Η μπλε αγαύη μας έρχεται από τις ερήμους του Μεξικού που φιλοξενούν το διάσημο κάκτο που δίνει την φημισμένη Μεξικάνικη τεκίλα. Το σιρόπι της αγαύης εξάγεται από τα φύλλα του κάκτου και μετά από ειδική επεξεργασία στους 45 βαθμούς κελσίου, που επιτρέπει στο τελικό προϊόν να διατηρήσει τα θρεπτικά του συστατικά και να είναι 1,5 φορα πιο γλυκό από το μέλι και την επεξεργασμένη ζάχαρη. Χρησιμοποείται ως γλυκαντική ύλη στη ζαχαροπλαστική, σε ποτά και ροφήματα.

Η αγαύη έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και περιέχει ινουλίνη που βοηθά στην καλή λειτουργία του εντέρου, την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και την καλύτερη αφομίωση του ασβεστίου από τον οργανισμό. Ένα κουταλάκι του γλυκού περιέχει περίπου 16-20 θερμίδες, τις ίδιες περίπου με ένα κουταλάκι ζάχαρη.

Ενώ η ζάχαρη αποτελείται από 50% φρουκτόζη και 50% γλυκόζη όταν διασπάται, στην αγαύη η περιεκτικότητα φρουκτόζης μπορεί κυμαίνεται μεταξύ 55% και 90% σε φρουκτόζη, ανάλογα με την ποιότητα της. Η αγαύη με περιεκτικότητα 55% σε φρουκτόζη είναι ανάλογα επιβλαβής με το σιρόπι καλαμποκιου, οπότε δεν υπάρχει νόημα κατανάλωσης της.

Δυστυχώς πολλές φορές οι εταιρείες έχουν λανθασμένη σήμανση πάνω στην συσκευασία με αποτέλεσμα να υπάρχει παραπληροφόρηση για την ποιότητα του προϊόντος. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι και η καλής ποιότητας αγαύη που μπορεί να έχει μέχρι 90% φρουκτόζη, ενέχει κινδύνους αφού η υπερκατανάλωση μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα του σακχάρου και των τριγλυκαιριδίων στο αίμα αλλά και να αυξήσει την αρτηριακή πίεση. Επίσης η αγαύη είναι πολύ καλή πηγή ασβεστίου, σιδήρου, μαγνησίου και καλίου.

Της έχουν αποδοθεί διάφορα οφέλη για την υγεία χωρίς όμως να υπάρχουν ακόμα ικανοποιητικές έρευνες που να το αποδεικνύουν. Δεν έχει βρεθεί ακόμα η  ασφαλής ημερήσια πρόσληψη για τα παιδιά αλλά και τους ενήλικες. Η κατανάλωση της αγαύης έχει συσχετισθεί με την εμφάνιση κίρρωσης του ήπατος και υπογονιμότητας στις γυναίκες.

 

Μάλιστα μελετητές ερευνούν την πιθανότητα δημιουργίας αντισυλληπτικών χαπιών που θα λαμβάνονται μία με δύο φορές τον μήνα αντί για είκοσι που είναι συνήθως. Επίσης μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα ομοκυστείνης, να προκαλέσει διαταραχές στα επίπεδα γλυκόζης του αίματος και να μειώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη.

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στα άτομα που λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή ή εναλλακτικές θεραπείες που επηρεάζουν το σάκχαρου αίματος, γιατί ενώ έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, άρα μπορεί να μην επηρεάσει  τα επίπεδα του σακχάρου, από την άλλη λόγω της περιεκτικότητας του σε φρουκτόζη μπορεί να αυξήσει απότομα το σάκχαρο. Προσοχή επίσης και από άτομα που λαμβάνουν με κάποιο τρόπο στεροειδείς ενώσεις και απαγορεύεται η κατανάλωση από εγκύους!

Γεωργία Σπ. Πετράκη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Βιογραφικό σημείωμα