Απέρριψε το δημοτικό συμβούλιο τη θετική γνωμοδότηση που έκανε η τεχνική υπηρεσία του δήμου Χανίων για την ΜΠΕ του έργου “Παράκαμψης Χανίων, κόμβου σύνδεσης με λιμάνι Σούδας και αεροδρόμιο, τμήμα Εθνική Οδός με αρ. 90 (Β.Ο.Α.Κ.)” το οποίο έχει εγείρει αντιδράσεις κατοίκων στο Πυθάρι.

Στο αποψινό δημοτικό συμβούλιο Χανίων, στο οποίο παρέστησαν και κάτοικοι της περιοχής του Πυθαρίου, παρουσιάστηκε η θετική γνωμοδότηση που έκανε η τεχνική υπηρεσία για τη Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου. Ωστόσο, αυτό που κατέστη σαφές κατά τη διάρκεια του συμβουλίου αλλά και δια στόματος δημάρχου, είναι ότι η προμελέτη έχει πολλά, σημαντικά προβληματικά σημεία.

Ακολούθησε μια παροιμιώδη ψηφοφορία κατά την οποία αφενός οι σύμβουλοι δεν μπορούσαν να συμφωνήσουν στο θέμα που τίθεται προς ψήφιση (αν θα ψήφιζαν τη γνωμοδότηση της τεχνικής υπηρεσίας ή αν θα ψήφιζαν τη γνωμοδότηση με επιπλέον παρατηρήσεις και προσθήκες που έθεσε ο δήμαρχος Χανίων, ως προς τα σφάλματα της προμελέτης), αφετέρου χρειάστηκε χρόνος, εντάσεις και ενστάσεις για να καταλήξουν ποιό ήταν το αποτέλεσμα της καταμέτρησης. Τελικά καταψηφίστηκε με ψήφους 15 (συμπεριλαμβανομένων των όχι και της αποχής) έναντι 14 υπερ, η θετική γνωμοδότηση της τεχνική υπηρεσίας από το δημοτικό συμβούλιο Χανίων και μαζί με αυτό και η πρόταση ουσιαστικά του δημάρχου για ψήφιση υπερ της γνωμοδότησης.

Κάτοικοι: Δεκάδες κατοικίες είτε θα απαλλοτριωθούν είτε θα καταστούν ακατάλληλες

Οι κάτοικοι αντιδρούν στην παράκαμψη του δρόμου, καθώς όπως υποστηρίζουν είναι επιζήμια τόσο για κατοικίες όσο και για το περιβάλλον. Στη μελέτη της νέας χάραξης έχει ληφθεί υπόψιν αποτύπωση της περιοχής του 1998. Όμως, από τότε η περιοχή έχει αλλάξει εντελώς με την κατασκευή νέων κτιρίων. Μάλιστα, στη μελέτη αναφέρεται ότι οι κατοικίες είναι εξοχικές, ενώ είναι κύριες. Όπως επισημάνθηκε από κάτοικο στο δημοτικό συμβούλιο, στην ευρύτερη περιοχή των Κορακιών έχουν δημιουργηθεί δεκάδες κατοικίες οι οποίες είτε απαλλοτριώνονται είτε γίνονται ακατάλληλες λόγω της επιβάρυνσης. Πολλοί κάτοικοι θα αναγκαστούν να πωλήσουν τα σπίτια τους και να φύγουν. Επίσης, αγνοείται το φυσικό περιβάλλον του οικισμού. Θα προκληθεί έντονη ηχορύπανση. Επιπλέον, η μελέτη είναι ασύμφορη αφού το κόστος θα εκτοξευτεί. Τέλος ο νέος αυτός δρόμος δεν εξυπηρετεί τους κατοίκους των Χανίων, αλλά άλλους κατοίκους της δυτικής Κρήτης και μόνο ένα μέρος που έρχεται από τον ΒΟΑΚ.

Μάλιστα, σε υποστήριξη των κατοίκων, δικηγόρος τόνισε ότι και ο συντάξας τη μελέτη είναι ένας επιστήμονας οι μελέτες του οποίου έχουν ακυρωθεί στο παρελθόν ως μη νόμιμες. Μάλιστα, τόνισε ότι όταν συντάσσεται προμελέτη για τέτοιες περιπτώσεις υποχρεωτικά πρέπει να περιλαμβάνει πάνω από μια προτάσεις. Χαρακτήρισε επιπλέον την προμελέτη γελοία καθώς αποτελεί μέρος μόνο του υφιστάμενου δρόμου καθώς η μελέτη του υπόλοιπου δρόμου έχει απορριφθεί από το ΣτΕ.

Τάσος Βάμβουκας: Ψηφίζει θετικά με την προσθήκη όμως παρατηρήσεων για σημαντικές ελλείψεις

Ο δήμαρχος Χανίων, δήλωσε ότι ψηφίζει υπέρ της γνωμοδότησης γιατί θεωρεί ότι πρόκειται για ένα έργο πνοής για τη δυτική Κρήτη το οποίο εκκρεμεί για πάνω από μια δεκαετία. Ωστόσο, η προμελέτη αυτή όπως ο ίδιος δήλωσε παρουσιάζει ελλείψεις και προβληματικά σημεία τα οποία θα πρέπει να απαντηθούν. 

Ο κ. Βαμβουκας ανέλυσε σημεία που είχαν να κάνουν με τον φόρτο το περιβάλλον αλλά και το κόστος. Συγκεκριμένα ανέφερε μεταξύ άλλων:

Το είδος των κατοικιών στην περιοχή Κορακιές – Πυθάρι – Αρώνι, σύμφωνα με την Α΄ φάση του ΓΠΣ ορίζονται ως κύρια κατοικία. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν έχουν οριστεί αντικειμενικές αξίες στην περιοχή και συνεπώς η τιμή της απαλλοτρίωσης θα οριστεί δικαστικά προδιαγράφουν ένα υψηλό κόστος απαλλοτριώσεων και αυτό σε ένα έργο με αρχικό κόστος 35 εκατ. ευρώ το οποίο μάλιστα αποτελεί μόνο τμήμα του συνολικού έργου καθώς το υπόλοιπο τμήμα του έχει ακυρωθεία από το ΣτΕ. Από τη μελέτη απουσιάζει η αναμένομενη αξιολόγηση της ακαταλληλότητας του υπάρχοντος δρόμου αλλά και η δυνατότητα αξιοποίησης της υπάρχουσας απαλλοτρίωσης, κάτι που θα εξασφάλιζε κατ’ ελάχιστον χαμηλότερο κόστος απαλλοτριώσεων και κατασκευής και μικρότερο χρόνο ολοκλήρωσης του έργου.

Πέραν των αναμενόμενων οχλήσεων στους κατοίκους και της υποβάθμισης γης, σημαντικό είναι το ζήτημα της αλλοίωσης της εικόνας του τοπίου κάτι που θα είναι ορατό από την απέναντι μεριά του κόλπου της Σούδας καθώς ο προτεινόμενος δρόμος λόγω των εκτεταμμένων επεμβάσεων στο φυσικό ανάγλυφο θα είναι ορατός από πολλές και αρχαιολογικές και τουριστικές περιοχές, επεμβαίνοντας σε μια περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους την οποία η μελέτη αναφέρει ως άγονη με θαμνώδη βλάστηση.

Νάνσυ Αγγελάκη: Για κάθε τεχνικό έργο δεν υπάρχε μονοσήμαντη λύση

Όλοι μαζί συμφωνούμε στην αναγκαιότητα αυτού του έργου. Για την ανάπτυξη του τόπου χρειάζεται ασφαλέστερο οδικό δίκτυο. Βλέπω ότι οι επιπτώσεις είναι αρκετά σημαντικές τόσο στον οικισμό του Πυθαριού όσο και σε άλλα σημεία και πρέπει να επιστήσουμε την προσοχή στην περιφέρεια. Κάποια τεχνικά κριτήρια και θέματα που ετέθησαν είναι ορθά. Για καθε τεχνικό έργο δεν υπάρχει μονοσήμαντη λύση, καλό θα είναι να ακουστούν όλες οι φωνές και να προστατευτεί ο οικισμός. Επειδή έχει αλλάξει η εικόνα μετά από τόσα χρόνια, πρέπει να ξέρουμε τι απαλλοτριώσεις θα γίνουν, μόνο οικοπέδων ή και κτιρίων; Υπάρχει αναγκαιότητα του δρόμου, τον θέλουμε αυτόν τον δρόμο. Πρέπει να καταφέρουμε την καλύτερη δυνατή παρέμβαση, ειδικά στα σημεία που βάλλονται πολίτες, εξετάζοντας και άλλες λύσεις ως προτάσεις, τις οποίες μπορούμε να θέσουμε ως νέους όρους.

Άρης Παπαδογιάννης: Πώς να ψηφίσουμε ναι όταν υπάρχουν τόσες παρατηρήσεις σε ελλείψεις

“Το ζήτημα δεν είναι αν θέλουμε τον δρόμο, γιατί όλοι συμφωνούμε ότι είναι αναγκαίος. Όμως, από εμάς δε θέλει να βιώσει τις αστοχίες των πλημμελών μελετών, προμελετών. Εδώ ακούστηκαν κάποια σοβαρά πράγματα. Υπάρχει μια σειρά από ελλείψεις σε αυτή την ΜΠΕ. Μπήκανε θέματα αστοχιών, όπως το γεγονός ότι βασίστηκε σε αποτύπωση του 1998. Δεν μπορούμε να αμελήσουμε τέτοια πράγματα. Δεν μπορούμε να πάρουμε μια θετική απόφαση για την πρόταση αυτή που κατατίθεται σήμερα.  Δε γίνεται να έχουμε αυτές τις αρνητικές παρατηρήσεις και να ψηφίσουμε θετικά.

Γιάννης Σαρρής: Είναι αντίφαση να μιλάτε για ελλείψεις και να λέτε ότι θα ψηφίσετε ναι

“Αν νομίζουμε ότι ανάπτυξη σημαίνει να κοιτάμε μόνο τους επισκέπτες παραβλέποτνας τις ανάγκες των κατοίκων, τότε ποιόν εξυπηρετεί αυτή η ανάπτυξη; Όλη αυτή η μελέτη δεν ανταποκρίνεται στο σήμερα. Θα πρέπει να αξιολογήσουμε ζητήματα περιβαλλοντικά βάσει του τι ισχύει σήμερα. Είναι αντίφαση να περιγράφετε κύριε δήμαρχε ζητήματα που έχουν σχέση με ελλείψεις και μετά να λέτε ότι θα ψηφίσετε την εισήγηση. Το θέμα το οικονομικό με τα σημερινά δεδομένα είναι σημαντικό. Το έργο πρέπει να γίνει, να είναι όμως ασφαλές, να παίρνει τα οικονομικά δεδομένα της εποχής και να έχει τη μεγαλύτερη δυνατή κοινωνική συναίνεση.”

Νίκος Παπαντωνάκης: Η προμελέτη δεν πρόκειται να βοηθήσει

Μεγαλύτερη προτεραιότητα έπρεπε να δίνουμε στον ΒΟΑΚ. Είπαν κάποιοι ότι η απόφασή μας είναι γνωμοδοτική αλλά θα έχει βάρος. Έχουμε όμως δει ποιά είναι η συμπεριφορά της περιφέρειας. Η αποτύπωση είναι από το 1998, άρα δεν απεικονίζει την πραγματικότητα. Μετά από μια σειρά ελλείψεων που είπε ο δήμαρχος – και απορώ πως είναι θετική η θέση του – το ερώτημα είναι ποιός οφελείται και ποιός χάνει. Πιστεύουμε ότι με κάποιες παρεμβάσεις μπορεί να μειωθεί το πρόβλημα που υπάρχει και ότι η προτεινόμενη μελέτη δεν πρόκειται να βοηθήσει αντίθετα θα δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα στους κατοίκους από αυτά που πάει να λύσει.”

Σεραφείμ Ρίζος: Τεράστιο ερώτημα η στάση του δημάρχου

“Τεράστιο ερώτημα η στάση του δημάρχου. Από τη μια λέει ότι είναι αρνητικές πάρα πολλές πλευρές αυτού του έργου από την άλλη λέει να εισηγηθούμε θετικά. Τι είδους μελέτη είναι αυτή που βασίζεται σε δεδομένα του 1998; Τι είδους μελέτη είναι αυτή που μιλά για ένα μισό κομμάτι ενώ το άλλο κομμάτι έχει απορριφθεί όπως είπε ο δικηγόρος. Τα ερωτήματα αυτά είναι αναπάντητα και γι’ αυτό ύποπτα. Δεν είναι τυχαίο που μέσα στο τρίτο μνημόνιο υπάρχει η τάση για επιτάχυνση των μεγάλων έργων, γιατί εξυπηρετούνται τα μεγάλα συμφέροντα. Δεν λαμβάνει υπόψιν τους ανθρώπους της περιοχής. Το έργο αυτό θα ξεσπιτώσει κάποιους ανθρώπους.

 

 

 

 

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook