Τα δημητριακά αποτελούσαν τη βάση της διατροφής των αρχαίων Ελλήνων κατά την μινωική, τη μυκηναϊκή και την κλασσική περίοδο.

Το κριθαρένιο ψωμί, βουτηγμένο σε κρασί και συνοδευμένο με σύκα και ελιές αποτελούσε το πρώτο από τα 3 γεύματα της ημέρας των αρχαίων ελλήνων. Ακόμα και σήμερα το κριθάρι παραμένει βασικό αγαθό της Κρητικής διατροφής.

Το κριθάρι αποτελεί μια εξαιρετική πηγή φυτικών ινών, βιταμινών του συμπλέγματος Β, κυρίως νιασίνη και φολικό οξύ, σίδηρο, χαλκό, μαγγάνιο, μαγνήσιο, σελήνιο και φώσφορο.

Οι φυτικές ίνες βοηθούν τη μείωση της χοληστερόλης, τη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης του αίματος και την καλύτερη λειτουργία του εντέρου.

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β συμβάλουν στην καλύτερη λειτουργία του νευρικού συστήματος και τη σωστή λειτουργία του ήπατος.

Το μαγνήσιο συμμετέχει σε μια σειρά ενζυμικών λειτουργιών και στο μηχανισμό παραγωγής ενέργειας ενώ το μαγγάνιο παίζει σημαντικό ρόλο στο σχηματισμό των οστών, στην πήξη του αίματος και στη δράση της ινσουλίνης.

Ο φώσφορος αποτελεί συστατικό των οστών και έχει σημαντικό ρόλο στην οικοδόμηση και τη διατήρηση γερών οστών.

Το σελήνιο σε συνδυασμό με τη βιταμίνη Ε, βοηθά στην προστασία των κυτταρικών μεμβρανών και προάγει την φυσιολογική λειτουργία του θυρεοειδούς.

Ο χαλκός βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου.

Τόσο το σελήνιο όσο και το μαγγάνιο αποτελούν δύο πολύ ισχυρά αντιοξειδωτικά που ισχυροποιούν την άμυνα του οργανισμού κατά ασθενειών και καρκίνου.

Βάλτε το κριθάρι στη διατροφή σας και επωφεληθείτε από τα θρεπτικά του συστατικά. Δοκιμάστε να αντικαταστήσετε τα σταρένια παξιμάδια με κρίθινα ή τις νιφάδες πρωινού από καλαμπόκι με βραστό κριθάρι, μέλι και παγωμένο γάλα!

Ελένη Ν.Φουσέκα
Πτυχιούχος Διαιτολόγος Διατροφολόγος
(Βιογραφικό σημείωμα)