Τα έσοδα των πωλήσεων στις δημοπρασίες σε παγκόσμιο επίπεδο αυξήθηκαν κατά 21% το 2011, φθάνοντας το πολύ υψηλό επίπεδο των 11,54 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με την Κίνα επικεφαλής με περισσότερο από 41% στο μερίδιο της αγοράς, ανακοίνωσε χθες στο Γαλλικό Πρακτορείο η εταιρεία Artprice.

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, για πρώτη φορά οι πωλήσεις έργων εικαστικών τεχνών (πίνακες ζωγραφικής, εγκαταστάσεις, γλυπτά, σχέδια, χαρακτικά, φωτογραφίες) ξεπέρασαν το κατώφλι των 10 δισ. δολαρίων, υπογραμμίζει αυτή η γαλλική εταιρεία η οποία καταγράφει στοιχεία για την αγορά έργων τέχνης από το 1987.

«Αυτή η εξαιρετική ανάπτυξη δεν μειώθηκε κατά τη διάρκεια της χρονιάς», σημειώνει ο Τιερί Ερμάν, ιδρυτής και διευθυντής της Artprice, που θεωρείται πρώτη τη τάξει σε ότι αφορά τα στοιχεία για την αγορά έργων τέχνης.

«Μετά από ένα πρώτο εξάμηνο ρεκόρ (6,45 δισ. δολάρια), το δεύτερο εξάμηνο εμφανίζεται με 5,09 δισ. δολάρια, σημείωσε.

Η Κίνα, η οποία κατέλαβε την πρώτη θέση στην αγορά έργων τέχνης το 2010, εδραίωσε το προβάδισμα της. Με πωλήσεις σε δημοπρασίες 4,79 δισ. δολαρίων, σημειώνοντας αύξηση κατά 38%, εξασφάλισε μερίδιο αγοράς της τάξης του 41,43%.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες έρχονται στη δεύτερη θέση, αλλά σε μεγάλη απόσταση, με πωλήσεις 2,72 δισ. δολαρίων και 23,57% μερίδιο αγοράς. Η Βρετανία είναι η τρίτη, με πωλήσεις 2,24 δισ.δολαρίων και 19,36% μερίδιο αγοράς.

Η Γαλλία κατέλαβε, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, την τέταρτη θέση με 521,33 εκατομμύρια δολάρια και μερίδιο αγοράς 4,50%. «Η αύξηση των πωλήσεων είναι χαμηλότερη από ότι σε άλλες χώρες και το μερίδιο αγοράς της εξακολουθεί να μειώνεται», λέει ο κ. Ερμαν.

Η Γερμανία είναι πέμπτη με 213,97 εκατομμύρια δολάρια και μερίδιο αγοράς 1,85%.

Σε ότι αφορά τις πόλεις, η αγορά του Παρισιού κατατάσσεται πέμπτη πίσω από το Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη, το Πεκίνο, το Χονγκ Κονγκ, και ανταγωνίζεται «στήθος με στήθος» την Σαγκάη.

Η Σιγκαπούρη αναδύεται, με αύξηση κατά 22% στις πωλήσεις, στα 24,5 εκατομμύρια δολάρια.

Συνολικά, το μερίδιο αγοράς της Ασίας ανερχόταν σε 43% το 2011.

Και δεν τελειώνει εκεί. «Για το 2012, προβλέπουμε ότι το μερίδιο αγοράς της Ασίας θα είναι τουλάχιστον 54%», λέει ο κ. Ερμαν.

Το 2012 ξεκινά δυνατά. Για την αγορά έργων τέχνης, ο μήνας Ιανουάριος ξεκινά συνολικά πολύ δυνατά, σημειώνει η ίδια πηγή. Με την οικονομική κρίση, «η τέχνη έχει γίνει πραγματικά μια αξία καταφύγιο», τονίζει.

Εδώ και μερικούς μήνες, οι τράπεζες αύξησαν τις αγορές τους σε έργα τέχνης κάνοντας επενδύσεις, προσθέτει.

«Από τις 15.000 ευρώ για ένα έργο τέχνης, ο αγοραστής δεν διατρέχει κάποιο κίνδυνο για μείωση τη αξίας. Στη χειρότερη περίπτωση θα κάνει μια ουδέτερη συναλλαγή», λέει ο Ερμαν. «Από τις 150.000 ευρώ όμως ο αγοραστής έχει εξασφαλισμένη μια ετήσια αύξηση 12% έως 15% της επενδυσής του τα επόμενα χρόνια», προσθέτει.

«Στη δεκαετία του 1950 υπήρχαν 500.000 συλλέκτες. Τώρα υπάρχουν 300 εκατομμύρια «καταναλωτές τέχνης» (ερασιτέχνες, συλλέκτες έργων τέχνης ...), αναφέρει ακόμη ο Ερμαν.

Η μεγαλύτερης αξίας πώληση σε δημοπρασία του 2011 έφτασε στα 57,2 εκατ. δολάρια για ένα έργο του κινέζου καλλιτέχνη Κι Μπαϊσί, με τίτλο «Αετός που κάθεται πάνω σε ένα πεύκο», που πωλήθηκε στις 22 Μαΐου στο Πεκίνο.

Οι δημοπρασίες «των εκατομμυριούχων» (πάνω από ένα εκατομμύριο δολάρια) έφθασαν τις 1.688, από αυτές οι 774 στην Κίνα.

Η Artprice καταγράφει μόνο τα στοιχεία των δημοπρασιών έργων τέχνης. Αλλά υπάρχουν επίσης και οι ιδιωτικές πωλήσεις. Και εκεί επίσης οι τιμές «φθάνουν στα ουράνια». Η βασιλική οικογένεια του Κατάρ πλήρωσε 250 εκατομμύρια δολάρια για μια από τις τρεις εκδοχές του έργου «Χαρτοπαίκτες» του Πολ Σεζάν, αποκάλυψε πρόσφατα το περιοδικό Vanity Fair. Ένα πραγματικό ρεκόρ!!!