Ένα «πανόραμα» παγκόσμιας εξουσίας, με τις φωτογραφίες του, πορτρέτα αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων αλλά και άλλων ισχυρών του κόσμου, παρουσιάζει στη γνωστή γκαλερί της Βιέννης «Βέστλιχτ», σε μεγάλη έκθεση που εγκαινιάστηκε χθες βράδυ και διαρκεί έως και τις 22 Απριλίου, ο διάσημος Έλληνας φωτογράφος, Πλάτων Αντωνίου.

Η έκθεση με τίτλο «Πρόσωπα της εξουσίας» περιλαμβάνει 50 από τα συνολικά 120 πορτρέτα αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων, αλλά και άλλων ισχυρών της γης, τα περισσότερα των οποίων ο Έλληνας καλλιτέχνης «φιλοτέχνησε» με τη φωτογραφική του μηχανή κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών το 2009 στη Νέα Υόρκη.

Αρκετοί από τους εικονιζόμενους στο έργο του Πλάτωνα Αντωνίου, έχουν χάσει στον μεταξύ χρόνο, τη θέση και την εξουσία τους, όπως ο πανίσχυρος μέχρι πρόσφατα πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας Σίλβιο Μπερλουσκόνι, είτε ακόμη και τη ζωή τους, όπως ο Λίβυος ηγέτης Μουαμάρ Καντάφι ή ο Πολωνός πρόεδρος Λεχ Καζίνσκι.

Η ιδέα για τη δημιουργία αυτού του κύκλου της «εξουσίας», με τη φωτογράφηση των ηγετών του κόσμου, του γεννήθηκε πριν τρία χρόνια και χρειάστηκε πολύμηνη προετοιμασία και 67 διαπραγματεύσεις, για να ξεπεραστούν διάφορα γραφειοκρατικά εμπόδια, έως ότου πάρει την άδεια από τον γενικό γραμματέα του ΟΗΕ, Μπαν Κι Μουν, για να «εγκαταστήσει» το μικρό στούντιο κοντά στην αίθουσα της Γενικής Συνέλευσης, στο οποίο πήραν κατόπιν θέση, μπροστά στη φωτογραφική του μηχανή, δεκάδες ηγέτες.

Όπως λέει ο ίδιος, που εδώ και χρόνια είναι ο μόνιμος και βασικός φωτογράφος του αμερικάνικου περιοδικού «New Yorker», με τον κύκλο αυτό του έργου του, ήθελε να δείξει μέσα από τα πορτρέτα, από την πιο κοντινή απόσταση, «πρόσωπο με πρόσωπο», αυτούς που ελέγχουν τον κόσμο.

Τα πορτρέτα του Πλάτωνα Αντωνίου, του «φωτογράφου των ηγετών», όπως τον αποκαλούν, είναι ιδιαίτερα εκφραστικά, αισθητικά τέλεια, μιλούν τη δική τους γλώσσα και, παρόλο που με την αναλογική τους φωτογράφηση μοιάζουν μεταξύ τους, δείχνοντας τα πρόσωπα από την κοντινότερη δυνατή απόσταση, ωστόσο είναι διαφορετικά.

Τα περισσότερα από αυτά είναι ασπρόμαυρα και μπορούν και αναδεικνύουν κάθε πτυχή, κάθε ρυτίδα, κάθε πόρο του προσώπου, αλλά υπάρχουν και μερικά έγχρωμα, όπως εκείνο του Βρετανού πρώην πρωθυπουργού, Τόνι Μπλερ, του οποίου τα σκούρα γαλάζια μάτια, φαίνεται να λάμπουν.

Στην έκθεση στη Βιέννη, τα πορτρέτα είναι κατανεμημένα κατά ηπείρους προέλευσης των απεικονιζόμενων, ανάμεσα τους και εκείνο του Αυστριακού ομοσπονδιακού προέδρου Χάιντς Φίσερ -«πολύ σοβαρός και ιδιαίτερα συγκεντρωμένος κατά τη φωτογράφηση» όπως θυμάται ο καλλιτέχνης- και δίπλα του οι ηγέτες από τις γειτονικές χώρες, από την Ιταλία ο Σύλβιο Μπερλουσκόνι και την Κροατία ο πρόεδρος Στέπαν Μέζιτς.

Γεννημένος το 1968 στο Λονδίνο, γιος του Ελληνα αρχιτέκτονα Δημήτρη Αντωνίου και με Αγγλίδα μητέρα, ιστορικό τέχνης, ο Πλάτων Αντωνίου μετακόμισε από πολύ μικρός στην Ελλάδα, μεγάλωσε σε ελληνικά νησιά, για να επιστρέψει σε ηλικία επτά χρόνων, με την οικογένειά του στο Λονδίνο, όπου σπούδασε σε σπουδαίες βρετανικές σχολές καλών τεχνών, αποσπώντας διακρίσεις και βραβεία και μετακομίζοντας αργότερα στη Νέα Υόρκη, όπου ζει και εργάζεται σήμερα.

Ήδη, οι πρώτες του δουλειές είχαν φιλοξενηθεί σε σημαντικά διεθνή έντυπα όπως «Vogue», «Vanity Fair» και «Time», ενώ η φωτογράφηση που είχε κάνει το 2007 του Ρώσου πρωθυπουργού Βλαντίμιρ Πούτιν και έγινε πρωτοσέλιδο στο περιοδικό «Time», του απέφερε το διεθνές βραβείο δημοσιογραφικής φωτογραφίας.