Ο υπάλληλος στο βενζινάδικο θα παραξενευτεί αν πάτε να πληρώσετε με εισιτήρια των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Έλα, όμως, που υπάρχουν κάποια αυτοκίνητα τα οποία για τις καθημερινές μετακινήσεις καίνε λιγότερο από τα εισιτήρια που «καίνε»!
 
Σκοπός μας δεν είναι να συγκρίνουμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με το Αυτοκίνητο. Αλλωστε, τα πλεονεκτήματα ή μειονεκτήματα και των δύο είναι γνωστά. Στο αυτοκίνητο δροσίζεσαι, ζεσταίνεσαι, πας πιο άνετα… Πέφτεις όμως και σε κίνηση, ενώ από πλευράς χρόνου πολλά εξαρτώνται από τη διαδρομή και το που πας. Στο κέντρο π.χ. θέλει χρόνο για να παρκάρεις και δεν ενδείκνυται το αυτοκίνητο. Αν όμως πρέπει να πας από Ερυθραία-Γλυφάδα, τότε θα κάνεις πιο γρήγορα από ότι με τις αστικές συγκοινωνίες, ακόμη και σε σχετικά ώρα αιχμής. Και μάλιστα, θα «κάψεις» όσο ένα εισιτήριο των αστικών συγκοινωνιών. Αν μάλιστα η απόσταση είναι πιο… λογική, τότε θα ανακαλύψεις ότι θα κάψεις λιγότερα από ένα εισιτήριο του Μετρό! Παρακάτω, παρουσιάζουμε 12 μοντέλα που καίνε λιγότερο από τα εισιτήρια που «καίνε», καθώς και το πώς το καταφέρνουν.

Κατανάλωση στην πράξη, όχι στα λόγια

Για να έχουν νόημα οι σελίδες που κρατάτε στα χέρια σας, δηλαδή τα μοντέλα που σας παρουσιάζουμε να καίνε λιγότερο από τα εισιτήρια που καίνε, πρέπει οι μετρήσεις κατανάλωσης να είναι σύμφωνες με την πραγματικότητα και όχι τον ουτοπικό κύκλο που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές. Εμείς λοιπόν στο AutoΤρίτη εφαρμόζουμε μία τυποποιημένη μέτρηση κατανάλωσης, η οποία προσομοιώνει την κίνηση σε πραγματικές συνθήκες. 

Πιο αναλυτικά, στα πλαίσια του κύκλου αυτού κινούμαστε για ένα χιλιόμετρο με ταχύτητα έως 50 χλμ./ώρα και έπειτα μας… πιάνει φανάρι για ένα λεπτό. Ανάβει… πράσινο και συνεχίζουμε για άλλα 500 μέτρα με ταχύτητα πόλης. Μας ξαναπιάνει φανάρι για ένα λεπτό και όταν ανάψει πάλι πράσινο, πέφτουμε σε… κίνηση με αποτέλεσμα να κάνουμε 100 μέτρα, να σταματάμε για 20 δλ. και να ξαναξεκινάμε (επί πέντε φορές). Μετά ο δρόμος «ανοίγει» κάνουμε άλλο ένα χιλιόμετρο με ταχύτητα πόλης και αυξο-μειώσεις ταχύτητας και ξαναπέφτουμε σε φανάρια, τα οποία έχουν διάρκεια 30 δλ. και απόσταση μεταξύ τους 500μέτρα. Στο τέλος βάζουμε στο παιχνίδι και κίνηση σε ανοικτό δρόμο (π.χ. Λεωφόρος Κηφισού, Παραλιακή) κινούμενοι για 3 χλμ. με σταθερή ταχύτητα μέχρι 80 χλμ./ώρα. Ακολουθεί και άλλο σετ μετρήσεων για κατανάλωση στην εθνική με 80,100,120 και 140 χλμ./ώρα (3 σετ και εύρεση του μέσου όρου) για να προκύψουν μέσα από αυτή τη διαδικασία στοιχεία, όπως η ελάχιστη κατανάλωση, αλλά και η ταχύτητα κίνησης με κατανάλωση 5,0 λτ./100 χλμ. (ή 6,0 λτ./100 χλμ. για τα crossover), μια μέτρηση που καθιέρωσε το auto Τρίτη για τα δικίνητα diesel. Με λίγα λόγια, μετράμε την κατανάλωση στην πράξη, και όχι στα χαρτιά…

1 εισιτήριο ΜΜΜ = 1,5 λίτρο καυσίμου

Η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς από 1,2 ευρώ σε 1,4 ευρώ και το χαμηλό «βαρομετρικό» των καυσίμων την τελευταία περίοδο έχει ως αποτέλεσμα η ζυγαριά «εισιτήριο MMM vs λίτρα καυσίμου» να γέρνει υπέρ του δεύτερου περισσότερο από ποτέ. Ενδεικτικά, με ένα εισιτήριο του Μετρό μπορείς να βάλεις 1,5 λίτρο πετρελαίου, ενώ αν βάλεις κάτω και το «έλα», δηλαδή 2 εισιτήρια ή 2,8 ευρώ αντιστοιχούν σε 3 λίτρα και καλύπτεις διπλάσια απόσταση, έως και 70 χιλιόμετρα όπως θα δείτε αναλυτικά στις επόμενες σελίδες…

Με 1 εισιτήριο δεν πας από άκρη σε άκρη της πόλης

Η άνοδος της τιμής των εισιτηρίων συνοδεύτηκε με επέκταση της διάρκειας ισχύς τους. Δηλαδή από 70 λεπτά, πλέον ένα εισιτήριο διαρκεί 90 λεπτά. Παρόλα αυτά, σε αυτόν τον χρόνο δεν μπορείς να καλύψεις μία χιλιομετρική απόσταση από την μία άκρη στη άλλη άκρη της Αττικής. Φυσικά, το ίδιο ισχύει και με το αυτοκίνητο, αφού από άκρη σε άκρη (π.χ. από τα βόρεια, έως τα νότια προάστια) η απόσταση είναι παραπάνω από 35 χιλιόμετρα. Σε κάθε περίπτωση -επαναλαμβάνουμε- σκοπός δεν είναι να συγκρίνουμε MMM με αυτοκίνητο, αλλά να δούμε πόσο οικονομικά σε κατανάλωση είναι τα σύγχρονα αυτοκίνητα.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Πως το καταφέρνουν;

Να καίνε λιγότερο από ένα εισιτήριο του Μετρό; Μα, είναι δυνατόν; Και αν ναι, ΠΩΣ το καταφέρνουν; Μέσω της τεχνολογίας φυσικά! Οι σύγχρονοι κινητήρες, βενζίνης ή diesel, εφαρμόζουν προηγμένες τεχνολογικές λύσεις προκειμένου να αυξήσουν την ιπποδύναμη και να μειώσουν κατακόρυφα την κατανάλωση, αλλά εκπομπές ρύπων CO2. Παρακάτω, αλλά και στις επόμενες σελίδες, παρουσιάζουμε μερικές από τις πλέον διαδεδομένες.

Υβριδική τεχνολογία

Τα υβριδικά οχήματα συνδυάζουν έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης (συνήθως βενζίνης) και έναν ηλεκτροκινητήρα, η λειτουργία των οποίων προσαρμόζεται στις συνθήκες οδήγησης, με εναλλαγή μεταξύ τους ή ακόμα χρησιμοποιώντας και τους δυο μαζί, με απώτερο σκοπό τη μέγιστη οικονομία καυσίμου. Η ηλεκτρική ενέργεια για τον ηλεκτροκινητήρα αντλείται από μπαταρίες και η φόρτισή τους επιτυγχάνεται είτε από τον κινητήρα μέσω γεννήτριας, είτε από το σύστημα πέδησης κάθε φορά που ο οδηγός πατάει φρένο. Το σημαντικότερο πλεονέκτημα είναι πως μπορούν να κινηθούν αμιγώς ηλεκτρικά μέσα στην πόλη και άρα με μηδενική κατανάλωση και εκπομπές CO2.

Το φίλτρο DPF: Κρατάει τις «βρωμιές», μειώνει το CO2

To DPF (Diesel Particular Filter) ή FAP όπως έχει καθιερωθεί από την Peugeot που το τοποθέτησε για πρώτη φορά στο 607 (το 2000), είναι ένα φίλτρο συγκράτησης των μικροσωματιδίων, κάτι σαν καταλύτης δηλαδή, που έχει συμβάλει δραστικά στη μείωση των εκπομπών βλαβερών ουσιών (NO, NO2, HC, CO).

Δεν συναντάται στους βενζινοκινητήρες, ενώ στους diesel είναι στάνταρ από 1/2011. Η συμβολή του στη μείωση των εκπομπών βλαβερών ρύπων είναι δραστική. Ενδεικτικό, είναι πως, χάρη και σε αυτό, οι σύγχρονοι diesel καταφέρνουν να πληρούν τις νόρμες Euro5 και Euro6. Το σημαντικότερο -επειδή είναι πολύ ακριβό στην αντικατάσταση- πρόβλημα που παρουσιάζεται σε ένα φίλτρο FAP, είναι η φραγή του από στάχτη και σωματίδια, ειδικά αν κινείστε κυρίως μέσα στην πόλη. Ωστόσο, το DPF έχει τη δυνατότητα αναγέννησης (αυτοκαθαρισμού), η οποία πραγματοποιείται αυτόματα στον αυτοκινητόδρομο. Για το λόγο αυτό, καλό είναι, όταν το προτείνει ο κατασκευαστής, μέσω σχετικής ένδειξης στον πίνακα οργάνων ή π.χ. κάθε 1.000 χλμ., να κινείστε για περίπου 20 λεπτά στον αυτοκινητόδρομο.

Turbo μεταβλητής γεωμετρίας: ροπή από χαμηλά και χωρίς υστέρηση

Ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα των diesel κινητήρων ήταν η υστέρηση του τούρμπο. Ωστόσο, οι σύγχρονοι πετρελαιοκινητήρες έχουν λύσει το πρόβλημα του turbo-lag είτε με την προσθήκη διπλών και τριπλών τούρμπο, είτε με την χρήση τουρμπινών μεταβλητής γεωμετρίας. 
Το turbo μεταβλητής γεωμετρίας  έχει την ιδιότητα να μεταβάλει τον «όγκο» του κελύφους της τουρμπίνας και κατά συνέπεια τον όγκο των καυσαερίων που κατευθύνονται προς την φτερωτή της τουρμπίνας με αποτέλεσμα να έχουμε έναν υπερσυμπιεστή με πολλαπλά προφίλ. Η μεταβολή αυτή επιτυγχάνεται με τα κινητά πτερύγια που βρίσκονται στο εσωτερικό του κελύφους  της τουρμπίνας τα οποία παίρνουν κίνηση από ένα μοχλό πού με τη σειρά του κινείται  από έναν μηχανισμό είτε πνευματικό είτε ηλεκτρικό. Και στις δυο περιπτώσεις τον έλεγχο έχει η ECM.

Τι είναι το σύστημα ανακύκλωσης καυσαερίων

Πρόκειται για ένα σύστημα που ανακυκλώνει τα καυσαέρια όταν έχουν ήδη περάσει και από τον υπερσυμπιεστή και από το φίλτρο μικροσωματιδίων. Τα καυσαέρια ψύχονται με τη βοήθεια ενός εναλλάκτη θερμότητας (intercooler) χαμηλής πίεσης, και ανακυκλώνονται με τον αέρα στον υπερσυμπιεστή, με αποτέλεσμα την αύξηση της πίεσης υπερπλήρωσης. Τα καυσαέρια στη συνέχεια, ψύχονται με αέρα μέσα στο στρόβιλο και χρησιμοποιούνται για 2η φορά στην καύση. Πρόκειται για μια διαδικασία που ονομάζεται «κρύος κύκλος» (cold loop) και εξασφαλίζει τον αποτελεσματικότερο περιορισμό των εκπεμπόμενων οξειδίων του αζώτου (NOx) σε σύγκριση με τα συμβατικά συστήματα EGR υψηλής πίεσης, ενώ βελτιώνει ταυτόχρονα και το βαθμό απόδοσης και την ποιότητα της καύσης. 

Σύστημα Start&Stop: Για οικονομία στην πόλη 

Η μείωση της κατανάλωσης ενός οχήματος δεν επιτυγχάνεται μόνο μέσω της τεχνολογικής εξέλιξης των κινητήρων, αλλά και με την εφαρμογή μιας σειράς «απλών» οικολογικών μέτρων που βοηθούν σε αυτόν το σκοπό. Ένα από αυτά είναι και το σύστημα start&stop, το οποίο διαθέτουν τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα και χάρη στο οποίο, η μέση κατανάλωση πέφτει κατά μισό περίπου λίτρο.

Ένα αυτοκίνητο με Start/Stop έχει

• ενισχυμένη μίζα με ηλεκτροκινητήρα
• ανθεκτικότερη μπαταρία
• εξελιγμένο δυναμό (έως και 20 φορές)
• αισθητήρα μπαταρίας
• ειδικό λογισμικό ελέγχου στον εγκέφαλο
• μια σειρά από αισθητήρες (στροφαλοφόρο, γκάζι, φρένο, συμπλέκτη κτλ.)

Βάρος και κατανάλωση καυσίμου: Μόνο με αυστηρή δίαιτα

Το βάρος ενός οχήματος παίζει καθοριστικό ρόλο στην κατανάλωση καυσίμου, αφού 100 κιλά μπορούν να την αυξήσουν έως και 10% (!). Αλλωστε, η μείωση του βάρους συμβάλλει και στην βελτίωση των οδηγικών χαρακτηριστικών ενός οχήματος. Έτσι, απόλυτα δικαιολογημένο είναι το γεγονός που οι κατασκευαστές δίνουν τόσο μεγάλη βάση στην «δίαιτα» των μοντέλων τους προσπαθώντας να κόψουν γραμμάρια από παντού… Από το αμάξωμα, τα υλικά στο εσωτερικό, τα πλαστικά, τους τροχούς, το ρεζερβουάρ καυσίμου και ό,τι άλλο μπορεί να βάλλει ο νους σας… 

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook