Η νέα τεχνολογία αναμένεται να έχει μεγάλο κόστος στα πρώτα της βήματα

Η Ducati ταράζει τα νερά, φέρνοντας την τεχνολογία των ραντάρ στις μοτοσυκλέτες. Η πρόσφατη σχετική ανακοίνωσή της εντάσσει την τεχνολογία αυτή στη σουίτα ασφαλείας ARAS (Advanced Rider Assistance Systems), με την οποία οι Ιταλοί εφαρμόζουν στην πράξη τις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει μέσω του Οδικού Χάρτη Ασφαλείας 2025.

Την τελευταία οκταετία η τεχνολογία ασφαλείας έχει κάνει άλματα στη Μοτοσικλέτα. Υστερώντας χρονικά ως προς τα τετράτροχα, μπόρεσε να εκμεταλλευτεί την ωρίμανση των τεχνολογικών βοηθημάτων και να τα χρησιμοποιήσει άμεσα.

Μετά την υποχρεωτική (τουλάχιστον στην Ευρώπη) χρήση του ABS στα φρένα είδαμε πολλαπλά βοηθήματα σταθεροποίησης και ελέγχου κάθε είδους ολίσθησης να εξοπλίζουν όλο και περισσότερα από τα ακριβά μοντέλα των εταιρειών.

Ως προς την Ducati, η σουίτα ARAS άρχισε να εφοδιάζει από το 2015 τα κορυφαία μοντέλα της. Πρώτα ήρθε το Cornering ABS, ενώ πρόσφατα ολοκληρώθηκε η ενσωμάτωση της τεχνολογίας αερόσακου D|air της Dainese.

Τώρα, με τις πλάτες και της Audi, οι Ιταλοί θέλουν να φέρουν στην αγορά το πρώτο μοντέλο με ραντάρ αποφυγής συγκρούσεων. Η λειτουργία θα καλύπτει τόσο το εμπρός όσο και το πίσω μέρος της μοτοσικλέτας. Στην σχετική εταιρική ανακοίνωση διαβάζουμε: «τα προηγμένα βοηθητικά συστήματα αυξάνουν την ασφάλεια του αναβάτη μέσω της χρήσης πολλαπλών αισθητήρων στους οποίους περιλαμβάνονται και τα ραντάρ».

Τα ραντάρ θα χρησιμοποιούν αισθητήρες για να διακρίνουν εμπόδια και θα ειδοποιούν τον αναβάτη, ενώ δεν είναι ξεκάθαρο αν θα επεμβαίνουν αυτόνομα σε γκάζι ή/και σύστημα πέδησης. Αυτό που ανακοινώθηκε είναι πως θα υφίσταται συνεργασία μεταξύ ραντάρ και του Προσαρμόσιμου Ταχοστάτη (κοινώς Adoptive Cruise Control, ACC).

Στα αυτιά μας αυτό ακούγεται σαν να προβλέπεται η προσαρμογή της ταχύτητας ανάλογα με το τι βλέπουν τα ραντάρ, δηλαδή αυξομείωσή της παρά την αρχική ρύθμιση του αναβάτη.

Όμως πριν εφαρμοστεί κάτι τέτοιο στις μοτοσικλέτες, θα πρέπει να έχει εξασφαλιστεί πως το σύστημα θα λειτουργεί άψογα. Δηλαδή απολύτως Χωρίς Λάθη. Δηλαδή Τέλεια.(Αντίθετα προς τα τετράτροχα, ένα δυνατό φρενάρισμα είναι παραπάνω από αρκετό για να βγάλει τη μοτοσυκλέτα εκτός ελέγχου, ειδικά όταν ο αναβάτης της δεν το περιμένει.)

Όπως το φανταζόμαστε, η χρήση τέτοιων βοηθημάτων στις μοτοσικλέτες θα αλλάξει τελικά τον τρόπο οδήγησής τους με τρόπο που ποτέ δεν συνέβη στα αυτοκίνητα. Το βρίσκουμε πολύ αισιόδοξο -στο παρόν στάδιο-, να μπορούν οι αισθητήρες να διακρίνουν για παράδειγμα ανάμεσα στην «επιθετική» proactive (προορατική, ενεργητική, δυναμική) οδήγηση και στην αγνά «καγκούρικη». Η πρώτη είναι ο μόνος τρόπος για να επιβιώσουμε στις ελληνικές οδικές συνθήκες (αλλά όχι μόνον, βλ. Νάπολι). Η δεύτερη είναι απλά επικίνδυνη.

Το σύστημα της Ducati ARAS αποτελεί το δίτροχο ανάλογο των ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) η χρήση των οποίων έχει γενικευθεί στα αυτοκίνητα, με πολλούς κατασκευαστές να προσφέρουν μια δική τους εκδοχή.

Το 2017 η Ducati αιτήθηκε επίσημα την κατοχύρωση πατέντας γα έναν αλγόριθμο ελέγχου συστήματος οπισθοβλεπούς ραντάρ. Ο αλγόριθμος δημιουργήθηκε με βάση έρευνα πάνω στα τυφλά σημεία των οχημάτων που διενέργησε η Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μιλάνου.

Ως προς το εμπρός μέρος, υπάρχουν ήδη αισθητήρες που τροφοδοτούν το ACC που διαβλέπει κίνδυνο πρόσκρουσης.

«Η πρώτη έκδοση του συστήματος θα εξοπλίσει ένα μοντέλο της Ducati το 2020», αναφέρει η ανακοίνωση της Μπολόνια. Που σημαίνει ότι θα εξοπλίσει κατά πάσα πιθανότητα μια κορυφαία έκδοση της Multistrada ή παρεμφερούς μοντέλου.

Αυτό διότι η νέα τεχνολογία αναμένεται να έχει μεγάλο κόστος στα πρώτα της βήματα. Η τιμή θα είναι ανασταλτικός παράγοντας για την ευρεία διάδοση της ολοκληρωμένης σουίτας ARAS, όμως μεταξύ μας, το μεγαλύτερο πρόβλημά της θα είναι η αποδοχή της από τους μοτοσυκλετιστές. Οι οποίοι είναι άλλοι άνθρωποι από τους οδηγούς αυτοκινήτων, έχοντας μάθει να ελέγχουν και απολαμβάνουν την οδήγηση σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό.

Προσθέστε σε αυτό και τον φόβο των λανθασμένων επεμβάσεων και είναι εύκολο να αντιληφθείτε πως συστήματα σαν το ARAS θα έχουν να υπερπηδήσουν σημαντικά εμπόδια.

Με βάση αυτή τη διαπίστωση, δεν είμαστε σίγουροι πως ο ερχομός του σε μια μοτοσυκλέτα που απευθύνεται σε κατασταλαγμένους αναβάτες είναι η αποτελεσματικότερη λογική. Και δεν θα παραξενευτούμε καθόλου αν δούμε κάτι αντίστοιχο από Ιάπωνες εφαρμοσμένο όμως σε μοτοσυκλέτες / σκούτερ μικρομεσαίου κυβισμού για τις πόλεις. Γιατί έτσι θα εκπαιδευτούν οι μοτοσυκλετιστές της επόμενης γενιάς από μικροί, εξελίσσοντας τον διαφορετικό τρόπο οδήγησης, αντίληψης και προσδοκιών που απαιτούνται.

Υπάρχει μεγάλη δόση σοφίας στο ρητό: «you cant teach new tricks to an old dog». «Ό,τι μικρομάθεις, δεν γερονταφήνεις» ή «γέρικο άλογο περπατησιά δεν αλλάζει», όπως λέει κι ο λαός.