Στην αύξηση της δυναμικής του κλάδου των θαλάσσιων μεταφορών στη χώρα μας, οι οποίες σήμερα δίνουν προστιθέμενη αξία ίση με το 3,2% του ΑΕΠ και στις οποίες εργάζονται 29.200 άνθρωποι, στοχεύει η Εθνική Στρατηγική Λιμένων για την περίοδο 2013-2018 που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.

«Στην παρούσα κρίσιμη συγκυρία που διανύουμε, πρέπει να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνάμεις μας για την επανεκκίνηση της αναπτυξιακής διαδικασίας και την ενίσχυση της απασχόλησης. Και οι λιμένες είναι δύναμη. Είναι «οχήματα ανάπτυξης» για την εθνική αλλά και τις τοπικές οικονομίες», σημειώνει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης.

Για την ανάπτυξη των λιμανιών απαραίτητα είναι τα έργα υποδομής. Το υπουργείο έχει θέσει σε άμεση προτεραιότητα, εξαιρώντας ΟΛΠ και ΟΛΘ, σειρά έργων συνολικής αξίας 413 εκατ. ευρώ στα λιμάνια του Βόλου, της Ηγουμενίτσας, της Αλεξανδρούπολης, του Ηρακλείου, του Λαυρίου, της Μυκόνου, της Μυτιλήνης, της Ρόδου, της Σούδας Χανίων, και σε Σαντορίνη, Καλαμάτα, Βαθύ Σάμου, Σύρο και Χίο (Μεστών και Νέος Λιμένος).

Η συνδρομή των θαλάσσιων μεταφορών και των λιμένων στην ελληνική οικονομία είναι σημαντική και αποτυπώνεται συνοπτικά με τα παρακάτω στοιχεία. Τo 18% των εισαγόμενων φορτίων στην Ελλάδα μεταφέρεται μέσω θάλασσας. Επίσης το 25% των εμπορευμάτων που διακινούνται στο εσωτερικό της χώρας διακινείται μέσω θάλασσας.

Το γεγονός ότι έχουμε 29.200 εργαζόμενους που απασχολούνται στις θαλάσσιες μεταφορές περιλαμβανομένων και των συνοδευτικών κλάδων όπως ναυπηγοεπισκευαστική, λιμενικές υπηρεσίες και αλιεία, μας κατατάσσουν στη 4η θέση στην Ευρώπη. Επιπλέον, οι θαλάσσιες μεταφορές και οι συνοδευτικοί κλάδοι δημιουργούν προστιθέμενη αξία ίση με 3,2% του ΑΕΠ κατατάσσοντας την Ελλάδα στην 6η θέση στην Ευρώπη.

Για να επιτευχθεί ο στόχος, οι ελληνικοί λιμένες πρέπει να αυξήσουν τη συμμετοχή τους στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο και ιδίως αυτό που διακινείται στην Ανατολική Μεσόγειο.

Να παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε όλα τα επίπεδα σε ανταγωνιστικές τιμές, να έχουν ευέλικτη και αποτελεσματική διοικητική λειτουργία υιοθετώντας σύγχρονες μεθόδους διοίκησης και διαχείρισης, και να προσελκύουν ιδιωτικά κεφάλαια και τεχνογνωσία.

Στη σημερινή περίοδο οι σημαντικότερες αναπτυξιακές ευκαιρίες που παρουσιάζονται για τα ελληνικά λιμάνια, σύμφωνα με τη στρατηγική του ΥΝΑ, είναι η πρόσκληση προς τον ιδιωτικό τομέα για επενδύσεις και συνεργασία με στόχο την ανάπτυξη των λιμένων (π.χ. ολοκλήρωση ανωδομών και εξοπλισμού, και εκσυγχρονισμός λειτουργίας).

Επίσης το άνοιγμα των λιμένων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις με κατάλληλη εμπειρία και θέση στην παγκόσμια αγορά με τη μορφή παραχώρησης δικαιώματος αξιοποίησης και ανάπτυξης συγκεκριμένης λιμενικής δραστηριότητας (π.χ. κρουαζιέρα, εμπορευματοκιβώτια, car terminal, μαρίνα) και την υποχρέωση υλοποίησης των αναγκαίων επενδύσεων.

Οι ευκαιρίες

Ακόμα, οι εθνικές και ευρωπαϊκές στρατηγικές που προωθούν τις διατροπικές μεταφορές, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που γίνονται σε λιμάνια και σε εμπορευματικά κέντρα, αλλά και η μεγαλύτερη αξιοποίηση των ελληνικών λιμένων ως home ports για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και την προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδήματος.

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η ανάπτυξη, οργάνωση και λειτουργία τουριστικών λιμένων ως δίκτυα μαρινών και τουριστικών καταφυγίων που θα παρέχουν πλήρεις υπηρεσίες σε ιδιωτικά τουριστικά σκάφη (π.χ. ιστιοπλοϊκά, γιοτ) ώστε να διευρυνθεί το τουριστικό προϊόν προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.

Ενας ακόμα άξονας είναι η αναζωογόνηση της τοπικής οικονομίας για την παροχή υπηρεσιών υποστηρικτικών προς τη δραστηριότητα του λιμένα (π.χ. ναυπηγοεπισκευαστική, λιμενικές υπηρεσίες, πρακτόρευση, ψυχαγωγία κ.ά.), ιδιαίτερα στην περίπτωση τουριστικών λιμένων που υποδέχονται ιδιωτικά τουριστικά σκάφη.

Στο πλαίσιο αυτό, ώθηση αναμένεται να δώσει η συνεχιζόμενη κοινοτική χρηματοδότηση που σε πανευρωπαϊκό επίπεδο θα φτάσει τα 250 εκατ. ευρώ για τις διατροπικές μεταφορές, αλλά και η αξιοποίηση της θέσης της χώρας για την ανάπτυξη του θαλάσσιου μεταφορτωτικού έργου εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων transit για τροφοδότηση των χωρών της Ν.Α. Μεσογείου.

Συνεργασία φορέων

«Οι στόχοι θα επιτευχθούν με τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, περιλαμβανομένων των συναρμοδίων υπουργείων, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των θεσμικών εκπροσώπων των λιμένων της χώρας, των εργαζομένων, των δυνητικών χρηστών λιμενικών υπηρεσιών, του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), καθώς και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», σημειώνει ο υπουργός.

naftemporiki.gr