Οργάνωση, συνέπεια και ασφάλεια, είναι οι αρχές του Αγροτικού Συνεταιρισμού «Νότος». Στόχος του συνεταιρισμού είναι η παραγωγή και διάθεση προϊόντων που καλύπτουν τις τάσεις της αγοράς με νέα είδη. Έτσι καλλιέργησαν νέες ποικιλίες ντομάτας, όπως είναι το «τσαμπί», το «βελανίδι» και η «Kumato», που αγάπησαν οι καταναλωτές.

Όπως αναφέρει στον ΑγροΤύπο ο Γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνεταιρισμού κ. Αντώνης Πλεξουσάκης, «Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός «Νότος» ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2006 στην Ιεράπετρα Λασιθίου, στην Κρήτη. Ξεκινήσαμε γύρω στα 70 στρέμματα και σήμερα έχουμε 180 στρέμματα.

Την τρίτη χρονιά λειτουργίας του συνεταιρισμού μας κάναμε ένα άνοιγμα στους παραγωγούς και σήμερα είμαστε 25 ενεργοί παραγωγοί. Το 2010 καταθέσαμε τα χαρτιά μας και πέρσι αναγνωριστήκαμε σαν Οργάνωση Παραγωγών. Όμως εκτός από την εσωτερική αγορά οι εξαγωγές ήταν πάντα στη σκέψη μας αλλά τα πρώτα χρόνια είχαμε μικρή παραγωγή.

Τελικά φέτος καταφέραμε να ξεκινήσουμε εξαγωγές. Στείλαμε τα πρώτα φορτία στη λαχαναγορά του Μονάχου και στη Ρωσία, όπου έγιναν αποδεκτά από τους καταναλωτές. Το Μάιο και τον Ιούνιο αναμένεται να αυξηθεί η ποσότητα που εξάγεται προς τη Ρωσία».

Τα προϊόντα από τη στιγμή που περνάνε την πόρτα του συνεταιρισμού ανήκουν σε αυτόν. «Μια μέση τιμή βγαίνει ανά είδος και βάση αυτής πληρώνεται ο κάθε παραγωγός», τονίζει ο κ. Πλεξουσάκης και προσθέτει τα εξής: «Το βασικό προϊόν μας είναι η ντομάτα θερμοκηπιακής καλλιέργειας. Εμείς στηριζόμαστε στη διαφοροποίηση.

Το πρόβλημα που αντιμετωπίζαμε πριν ιδρύσουμε τον συνεταιρισμό ήταν ότι ενώ είχαμε εκσυγχρονίσει τα υβρίδια και τις εγκαταστάσεις των θερμοκηπίων, ο τρόπος του εμπορίου παρέμενε στάσιμος. Αν και τα δημοπρατήρια που ιδρύθηκαν στην περιοχή μας ξεκίνησαν με πολλές ελπίδες, μετά από τα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας τους δεν έφεραν τα θετικά αποτελέσματα που όλοι προσδοκούσαμε. Εμείς θέλαμε να κάνουμε κάτι ξεχωριστό. Βασικό στόχο που αποφασίσαμε να έχουμε ήταν να πουλάμε εμείς τα προϊόντα μας.

Επίσης να γίνεται μια σωστή διαλογή, ώστε ο κάθε πελάτης μας να γνωρίζει ότι όταν πληρώνει για προϊόν άριστης ποιότητας τότε θα το αποκτήσει. Όταν ξεκινήσαμε πειραματιστήκαμε με νέες ποικιλίες. Τα πρώτα χρόνια ήταν δύσκολα αλλά με τον καιρό άρχισαν να μας δέχονται τα μαγαζιά βλέποντας την ποιότητα της δουλειάς μας. Τα μέλη του Συνεταιρισμού επένδυσαν στην κατασκευή σύγχρονων κτιριακών εγκαταστάσεων όπου γίνεται η διαλογή, η τυποποίηση και η αποθήκευση των προϊόντων που διαχειρίζεται ο Συνεταιρισμός, εξυπηρετώντας απόλυτα τις ανάγκες των δραστηριοτήτων του.

Προσπαθούμε να παρέχουμε ασφάλεια στα προϊόντα μας για αυτό όλα τα αγροτεμάχια είναι πιστοποιημένα κατά Global και για φέτος είναι κατά Agro 2.1 και 2.2. Το συσκευαστήριο έχει πιστοποίηση ISO 2000.
Κάθε χρόνο κάνουμε μια γενική συνέλευση γύρω στον Ιούνιο, στην οποία κάνουμε τον προγραμματισμό μας. Τα μέλη μας καλλιεργούν μόνο για τον συνεταιρισμό.

Καταφέραμε να βγάλουμε τους μεσάζοντες από τη μέση και είμαστε εμείς οι προμηθευτές. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε καλύτερες τιμές. Τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ τις τροφοδοτούμε με σταθερούς ρυθμούς και τιμές. Οι τιμές που πουλάμε δεν έχουν καμιά σχέση με αυτές που υπάρχουν στα δημοπρατήρια και στην λαχαναγορά. Αυτό είναι εφικτό λόγω της τυποποίησης και των ποιοτικών στάνταρ που έχουν τα προϊόντα μας.
Προϊόντα

Ο Συνεταιρισμός καθιέρωσε ως βασικό προϊόν παραγωγής την ντομάτα, με ιδιαίτερη έμφαση στην ντομάτα τύπου claster (τσαμπί).Ο προγραμματισμός των φυτεύσεων και η επιλογή των υβριδίων γίνεται έτσι ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των συνεργατών μας με ντομάτες αναγνωρίσιμης ποιότητος. Αλλά δεν περιοριστήκαμε σε αυτή την καλλιέργεια.

Ένα από τα προϊόντα που καλλιεργεί και προσφέρει ο Συνεταιρισμός είναι η ντομάτα τύπου «βελανίδι». Λόγv του σχήματος του καρπού, αλλά ιδιαίτερα λόγω της γεύσης της, η συγκεκριμένη ντομάτα έχει μεγάλη απήχηση στο καταναλωτικό κοινό.

Επίσης η Kumato είναι μια μικρή προς μεσαίου τύπου στρογγυλή ντομάτα, με μοναδική εμφάνιση και καταπληκτική γεύση. Η γλυκύτητα και το άρωμα κατατάσσουν τον καρπό της Kumato στους πάρα πολύ νόστιμους, στον τομέα της ανώτερης ποιότητος λαχανικών. Συνδυάζει μια σκούρου δέρματος επιδερμίδα με μια ιδιαίτερη γεύση που οφείλεται στο άρωμα και στους χυμούς του καρπού. Έχει πολύ λαμπερό πράσινο χρώμα, με σκούρα πράσινη ράχη που, ωριμάζοντας, μετατρέπεται σε ένα λαμπερό καφέ-κοκκινωπό χρώμα.

Απευθύνεται σε καταναλωτές που επιζητούν μια εκλεπτυσμένη γεύση με ένα τόνο τροπικού χρώματος, δίνοντας μια εικόνα διαφορετική στο πιάτο μας. Την αγάπησε ο κόσμος, αν και φέτος λόγω της οικονομικής κρίσης είχαμε μείωση των πωλήσεων.

Θέλοντας να είμαστε πρωτοπόροι και ακολουθώντας τις σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα του πολλαπλασιαστικού υλικού, καθιερώσαμε μονάδα πειραματισμού νέων υβριδίων. Έτσι ο Συνεταιρισμός είναι σε θέση κάθε χρόνο να προτείνει και να καθιερώνει νέα προϊόντα στην αγορά».

Αναφερόμενος στον ανταγωνισμό από τα εισαγόμενα προϊόντα ο κ. Πλεξουσάκης τονίζει: «εμείς δεν φοβόμαστε τον ανταγωνισμό αλλά τις «ελληνοποιήσεις», αυτό που θέλουμε είναι να γίνονται έλεγχοι στις χύμα εισαγωγές και να μη γίνονται βαφτίσια».

(agrotypos.gr/Σταύρος Παισιάδης)