Η μειωμένη κατανάλωση και ο «φτωχός τζίρος» ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά της χριστουγεννιάτικης αγοράς, κάτι που δεν αποτελεί πλέον είδηση, αφού 9 στους 10 Έλληνες είμαστε λιγότερο γενναιόδωροι όχι γιατί το θέλουμε αλλά εξ’ ανάγκης. Η «χριστουγεννιάτικη θλίψη» ήταν φέτος το κύριο γνώρισμα στην «εορταστική» κατά τα άλλα ελληνική αγορά.

Οι έμποροι βίωσαν μια «χριστουγεννιάτικη κατήφεια» που τους ψαλίδισε όποια αισιοδοξία διατηρούσαν πριν τα Χριστούγεννα.

Οι σαρωτικές αλλαγές στο ελληνικό εμπόριο κατά την διάρκεια του έτους αποτυπώθηκαν και στην τρέχουσα εορταστική αγορά αναδεικνύοντας το 2011 ως την χειρότερη χρόνια μέχρι τώρα.

Φέτος παρατηρήθηκαν πολλές καταναλωτικές αλλαγές στον Έλληνα, όπως αλλαγή διάθεσης, αλλαγή υποχρεώσεων, αλλαγή συμπεριφοράς, αλλαγή προτεραιοτήτων, αλλαγή συνηθειών, ακόμα και αλλαγή προτίμησης στα χριστουγεννιάτικα δώρα.

Συγκεκριμένα μόνο ένας στους πέντε καταναλωτές προτίμησαν τα είδη ένδυσης-υπόδησης, δυο στους πέντε παιδικά δώρα και παιχνίδια, ενώ δυο στους πέντε φέτος προτίμησαν τα δώρα χαμηλού κόστους, δηλαδή τα «μικροδωράκια».

Στην φετινή χριστουγεννιάτικη αγορά επικράτησε βαρυχειμωνιά, αφού οι απώλειες στις πωλήσεις των καταστημάτων λιανικής επιβεβαίωσαν τις προβλέψεις για μείωση στα επίπεδα του 30% συγκριτικά με πέρυσι.

Οι πρώτες εκτιμήσεις από όλη την Ελλάδα μας δίνουν απογοητευτικά ποσοστά, αφού η ένδυση και υπόδηση ξεπέρασε σε μείωση το 40%, τα καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών το 30%, τα καταστήματα καλλυντικών, βιβλίων και δώρων το 20%, ενώ ακόμα και στα καταστήματα τροφίμων και ποτών παρουσιάζεται μείωση κατά 15% πάντα σε σύγκριση με πέρυσι, ως μονή εξαίρεση που θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάπως διασώθηκε από αυτή την κάθετη πτώση, αποτελεί ο κλάδος των παιδικών και των παιχνιδιών.

Άλλωστε τα Χριστούγεννα είναι για τα παιδιά, χωρίς όμως να παραβλέπουμε το γεγονός ότι σε μια από τις πέντε ελληνικές οικογένειες οι γονείς των παιδιών είναι άνεργοι.

Ο γενναίες μειώσεις τιμών και οι εορταστικές προσφορές πριν και κατά την διάρκεια της χριστουγεννιάτικης αγοράς, μπορεί να μην κατάφεραν να διατηρήσουν τις πωλήσεις στα περυσινά επίπεδα, αλλά τουλάχιστον βοήθησαν να μην αυξηθούν κατά πολύ περισσότερο οι μεγάλες απώλειες που είχαμε κατά την διάρκεια όλης της χρονιάς.

Ο χορός των πρωτοχρονιάτικων προσφορών στα καταστήματα λιανικής σε όλες τις αγορές των ελληνικών πόλεων, είναι βέβαιο ότι θα συνεχιστεί με ελκυστικά χαμηλές τιμές και την τελευταία εβδομάδα του χρόνου.