Την ίδια χρονική περίοδο που, η παγκόσμια κατανάλωση εμφιαλωμένου κρασιού αυξάνεται, στην Ελλάδα αντίστοιχα μειώνεται με τους καταναλωτές να στρέφονται προς το σαφώς φθηνότερο χύμα κρασί, κάτι που σαφώς παραπέμπει στην οικονομική κρίση.

Σύμφωνα με τα αποτελέ σματα κλαδικής μελέτης που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group AE, για την περίοδο 2009/10, εκτιμάται ότι υπήρξε μείωση στην παραγωγή κρασιού της τάξης του -13%, ενώ τα αποθέματα οίνου, μετά από μια τριετία συνεχούς υποχώρησης, εμφάνισαν μεγάλη αύξηση το τελευταίο έτος. Για το 2010/11 συνεχίστηκε η μείωση παραγωγής που έφτασε σε ποσοστό -7,8%.

Επίσης σύμφωνα με έρευνα που δημοσιοποίησε η ΚΕΟΣΟΕ μέσα στο 2009 αυξήθηκε η παγκόσμια κατανάλωση κρασιού καθώς καταναλώθηκαν περισσότερες από 31,5 δισεκατομμύρια φιάλες κρασιού παγκοσμίως.

Όμως στην Ελλάδα η οικονομική κρίση έχει σαν αποτέλεσμα την υποκατάσταση του κρασιού με άλλα χαμηλότερης τιμής προϊόντα, όπως η μπύρα, και κυρίως τη μετακίνηση σε κρασιά χαμηλότερης κατηγορίας τιμών ή κατανάλωση μη εμφιαλωμένου (χύμα) κρασιού.

Η κατάσταση στην Κρήτη

Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνει σε δηλώσεις του στο Flashnews.gr και ο πρόεδρος του Δικτύου Οινοποιών Χανίων-Ρεθύμνης κ.Αντώνης Ντουράκης επισημαίνοντας όμως και τις υψηλές τιμές πώλησης των εμφιαλωμένων κρασιών στους χώρους εστίασης.

«Σίγουρα υπάρχει πρόβλημα αλλά και ένα μεγάλο θέμα. Στα εστιατόρια που γίνεται η κατανάλωση του εμφιαλωμένου κρασιού βρίσκουμε ότι οι τιμές είναι υψηλές και έτσι απαγορευτικές ώστε κάποιος να προτιμήσει ένα εμφιαλωμένο κρασί. Οπότε άμεσα πέφτει και η κατανάλωση» αναφέρει ο κ.Ντουράκης επισημαίνοντας πως «αυτός ο οποίος παλαιότερα έπαιρνε χύμα, συνεχίζει να παίρνει χύμα και οι περισσότεροι οι οποίοι έπαιρναν εμφιαλωμένο, πάνε προς το χύμα. Πολλές φορές δεν ανοίγουν καν τον κατάλογο για να δούνε τις τιμές.»

Το αρνητικό είναι πως η κατάσταση αυτή δεν αφορά μόνο τους Έλληνες καταναλωτές αλλά και τους τουρίστες καθώς « η κατανάλωση του εμφιαλωμένου κρασιού στην Ελλάδα πέφτει και από τους τουρίστες το καλοκαίρι. Πολλά ξενοδοχεία τα οποία είχαν εμφιαλωμένα κρασιά , τώρα έχουν κυρίως χύμα κρασί να προσφέρουν στους πελάτες τους.»

Σύμφωνα με τον κ.Ντουράκη και στον τομέα του κρασιού παρουσιάζεται το ίδιο φαινόμενο και με τα άλλα αγροτικά προιόντα, δηλαδή η μεγάλη ψαλίδα τιμών παραγωγού με τις τιμές καταναλωτή

«Υπάρχει μια μεγάλη απόκλιση μεταξύ των τιμών των οινοποιών και των τιμών των εστιατορίων. Ειδικά στα οινοποιεία που έχουν συμβόλαια και αγοράζουν τα σταφύλια απευθείας από τους αγρότες εκεί μεγαλώνει ακόμη περισσότερο η διαφορά της τιμής του σταφυλιού με το τελικό προιόν που βρίσκεται στο εστιατόριο» τονίζει ο πρόεδρος του Δικτύου Οινοποιών Χανίων-Ρεθύμνης επισημαίνοντας πως από την πλευρά τους οι οινοποιοί κάνουν ότι μπορούν για να πείσουν τους καταναλωτές να προτιμούν τα εμφιαλωμένα, ποιοτικά , τοπικά κρασιά.

Flashnews.gr