Που και να μην είχαμε τον ΦΠΑ... Ο λόγος για το πόρισμα της τριμηνιαίας έκθεσης-αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε τυπικό καλάθι προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο 2012 με την Αγγλία, τη Γαλλία και την Ισπανία.

Για την παρούσα ανάλυση συγκρίθηκαν οι τιμές σε 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι. Αυτές οι 20 υποκατηγορίες προϊόντων περιλάμβαναν ένα σημαντικό δείγμα τιμών εκατοντάδων προϊόντων. Για την Ελλάδα 225 προϊόντα, για την Αγγλία 311 προϊόντα, για την Γαλλία 290 και για την Ισπανία 155 προϊόντα.

Η σύγκριση των μέσων τιμών με ΦΠΑ των καλαθιών δείχνει ότι η Ελλάδα έχει σημαντικά χαμηλότερο μέσο καλάθι από την Αγγλία (κατά σχεδόν 16%) και τη Γαλλία (κατά σχεδόν 18%) και ελαφρώς φθηνότερο καλάθι από την Ισπανία (σχεδόν 0,5%). Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι η Ελλάδα έχει ακόμα χαμηλότερο μέσο καλάθι από την Αγγλία (κατά 24% περίπου) και τη Γαλλία (κατά 24,5% περίπου) ενώ έχει πλέον και φθηνότερο μέσο καλάθι από την Ισπανία (κατά 4,5% περίπου). Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ από τον Ιανουάριο 2011 είναι 13%, σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (5%), τη Γαλλία (5,5% ή 7%) και την Ισπανία (8%), επηρεάζοντας αναπόφευκτα τις τελικές τιμές.

Ιδιαίτερα θετική για την ελληνική αγορά είναι η σύγκριση των ελάχιστων τιμών του τυπικού καλαθιού ανά χώρα. Η Ελλάδα διαθέτει το φθηνότερο καλάθι ανά χώρα κατά 4% σε σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 18% σε σχέση με τη Γαλλία και κατά 10% σε σχέση με την Ισπανία. Επίσης χωρίς ΦΠΑ, το φθηνό ελληνικό καλάθι είναι φθηνότερο κατά 9% από το Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 21% σε σχέση με τη Γαλλία και κατά 14% σε σχέση με την Ισπανία. Αυτή η εξέλιξη είναι αποτέλεσμα των ανατιμήσεων που παρατηρήθηκαν στο εξωτερικό σε κάποια είδη λόγω της αύξησης των πρώτων υλών και ταυτόχρονα της συγκράτησης των τιμών στην Ελλάδα, αλλά και της σταδιακής διείσδυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά, λόγω και της οικονομικής κρίσης.


protothema.gr