Στην αποκλειστική νηστεία ως γνωστόν αποφεύγεται κάθε είδους ζωική τροφή, άρα και το γάλα.

Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν συνηθίσει ένα τέτοιο ρόφημα στο πρωινό ή στο βραδινό τους και προβληματίζονται στο τι να επιλέξουν.

Υπάρχουν και άλλοι, που ενώ θέλουν να νηστέψουν, τα προβλήματα υγείας τους ή η φαρμακευτική αγωγή που ακολουθούν δεν τους το επιτρέπει, λόγω της έλλειψης των βιταμινών και των θρεπτικών στοιχείων που θα υποστούν.

Υπάρχουν όμως στην αγορά πολλά ροφήματα που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν το ζωικό γάλα (όχι μόνο για την περίοδο της νηστείας) που έχουμε την τάση να τα αποκαλούμε γάλατα, λόγω της γαλακτώδης άσπρης υφής τους.

Γάλα σόγιας

Πρόκειται για τη συνηθέστερη εναλλακτική επιλογή του αγελαδινού γάλακτος. Είναι ελαφρώς πιο πλούσιο σε πρωτεΐνες συγκριτικά με το αγελαδινό, αλλά οι πρωτεΐνες αυτές είναι μέτριας ποιότητας, διότι στερούνται ορισμένων σημαντικών αμινοξέων.

Αντίθετα, περιέχει ικανοποιητική ποσότητα βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων, ενώ θεωρείται φτωχό σε γλυκίδια και μέτριο σε λιπίδια. Αυτό που προκαλεί ενδιαφέρον είναι η πλούσια περιεκτικότητά του σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (αντίθετα με το αγελαδινό γάλα που περιέχει κορεσμένα λιπαρά).

Η παρουσία φυτο-οιστρογόνων είναι αυτή που κάνει ορισμένους γιατρούς να το συνιστούν στις γυναίκες που βρίσκονται στην εμμηνόπαυση.

Όσοι παρουσιάζουν δυσανεξία στις πρωτεΐνες του αγελαδινού γάλακτος ή στη λακτόζη, μπορούν να καταναλώσουν ελεύθερα γάλα σόγιας. Τα άτομα, όμως, που είναι αλλεργικά στο αγελαδινό γάλα μπορεί να παρουσιάσουν αλλεργία και με το γάλα σόγιας, γι' αυτό καλύτερα να το αποφεύγουν.

Το γάλα σόγιας δεν έχει για πολλούς ευχάριστη γεύση. Προσοχή να είστε σίγουροι πως προέρχεται από μη μεταλλαγμένους σπόρους!

Γάλα ρυζιού

Το γάλα ρυζιού δεν περιέχει χοληστερόλη και λακτόζη, ενώ ενδείκνυται για τα άτομα που παρουσιάζουν δυσανεξία στη λακτόζη και είναι αλλεργικοί στη σόγια. Περιέχει ελάχιστες πρωτεΐνες, αλλά συνιστάται σε όσους αθλούνται, διότι είναι πλούσιο σε αργά σάκχαρα, βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία.

Είναι ιδιαίτερο εύπεπτο και ελαφρύ, ενώ το προτιμούν ιδιαίτερα άτομα με προβλήματα του πεπτικού συστήματος. Όσοι προτιμάτε το γάλα αυτό, να επιλέγετε αυτό που αναγράφει «εμπλουτισμένο με ασβέστιο».

Γάλα αμυγδάλου (και άλλων ξηρών καρπών)

Το βρίσκετε στην αγορά αλλά μπορείτε να το φτιάξετε πολύ εύκολα και μόνοι σας ακολουθώντας τη συνταγή που δίνεται παρακάτω.

Έχει όλα τα οφέλη των ξηρών καρπών, φυτικές ίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία και είναι ελεύθερο λακτόζης. Περιέχει ακόρεστα λιπαρά οξέα που σημαίνει ότι βοηθάει στην μείωση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων, ενώ δεν περιέχει καθόλου κορεσμένα λιπαρά και καθόλου χοληστερίνη.

Το γάλα αμύγδαλου περιέχει επίσης υψηλά επίπεδα καλίου, μαγγανίου, σεληνίου και βιταμίνης Ε και είναι πολύ καλή πηγή φλαβονοειδών (αντιοξειδωτικών).

Για να το φτιάξετε μόνοι σας θα χρειαστείτε:

 1 κούπα ωμά αμύγδαλα
 2 ή 3 κούπες νερό (ανάλογα με το πόσο πηκτό το προτιμάτε)
 1 κούπα νερό (για να μουλιάσουν τα αμύγδαλα)
 1 κουταλιά μέλι (προαιρετικά)

• Αφήνετε τα αμύγδαλα να μουλιάσουν σε μία κούπα νερό για 8 - 10 ώρες.
• Βάζετε στο μπλέντερ τα αμύγδαλα, το μέλι και τις 2 - 3 κούπες νερό ανάλογα με το πόσο πηκτό θέλετε το γάλα.
• Χτυπήστε το για 1 - 2 λεπτά.
• Σουρώστε το με ένα μεγάλο σουρωτήρι.

Η ίδια συνταγή μπορεί να γίνει με φουντούκια, καρύδια, φιστίκια, καρύδα και σουσάμι. Αποθηκεύστε το σε μια γυάλινη κανάτα, διατηρείται για 3 - 4 ημέρες. Μην πετάξετε την αμυγδαλόψιχα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για παρασκευή γλυκισμάτων (μπισκότα, κέϊκ κ.α.).

Γάλα βρώμης

Όπως και τα γάλατα από ξηρούς καρπούς έτσι και το γάλα βρώμης μπορείτε να το βρείτε στην αγορά έτοιμο ή να το φτιάξετε μόνοι σας με παρόμοιο τρόπο. Είναι πλούσιο σε βιταμίνες Ε και Α, σε φολικό οξύ σε φυτικές ίνες , ενώ δεν έχει πρωτεΐνες γάλακτος άρα και λακτόζη, ούτε και χοληστερόλη.

Χρησιμοποιείστε

• 1 φλιζάνι νιφάδες βρώμης
• 4 φλιτζάνια νερό
• 1κ.σ σιρόπι αγαύης ή στέβια ή μαύρη ζάχαρη ή μέλι

Βάλτε τις νιφάδες στο νερό για 24 -36 ώρες στο ψυγείο. Χτυπήστε τον χυλό στο μπλέντερ για λίγα λεπτά, σουρώστε το και διατηρήστε το στο ψυγείο σε γυάλινο μπουκάλι για περίπου 1 εβδομάδα.

Γάλα ή χυμός αλόης

Μπορείτε να το βρείτε συνήθως στα καταστήματα βιολογικών τροφών. Γενικά η Aloe Vera είναι πηγή βιταμινών, με κυριότερες τις Β, C, Ε και β-καροτίνη (πρόδρομο της βιταμίνης Α).

Περιέχει μέταλλα και ιχνοστοιχεία, κυρίως μαγνήσιο, μαγγάνιο, ψευδάργυρο, ασβέστιο, σίδηρο και σελήνιο, αλλά και αμινοξέα πλούσια σε σακχαρίτες, ένζυμα που βοηθούν στη διάσπαση της τροφής, στερόλες, ανθρακινόνες (παυσίπονες ουσίες) και σαλικυλικό οξύ. Έχει αντιβιοτική, αντιμυκητιακή και αντιφλεγμονώδη δράση, τονώνει το ανοσοποιητικό, ηρεμεί το νευρικό σύστημα, καθαρίζει τα έντερα και αποτοξινώνει τον οργανισμό.

Τα οφέλη αρχίζουν από το στομάχι και τον πεπτικό σωλήνα. Το σώμα απορροφά τις θρεπτικές ουσίες αποτελεσματικότερα. Επίσης ρυθμίζει το pH του στομάχου και βοηθά στην ανακούφιση από καούρα, φούσκωμα, δυσκοιλιότητα, έλκος, κ.α.

Προσοχή στις οδηγίες γιατί αντενδείκνυται η χρήση της σε ορισμένες καταστάσεις (εγκυμοσύνη, θηλασμός, χρήση αντιυπερτασικών και αντιδιαβητικών φαρμάκων)

Στέλλα Η. Σαρηπαναγιώτου
Διατροφολόγος
Master Practitioner in Eating Disorders and Obesity