Το «εναρκτήριο λάκτισμα» για τον κοινωνικό διάλογο που έχει στόχο να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο στους τομείς της ακτοπλοΐας και της ναυτεργασίας, και να καταστεί περισσότερο σύγχρονο και ανταγωνιστικό, έδωσε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης.

Την ίδια στιγμή οι ακτοπλόοι ζητούν και άμεσα μέτρα επιβίωσης του ακτοπλοϊκού κλάδου, όπως τονίζει στη «Ν» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλης Σακέλλης.

Από την άλλη η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, «απαντά» στο ΥΝΑ συμμετέχοντας στην 48ωρη απεργιακή κινητοποίηση ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ την ερχόμενη Τρίτη 6 και Τετάρτη 7 Νοεμβρίου.

Παρουσιάζοντας τις βασικές παραμέτρους για τη διαβούλευση στην ακτοπλοΐα, που θα κρατήσει μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου 2012, ο υπουργός αναφέρει ότι θα επανεξετασθούν οι ισχύουσες διατάξεις που αφορούν στη διαμόρφωση όρων και προϋποθέσεων για τη δραστηριοποίηση των πλοίων.

Διατάξεις όπως η τροποποίηση - διακοπή εκτέλεσης δρομολογίων, η αντικατάσταση πλοίου με άλλο, κατάλληλου μεγέθους για την εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών αναγκών, η δρομολόγηση πλοίου για ορισμένο διάστημα σε γραμμή που η εταιρεία του πλοίου εξυπηρετεί ετησίως, η στελέχωση των ακτοπλοϊκών πλοίων για περιόδους πέραν εκείνων που έχουν υποχρέωση εκτέλεσης δρομολογίων και η λειτουργία του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, μετά τη λήξη της διαβούλευσης, στις αρχές του επόμενου έτους, θα εισηγηθεί τις απαραίτητες τροποποιήσεις επί των σημείων που θα αναδειχθούν στο ανωτέρω πλαίσιο διαβούλευσης.

Σχολιάζοντας την πρωτοβουλία του υπουργού κ. Μουσουρούλη, η οποία εντάσσεται και στις υποχρεώσεις που δημιουργεί για τη χώρα το νέο μνημόνιο που θα κατατεθεί στη Βουλή, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης σημείωσε στη «Ν»: «Είναι γεγονός ότι οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που αφορά την ακτοπλοΐα είναι απαραίτητες και αναγκαίες και θα συμμετάσχουμε ενεργά στη διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων και τη διευκόλυνση της επιτροπής για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού μας πλαισίου».

Ωστόσο έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, αφού όπως τόνισε στη «Ν» εκτός του διαλόγου πρέπει, «να ληφθούν και άμεσα μέτρα για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα ακτοπλοϊκά πλοία που καθιστούν προβληματική την εξυπηρέτηση των νησιών μας την τρέχουσα χειμερινή περίοδο».

Παράλληλα ξεκινά ο διάλογος και για τη ναυτεργασία, που σε ένα μεγάλο βαθμό επηρεάζει και την ακτοπλοΐα, αφού όπως έχει σημειώσει και ο υπουργός θεωρεί ότι πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία στα εργασιακά.

Όπως επισημαίνει στην επιστολή του προς όλους του εμπλεκόμενους φορείς ο υπουργός θα πρέπει να βρεθεί κοινός τόπος ανάμεσα στα ζητήματα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και προστασίας των εργαζομένων. «Ανάμεσα στην προστασία των εργαζομένων και την ανταγωνιστικότητα σε ένα διεθνοποιημένο περιβάλλον, στη διατήρηση των δικαιωμάτων και την άρση αναχρονισμών, υπάρχει ένα σημείο ισορροπίας, στους στόχους αυτούς, που πρέπει και οφείλει να βρεθεί», αναφέρει ο υπουργός.


Συρρικνώνεται το νηολόγιο

Η συρρίκνωση του ελληνικού νηολογίου αποτελεί την πρώτη και βασική αίτια για τη μείωση του αριθμού των Ελλήνων ναυτικών, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία.

Η θέση της ΠΝΟ απέναντι στο διάλογο που ξεκινά το υπουργείο είναι ότι υπάρχει ανάγκη διασφάλισης «του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος των ναυτεργατών για εργασία στα πλοία, χωρίς αποκλεισμούς και εξαιρέσεις από τη μια μεριά και στην καταστρατήγηση και συστηματική παραβίαση της κείμενης νομοθεσίας, από την άλλη, καθώς και στην περιφρούρηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, που ισχύει στην ακτοπλοΐα και την μη υποβάθμιση, ιδιαίτερα των όρων εργασίας και αμοιβής των ναυτεργατών, που απασχολούνται στην ποντοπόρο ναυτιλία».

naftemporiki.gr