Οι διατροφικές συνήθειες κάθε οικογένειας επηρεάζουν σημαντικά τη διάθεση, την ενέργεια και την ευεξία όλως των μελών αυτής. Αν κατανοήσουν πρώτα οι γονείς και στη συνέχεια τα παιδιά τη σπουδαιότητα της ισορροπημένης διατροφής, τότε θα ακολουθείτε πάντα έναν υγιεινό τρόπο ζωής.

Η υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή παρέχει όλη την ενέργεια και τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για την καλή λειτουργία του οργανισμού, όπως οι πρωτεΐνες, οι υδατάνθρακες, οι βιταμίνες, οι φυτικές ίνες, ακόμα και το λίπος. Ακολουθώντας, αρχικά, οι γονείς και στη συνέχεια μαθαίνοντας και τα παιδιά να τρώνε τη σωστή ποσότητα και το σωστό είδος τροφών προσφέρετε στο σώμα την ενέργεια που χρειάζεται, το διατηρείτε πάντα σε ένα φυσιολογικό βάρος και παραμένετε υγιείς.

Παρακάτω δίνοντας μερικές συμβουλές για το πώς μπορεί μια οικογένεια να υιοθετήσει μια ισορροπημένη διατροφή και να βοηθήσει και τα παιδιά της μελλοντικά να κάνουν σωστές διατροφικές επιλογές.

•Καταναλώστε καθημερινά 5 γεύματα, 3 κύρια (πρωινό-μεσημεριανό-βραδινό) και 2 πιο μικρά (σνακ). Με αυτόν τον τρόπο θα προλαμβάνετε το αίσθημα της πείνας και θα αποφύγετε τα τσιμπολογήματα.

•Το πρωινό γεύμα είναι το σημαντικότερο της ημέρας, αλλά πολλοί το αμελούν. Ξυπνήστε λίγο νωρίτερα και καθίστε όλοι μαζί στο τραπέζι να φάτε πρωινό, έτσι όχι μόνο θα έχετε ενέργεια για όλη την ημέρα, αλλά να είστε σίγουροι πως ακόμα και το βάρος σας θα βελτιωθεί.

•Όλοι τα μέλη της οικογένειας το μεσημέρι πρέπει να καθίσουν μαζί στο τραπέζι να φάνε για να βλέπουν τα παιδιά τι τρώνε οι γονείς και να το υιοθετήσουν και αυτά. Αποφύγετε να τρώτε μπροστά στην τηλεόραση.

•Συμπεριλάβετε στη διατροφή σας τροφές από όλες τις διατροφικές ομάδες, ψωμί, δημητριακά, όσπρια, κρέας, ψάρι, γαλακτοκομικά προϊόντα, φρούτα, λαχανικά.

•Αλλάξτε τρόπο μαγειρέματος, για παράδειγμα προτιμήστε ελαιόλαδο αντί βουτύρου και μαργαρίνης. Μπορεί το τηγάνισμα να είναι πιο γρήγορο, αλλά οι τροφές απορροφούν περισσότερο λάδι, άρα και περισσότερες θερμίδες. Επομένως, περιορίστε το τηγάνισμα.

•Προτιμήστε να τρώτε σπιτικά γλυκά, όπως ρυζόγαλο, σπιτικό κέικ ή παγωτό, γιαούρτι με μέλι και καρύδια, milkshake με γάλα χαμηλό σε λιπαρά και μπανάνα ή και μέλι.

•Έχετε σε εμφανές μέρος ένα καλάθι με διάφορα φρούτα να το βλέπουν τα παιδιά. Αν βέβαια δούνε και τους γονείς να τρώνε από αυτά σίγουρα θα ζηλέψουν και θα θέλουνε και αυτά.

•Μην αγοράζετε αναψυκτικά ή συσκευασμένους χυμούς. Στύβοντας φρέσκα πορτοκάλια ή ακόμα και άλλα φρούτα όπως ακτινίδιο, μήλο, φράουλες φτιάχνετε πεντανόστιμους φυσικούς χυμούς πλούσιους σε φυτικές ίνες και βιταμίνες.

•Κάντε τη φυσική δραστηριότητα μέρος της καθημερινότητάς σας. Οι γονείς πρέπει να δώσουν το καλό παράδειγμα στα παιδιά. Περπάτημα, γυμναστήριο ή κολύμβηση μερικές φορές την εβδομάδα για τους γονείς και διάφορες αθλητικές δραστηριότητες για τα παιδιά, όπως, ποδόσφαιρο, τένις, μπαλέτο για τα κορίτσια θα σας γυμνάσουν και θα σας αναζωογονήσουν. Ακόμα, και μια οικογενειακή δραστηριότητα, όπως περπάτημα ή ποδόσφαιρο, όχι μόνο θα σας γυμνάσει αλλά θα σας φέρει κοντά στα παιδιά σας.


Ελευθερία Ε. Ρέντζιου
Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος, Μ. Μed. Sci.
(Βιογραφικό σημείωμα)