Να μη στηρίζουν την αιχμαλωσία και κακοποίηση δελφινιών και άλλων ζώων σε δελφινάρια και ζωολογικούς κήπους με «εκπαιδευτικές» επισκέψεις σε τέτοιους χώρους.

Η ανακοίνωση:

Η Οικολογική Πρωτοβουλία Χανίων απευθύνει έκκληση προς τους εκπαιδευτικούς των Χανίων να μη στηρίζουν την αιχμαλωσία και κακοποίηση δελφινιών και άλλων ζώων σε δελφινάρια και ζωολογικούς κήπους με «εκπαιδευτικές» επισκέψεις σε τέτοιους χώρους. Πόσο μάλλον όταν σε περιοχές όπως η δική μας μπορούμε να θαυμάσουμε ελεύθερα δελφίνια να κολυμπάνε δίπλα μας, αν πάρουμε το καραβάκι για Γραμπούσα και Μπάλο ή για τη Γαύδο!

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο «Αρχιπέλαγος», ένα ελεύθερο ρινοδέλφινο στο Αιγαίο κολυμπάει 40 -100 μίλια την ημέρα και καταδύεται σε βάθος που ξεπερνά τα 200 μέτρα. Στο μεγαλύτερο δελφινάριο της Ευρώπης (σε όποιες χώρες ακόμη δεν έχει σταματήσει αυτή η κακοποίηση των δελφινιών), η μεγαλύτερη απόσταση που μπορεί να διανύσει ένα δελφίνι σε ευθεία είναι 0,03 μίλια (48 μέτρα!). Το συνηθισμένο βάθος μιας πισίνας σε ένα  δελφινάριο είναι μόλις 3,5 μέτρα!

Σε τέτοιες συνθήκες ζουν τα αιχμάλωτα δελφίνια χωρίς κανένα φυσικό ερέθισμα, σε συνθήκες μόνιμης πείνας, έτσι ώστε να είναι υπάκουα για τις ανάγκες των εξαναγκασμένων παραστάσεων, που εσχάτως ονομάστηκαν «εκπαιδευτικές».

Τι αλήθεια διδάσκουμε τα παιδιά με την επίσκεψη σε τέτοιους χώρους; Την υποτιθέμενη ανωτερότητα του ανθρώπου, που μπορεί να κρατά αιχμάλωτα κάποια άγρια ζώα και να τα εξαναγκάζει να κάνουν «παραστάσεις» για τη «διασκέδασή» του; Τι μήνυμα δίνουμε στα παιδιά; Ότι η δική μας «διασκέδαση» μπορεί να είναι ο βασανισμός κι η κακοποίηση ενός άγριου ζώου;

Όσο για τον «εκπαιδευτικό» χαρακτήρα τέτοιων επισκέψεων: Τα ζώα σε αιχμαλωσία δεν έχουν καμία σχέση με τα ίδια ζώα σε συνθήκες ελευθερίας. Αναπτύσσουν μια στερεοτυπική συμπεριφορά, όπως την ονομάζουν οι ειδικοί, δηλαδή μια ΜΗ φυσιολογική συμπεριφορά που επαναλαμβάνεται σταθερά και μονότονα και που κάτω από κανονικές συνθήκες δεν παρατηρείται και δεν χαρακτηρίζει τα ζώα. Όσοι έχουν δει την εξαιρετική παιδική ταινία Happy Feet που κυκλοφόρησε πριν μερικά χρόνια, θα θυμούνται τον πιγκουίνο πρωταγωνιστή που αιχμαλωτίστηκε κι ανέπτυξε τέτοια συμπεριφορά, όταν τον ανάγκαζαν να κάνει «παραστάσεις» για το ανθρώπινο κοινό. Όσοι εκπαιδευτικοί δεν έχουν δει την ταινία, καλό θα ήταν να την δουν μαζί με τους μαθητές τους και να τη συζητήσουν.

Κάτι άλλο που θα ήταν καλό να δουν εκπαιδευτικοί και μαθητές είναι το σποτάκι κατά της αιχμαλωσίας δελφινιών που κυκλοφόρησαν φιλοζωικές οργανώσεις με τη συμμετοχή γνωστών Ελλήνων καλλιτεχνών.

Τέλος, καλό θα ήταν να αναζητήσουν οι εκπαιδευτικοί (κι οι σχολικοί σύμβουλοι που καλούνται να εγκρίνουν «εκπαιδευτικές» επισκέψεις τέτοιου τύπου) την υπ’ Αριθ. Πρωτ. :  Φ.12/56/5440/Δ1/15-01-2016 εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (Τμήμα Γ’ Μαθητικής Μέριμνας και Σχολικής Ζωής της Διεύθυνσης Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης), όπου ρητά αναφέρεται:

 «Σύμφωνα με τα ανωτέρω συνιστάται , κατά τον προγραμματισμό των επισκέψεων η αποφυγή χώρων στους οποίους βρίσκονται ζώα σε αιχμαλωσία, με σκοπό την εμπορική τους εκμετάλλευση, καθώς αυτό δεν συνάδει με τις γενικές αρχές της εκπαίδευσης , στις οποίες μεταξύ άλλων, πολύ σημαντική θέση επέχει η ευαισθητοποίηση για την αναγκαιότητα της προστασίας και του σεβασμού του φυσικού περιβάλλοντος, η υιοθέτηση ανάλογων προτύπων συμπεριφοράς, καθώς και η δημιουργία υπεύθυνων προσωπικοτήτων με κοινωνικές και ανθρωπιστικές αξίες.».