Mέσα στο φθινόπωρο προτείνεται η έναρξη του νέου διαγωνισμού που θα αναδείξει τον παραχωρησιούχο στη ανάπτυξη του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.

Ο υπουργός κ. Κ. Χατζηδάκης αναμένεται εντός των επόμενων ημερών να λάβει τις τελικές αποφάσεις και να τις ανακοινώσει μέχρι το τέλος του μήνα. Στόχος είναι ο νέος διαγωνισμός να ξεκινήσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες έτσι ώστε μέχρι το ερχόμενο καλοκαίρι να έχει επιλεγεί ο παραχωρησιούχος και να ξεκινήσει το κατασκευαστικό έργο του νέου αεροδρομίου. Απώτερη επιδίωξη είναι μέχρι το 2017 να τεθεί σε λειτουργία το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι.

Τα συνολικά κεφάλαια που αναμένεται να επενδυθούν, τόσο για την κατασκευή του αερολιμένα, όσο και για τις άλλες υποστηρικτικές υποδομές του αεροδρομίου αναμένεται να πλησιάσουν το 1 δισ. ευρώ. Από αυτά, έως 220 εκατ. ευρώ μπορεί να αποτελέσουν εθνική συμμετοχή. Το ύψος όμως αυτής της συμμετοχής του Δημοσίου στα ίδια κεφάλαια της επιχείρησης που θ’ αναλάβει το αεροδρόμιο, θ’ αποτελέσει κριτήριο επιλογής του παραχωρησιούχου. Ο υποψήφιος που θα ζητήσει τη μικρότερη κεφαλαιακή συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου, θα πάρει μεγαλύτερη βαθμολόγηση στην οικονομο-τεχνική αξιολόγηση.

Το μοντέλο παραχώρησης που θ’ ακολουθηθεί είναι παρόμοιο μ’ εκείνο του αεροδρομίου των Σπάτων. Η παραχωρησιούχος εταιρεία αναλαμβάνει το management του αερoδρομίου και το Ελληνικό Δημόσιο συμμετέχει στην εταιρεία σε ποσοστό 45% έως 55%. Το πιο πιθανό είναι η συμμετοχή του Δημοσίου να περιοριστεί σε μειοψηφική, καθώς, όπως αναφέρουν στελέχη κοντά στο έργο, «ταιριάζει στο προφίλ της μείωσης του κράτους που επιχειρείται την τελευταία περίοδο». Πάντως όπως σημειώνουν, το ύψος της συμμετοχής δεν θα έχει και τόσο μεγάλη σημασία στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, αφού τα δικαιώματα των δύο πλευρών (Δημοσίου και επενδυτών) θ’ απεικονιστούν σε μια σύμβαση που θα κυρωθεί στη Βουλή.

Είναι η δεύτερη φορά που επιχειρείται να βγει ο διαγωνισμός αυτός στον αέρα. Ο πρώτος είχε διενεργηθεί το 2009 και ως ενδιαφερόμενοι εμφανίσθηκαν τρία γκρουπ/κοινοπραξίες με πιο σημαντικές εκείνες των αεροδρομίων της Ζυρίχης και της Νίκαιας. Ο διαγωνισμός ωστόσο κηρύχθηκε άγονος στο τέλος του 2011 όταν η χώρα παρέπαιε μεταξύ δημοψηφίσματος και εξόδου από το ευρώ. Παρά το σημαντικό αρχικό ενδιαφέρον, κανένας από τους υποψήφιους επενδυτές δεν υπέβαλε τελικά προσφορά για την ανάληψη του έργου.

Εκτοτε, το έργο του αεροδρομίου στο Καστέλλι επαναξιολογήθηκε κυρίως με μείωση του κατασκευαστικού έργου. Η πιο σημαντική μεταβολή αφορούσε τη μείωση του διάδρομου απογείωσης/προσγείωσης των αεροπλάνων, από τα 3.800 μέτρα που προβλέπονταν στον πρώτο διαγωνισμό στα 3.200 μέτρα. Η αλλαγή αυτή πολύ μικρές επιπτώσεις στη επιχειρησιακή λειτουργία του αεροδρομίου θα επιφέρει, αφού όπως σημειώνουν ειδικοί, ακόμη και Airbus A-380 θα μπορεί να προσγειώνεται και ν’ απογειώνεται από το Καστέλλι.

Η νέα ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει το έργο που στόχο έχει να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της Κρήτης κατά την τουριστική περίοδο. Επίσης αναμένεται ν’ αποτελέσει την πρώτη μεγάλη επένδυση μηδενικής βάσης (greenfield), από τις οποίες «διψά» η χώρα.


ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ/ Β. ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ