες έχουν στους στόλους τους τάνκερ επιχειρούν το μεγάλο βήμα προς τα LNG. Στα ονόματα που πρωταγωνιστούν φέτος στις επενδύσεις σε LNG είναι ο Γιάννης Αγγελικούσης, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Χρήστος Κανελλάκης, ο Κωνσταντίνος Μαρτίνος, ο Πήτερ Λιβανός, ενώ σε εκείνους που σκέφτονται να κάνει νέο «άνοιγμα» στα LNG με νέες παραγγελίες είναι και ο Νίκος Τσάκος.

Κεφάλαια
Κάθε παραγγελία LNG υπολογίζεται ότι αντιπροσωπεύει μία επένδυση της τάξεως των 200 εκατ. δολαρίων, άρα πρόκειται για ένα «παιχνίδι» που απαιτεί πολλά κεφάλαια, με το δεδομένο ότι οι τράπεζες είναι βέβαια κοντά στους καλούς πελάτες τους, αλλά σε μεγάλο βαθμό έχουν περιορίσει τα ποσοστά των χρηματοδοτήσεών τους.

Ο Γιάννης Αγγελικούσης, ο οποίος αντιπροσωπεύει μόνος τους το περίπου 20% του υπό ελληνική σημαία εμπορικού στόλου, υπολογίζεται ότι έχει κάνει τις μεγαλύτερες επενδύσεις στα LNG με την παραγγελία εννέα πλοίων. Εξάλλου από τα μεγαλύτερα ονόματα στα LNG θεωρείται ήδη και ο Πήτερ Λιβανός.

Συμβόλαια
Ενδεικτικό της απόστασης που χωρίζει πλέον τα μεγάλα ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας από τους παραδοσιακούς τύπους πλοίων είναι ότι μέχρι το Νοέμβριο για την κατασκευή φορτηγών είχαν υπογραφεί με τα ναυπηγεία συμβόλαια αξίας κάτω του 1 δια. δολ. -περίπου 900 εκατ. δολάρια- προκειμένου να κατασκευαστούν 66 πλοία, ενώ η αξία των νέων συμβολαίων για την κατασκευή τάνκερ περιορίστηκε στα περίπου 800 εκατ. δολάρια. Τα νέα τάνκερ που παραγγέλθηκαν από τους Ελληνες ήταν μόλις 24. Το 2010 οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν παραγγείλει μέχρι και το Νοέμβριο 159 φορτηγά πλοία αξίας 3,1 δισ. δολαρίων και 65 τάνκερ αξίας 2,8 δισ. δολαρίων.

Περικοπές κάνουν οι Κινέζοι

Αν όμως οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν συντηρητικοί φέτος στις παραγγελίες πλοίων, οι Κινέζοι αποδείχθηκαν ακόμα περισσότερο επιφυλακτικοί, παρά το γεγονός ότι έχουν να συντηρήσουν εκατοντάδες ναυπηγεία σε όλη τη χώρα. Η Golden Destiny διαπιστώνει ότι μέχρι το Νοέμβριο οι Κινέζοι είχαν παραγγείλει 244 πλοία, ενώ το 2010 είχαν παραγγείλει 839. Κολοσσιαία είναι η διαφορά ανάμεσα στα χρήματα που επένδυσαν φέτος σε σχέση με το 2010. Συνολικά οι παραγγελίες τους σε νέα πλοία από τον Ιανουάριο έως και το Νοέμβριο, σε αξία δεν ξεπέρασαν τα 5,3 δισ. δολάρια, ενώ το 2010 είχαν εκτιναχθεί στα 26,5 δισ. δολάρια.

Πάντως ακόμα και μ' αυτή τη μεγάλη μείωση, οι κινέζικες εταιρείες αποδεικνύονται αφοσιωμένες στα φορτηγά, καθώς είναι στρατηγική τους απόφαση να διακινούν όσο το δυνατό περισσότερα φορτία με πρώτες ύλες δικά τους πλοία. Φέτος παρήγγειλαν 182 φορτηγά συνολικής αξίας 2,6 δισ. δολαρίων. Πέρυσι είχαν παραγγείλει 488 φορτηγά συνολικής αξίας 10,7 δισ. δολαρίων.