Αν μπορούσαμε να κάνουμε ένα πρόχειρο προφίλ του θύματος τροχαίου στην Κρήτη, αυτός θα ήταν κάτω των 25 ετών και μοτοσικλετιστής, αφού σύμφωνα με στοιχεία η πλειοψηφία των θυμάτων στην άσφαλτο της Κρήτης είναι ηλικίας 18-25 ετών, στα περισσότερα περιστατικά εμπλέκεται μοτοσικλέτα, ενώ τα μισά από τα τροχαία καταγράφονται στους επαρχιακούς δρόμους και όχι στον ΒΟΑΚ σύμφωνα με την επικρατούσα αντίληψη. Οι νομοί που θρηνούν περισσότερα θύματα τροχαίων είναι τα Χανιά και το Ηράκλειο, ενώ πρώτη αιτία είναι η υπερβολική ταχύτητα!

Τα παραπάνω προκύπτουν από τη μελέτη  "Στρατηγικό Σχέδιο για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Κρήτη 2016 -2020" που συντάχθηκε από την Γενική διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών της Περιφέρειας Κρήτης και παρουσιάζεται σήμερα στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Τα στοιχεία είναι αποκαρδιωτικά καθώς από αυτά προκύπτει τραγική πρωτειά της Κρήτης στα τροχαία συγκριτικά με την Ελλάδα αλλά και σε σχέση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Είναι άξιο προβληματισμού ότι μέσα σε μια 10ετία η Κρήτη έχει χάσει 289 ανθρώπους.

Αναλύονται επίσης ποιες είναι οι αιτίες των ατυχημάτων/δυστυχημάτων, η πλειοψηφία των οποίων έχει να κάνει με την οδηγική συμπεριφορά αλλά και τα προβληματικά σημεία του οδικού δικτύου.

ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ

Όπως προκύπτει από την έρευνα το 50% των τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνει στο Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο και έπονται ο ΒΟΑΚ και βραχεία κεφαλή οι αστικές οδοί (ακολουθούν στοιχεία 2013)

ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΟΧΗΜΑΤΟΣ

Το μεγαλύτερο ποσοστό τροχαίων ατυχημάτων παρουσιάζεται σε οχήματα τύπου μοτοσικλέτας, με μέσο ποσοστό 50% δηλαδή το ήμισυ σε σχέση με άλλα μεταφορικά μέσα (αυτοκίνητα, φορτηγά κ.λ.π.). Άλλωστε η αυξημένη χρήση μοτοσικλετών στην Κρήτη, ευνοείται από τις πολύ καλές καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο νησί σε όλες τις εποχές του χρόνου.

ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΝΑ ΗΛΙΚΙΑΚΗ ΟΜΑΔΑ

Το μεγαλύτερο ποσοστό τροχαίων ατυχημάτων παρουσιάζεται σε νέους κάτω των 25 ετών με μέσο ποσοστό 35%. Υψηλά ποσοστά συμμετοχής στα τροχαία ατυχήματα κατέχουν επίσης οι ηλικιακές ομάδες (36-55) κα (26-35) με αντίστοιχα ποσοστά 24% και 20%.

ΑΙΤΙΕΣ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ

Σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα στοιχεία οι νέοι οδηγοί φαίνεται να κινδυνεύουν περισσότερο καθώς τα τροχαία συμβάντα αποτελούν την 1η αιτία θανάτου για τις ηλικίες 15 – 29, τη 2η αιτία θανάτου για τις ηλικίες 5 – 14 και την 3η αιτία θανάτου για τις ηλικίες 30 – 44 (World Health Report, 2008).

Από τα στατιστικά στοιχεία της ελληνικής Αστυνομίας προκύπτει ότι τα κυριότερα αίτια τροχαίων δυστυχημάτων είναι η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή, η παραβίαση της προτεραιότητας, η απόσπαση της προσοχής, το αντικανονικό πέρασμα, η κατανάλωση αλκοόλ και παράγοντες που σχετίζονται με τον οδηγό, όπως η κόπωση και το άγχος (Ελληνική Αστυνομία 2012).

ΕΞΕΛΙΞΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ

Το 2013 σημειώθηκαν 66 θανατηφόρα ατυχήματα ενώ υπολογίζεται ότι σημειώθηκαν περίπου 240 ατυχήματα με τραυματίες (σοβαρά ή / και λιγότερο σοβαρά). Επίσης υπολογίζεται ότι τα ατυχήματα με μόνο υλικές ζημίες ανήλθαν στα 530.

Τα συγκριτικά στοιχεία θανάτων σε Ελλάδα και Κρήτη είναι απογοητευτικά και ακόμα πιο απογοητευτικά είναι τα συγκριτικά στοιχεία με αυτά της Ευρώπης.

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ

H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας -κατακόρυφης σήμανσης και εν γένει της οδού είναι μέτρια έως κακή.
Το τμήμα από Α/Κ Μουρνιών Χανιά έως Καρτερός Ηρακλείου μήκους περί τα 160Km έχει χαρακτηρισθεί Πρωτεύον Eθνικό ίκτυο, ενώ όλο το υπόλοιπο Eθνικό ίκτυο ευτερεύον και μικρά τμήματα του Τριτεύον Ε.Ο.

Ηράκλειο-Μοίρες-Τυμπάκι-Αγία Γαλήνη (Ε.Ο. 97), μήκους 77 Km
H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας και κατακόρυφης
σήμανσης και εν γένει της οδού είναι μέτρια έως κακή.

Ηράκλειο-Κνωσσός (Ε.Ο. 95), μήκους 5 Km
Το μεγαλύτερο μέρος της οδού είναι ανακατασκευασμένο επειδή διέρχεται από αστική
περιοχή.

Χανιά-Αεροδρόμιο (Ε.Ο. 94), μήκους 17 Km
H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας και κατακόρυφης
σήμανσης και εν γένει της οδού είναι μέτρια έως κακή. (Χαρακτηρισμένο ως Τριτεύον
Ε.Ο..).

Χερσόνησος-Καστέλι Πεδιάδος (Ε.Ο. 92), μήκους 25 Km
H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας - κατακόρυφης σήμανσης
και εν γένει της οδού είναι κακή. (Χαρακτηρισμένο ως Τριτεύον Ε.Ο..).

Παλαιά Εθνική Οδός
Κίσσαμος-Χανιά-Ρέθυμνο-Ηράκλειο-Άγιος Νικόλαος, μήκους περίπου 250 Km
H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας - κατακόρυφης σήμανσης και εν γένει της οδού είναι κακή.

Επαρχιακό οδικό δίκτυο

H σημερινή κατάσταση των οδοστρωμάτων και της οριζόντιας -κατακόρυφης σήμανσης και εν γένει των επαρχιακών οδών της Κρήτης χαρακτηρίζεται μέτρια έως κακή.

Το επαρχιακό οδικό δίκτυο της Περιφερειακής Ενότητα Χανίων, εκτείνεται σε μήκος 900 Km, της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, εκτείνεται σε μήκος 600 Km, της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου, εκτείνεται σε μήκος 1100 Km και της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου, εκτείνεται σε μήκος 840 Km.

Στόχος της μελέτης είναι ο αριθμός των νεκρών στα οδικά ατυχήματα στην Κρήτη το έτος 2020 να είναι μειωμένος κατά 50% σε σχέση με το έτος 2010

Η μελέτη  "Στρατηγικό Σχέδιο για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Κρήτη 2016 -2020" συντάχθηκε από την Γενική διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών της Περιφέρειας Κρήτης.

Στόχος  της μελέτης είναι η ανάπτυξη του Στρατηγικού Σχεδίου για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Κρήτη για την περίοδο 2016- 2020, με  συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους και κατάλληλη δομή, που θα οδηγήσει στον καθορισμό, στην εφαρμογή, στην παρακολούθηση και στην αξιολόγηση των απαραίτητων δράσεων για τη δραστική μείωση του αριθού των οδικών ατυχημάτων, των νεκρών και των τραυματιών σε αυτά και την επίτευξη του Ευρωπαϊκού στόχου και στην Κρήτη, σύμφωνα με τον οποίο, ο αριθμός των νεκρών στα οδικά ατυχήματα το έτος 2020 πρέπει να είναι μειωμένος κατά 50% σε σχέση με το έτος 2010. Δείτε τις μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες επεμβάσεις όπως καταγράφονται στη μελέτη