Στην τελευταία στήλη της περιόδου συνηθίζεται ο απολογισμός, τι σχεδιάζαμε, τι κάναμε, τι αποτέλεσμα πετύχαμε και η ανατροφοδότηση, το πώς αυτοί που στους οποίους απευθύναμε τις ενέργειες μας τις κρίνουν. Ο περασμένο χειμώνας μπορεί να ακολούθησε ένα καλό τουριστικά καλοκαίρι, υπήρξε όμως ο δυσκολότερος έως τώρα για την αγορά. Αιτία γι αυτό η κόπωση από την υπερφορολόγηση των πάντων που σε συνδυασμό με τις καθυστερημένες πληρωμές του κράτους στους προμηθευτές του και στην απονομή των συντάξεων στους δικαιούχους δημιουργεί τα περίφημα υπερ-πλεονάσματα.

Όπως εξελίσσεται το καλοκαίρι μέχρι στιγμής φαίνεται να διαμορφώνονται επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων: αυτές που πάνε καλά και αυτές που δυσκολεύονται. Όπως τα ρεπορτάζ από επαγγελματίες της πολιτείας μας δείχνουν, οι φετινοί επισκέπτες ούτε από τα καταστήματα πολυαγοράζουν, αλλά ούτε και στα εστιατόρια ξοδεύουν ιδιαίτερα. Ταυτόχρονα, τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος δείχνουν μια αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων για τον μήνα Μάιο κατά 34,7% (1,475 δισ. ευρώ έναντι 1,095 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2017) και το κυριότερο, την αύξηση της μέσης δαπάνης κατά 10,7% ή 56 ευρώ ανά ταξιδιώτη. Διακρίνουμε εδώ την αντίφαση του να έχουμε περισσότερους επισκέπτες οι οποίοι ξοδεύουν περισσότερο από πέρυσι, ενώ οι επαγγελματίες υποφέρουν. Βέβαια τα στοιχεία της κεντρικής τράπεζας αφορούν ολόκληρη τη χώρα, αλλά και πάλι…

Με δεδομένο ότι ποτέ δεν θα γίνουμε φτηνότεροι από Αίγυπτο, Τυνησία και Τουρκία για να επιβιώσουμε και να ευημερήσουμε επείγει να απευθυνθούμε σε μεγαλύτερα πορτοφόλια, σε υψηλότερου επιπέδου επισκέπτες. Μοναδικός τρόπος να το επιτύχουμε (όπως το πετυχημένο παράδειγμα της Σαντορίνης δείχνει), είναι ο συνδυασμός ποιοτικής εξυπηρέτησης και διαφοροποίησης. Ποιοτική εξυπηρέτηση σημαίνει μεταξύ άλλων πεντακάθαρη πόλη, ασφαλείς και καθαρές παραλίες, καλά ξενοδοχεία και εστιατόρια. Η διαφοροποίηση από την άλλη είναι τόσο δύσκολη όσο και εύκολη (ειδικά στην πολιτεία μας), θα μπορούσε κατά τη γνώμη μου να συμπυκνωθεί στο «βγάζουμε αυθεντικά (χωρίς προσποίηση) τον καλύτερο μας εαυτό». Η αυθεντικότητα και η ποιότητα της Κρήτης και του Ρεθέμνους ειδικότερα, αν προβληθεί και επιτέλους υποστηριχθεί και από εμάς σωστά είναι που θα μας αλλάξει επίπεδο, θα μας βγάλει από τη μίζερη στασιμότητα των τελευταίων ετών. 

Όπως είναι φυσικό τα περισσότερα από τα παραπάνω άμεσα εξαρτώνται από το ποιος θα κάνει κουμάντο στον Δήμο μετά τις εκλογές. Η αλλαγή επιπέδου στην πόλη απαιτεί και αλλαγή σε νοοτροπίες και πρακτικές η οποία με τη σειρά της απαιτεί νέα προσέγγιση στην τήρηση των συμφωνηθέντων. Ο χρόνος που απομένει έως τις εκλογές είναι αρκετός για τη συζήτηση αυτή, ώστε οι Ρεθεμνιώτες να ενημερωθούν για τις προθέσεις καθενός από τους υποψήφιους και τελικά να αποφασίσουν με την ψήφο τους. Τέλος η γκρίνια, ήρθε ο ώρα των πράξεων!  

Υ.Γ. Η στήλη θα ασκήσει το ιερό δικαίωμα στην… αγρανάπαυση. Ραντεβού τον Σεπτέμβριο!    

Ο Κώστας Πολυχρονάκης είναι  Director of Operations