Με αφορμή την προκήρυξη για το Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο του Δήμου Μινώα Πεδιάδας, επιθυμώ να συμβάλλω με μερικές σκέψεις και προτάσεις για την περιοχή, που είχαν αποτελέσει και την γενεσιουργό αιτία της όλης προσπάθειάς μου για ίδρυση του νέου αεροδρομίου, που σήμερα γίνεται πράξη με την ίδια διαδικασία και εφαρμογή της ίδιας μελέτης (έστω και κουτσουρεμένης) που εμείς, ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου το 2003, είχαμε αναθέσει, είχε εκπονηθεί αλλά και είχε κατατεθεί και συζητηθεί στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, παρόλο που εξαιτίας των πρόωρων εκλογών του 2004 δεν έφτασε ποτέ στην Ολομέλεια. 

Θέλω να πιστεύω ότι οι προτάσεις μου θα υιοθετηθούν από τον μελετητή στον οποίο θα ανατεθεί το αναπτυξιακό σχέδιο αλλά πέραν αυτού αξίζει τον κόπο να τοποθετηθούν και οι υποψήφιοι Δήμαρχοι γι’ αυτές, γιατί νομίζω ότι πρέπει όλους να τους ενδιαφέρει να υπηρετήσουν ένα όραμα για την περιοχή και να μην αρκεστούν στην απλή διαχείριση υφιστάμενων δομών και καταστάσεων που πιθανόν να λειτουργούν και σε βάρος της περιοχής. 

Θεωρώ, λοιπόν, ότι πρέπει και προτείνω: 

1) Εκτός από τους συνδετήριες οδούς με το αεροδρόμιο που και αυτών οι μελέτες είχαν ανατεθεί και ολοκληρωθεί μαζί με τη μελέτη του αεροδρομίου, να υπάρξει ως αίτημα για τα επόμενα χρόνια η σύνδεση με μέσο σταθερής τροχιάς της πόλης του Ηρακλείου και της περιοχής της Χερσονήσου με το αεροδρόμιο και την περιοχή περιμετρικά απ’ αυτό. 

2) Να προβλεφθεί ένας περιμετρικός δρόμος ταχείας κυκλοφορίας γύρω από το αεροδρόμιο που θα ξεκινάει από την κεντρική πύλη του αεροδρομίου και θα καταλήγει σ’ αυτήν, ενώνοντας το Θραψανό με το Αρκαλοχώρι, να συνεχίζει μέσω Γαζέπι Μύλου, να περνά από το Καστέλλι και ξανά στην κεντρική είσοδο του αεροδρομίου.

3) Όλα τα χωριά ή συστάδες χωριών του Δήμου να συνδεθούν μέσω κυκλικών κόμβων μ’ αυτό τον περιφερειακό δρόμο και ταυτόχρονα να προσδιοριστούν οι χρήσεις γης για να υπάρξει προγραμματισμένη ανάπτυξη σε συνδυασμό με το σχέδιο κάθε χωριού. 

4) Να χαραχθεί νέος δρόμος που θα ενώνει το αεροδρόμιο με τα νότια παράλια του Δήμου και συγκεκριμένα από τη συμβολή του άξονα Ηράκλειο-Βιάννος με το νότιο οδικό άξονα και παράλληλα με την κοίτη του Αναποδάρη, ώστε η πρόσβαση να είναι εύκολη και γρήγορη προς τον παραλιακό οδικό άξονα που έχει χαρακτηριστεί ως νότιος του νότιου οδικού άξονα. 

5) Να δρομολογηθούν τα έργα που προβλέπονται στην αξιόλογη μελέτη του πρώην Δημάρχου Χαράλαμπου Γιαννόπουλου για το υδάτινο δυναμικό της περιοχής, με προτεραιότητα τη δημιουργία, έστω και εκ των ενόντων, πρόχειρων φραγμάτων στον Αναποδάρη και τον Μπαμπουλάνη καταρχήν, για να γίνεται εμπλουτισμός του υδροφορέα που βρίσκεται στα 80-100μ, γιατί για τον εμπλουτισμό του υδροφορέα στο βάθος των 500μ πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός για τον εμπλουτισμό του από τα πλημμυρικά νερά του οροπεδίου Λασιθίου. 

6) Να προβλεφθεί η μελέτη δικτύων άρδευσης συνεχούς ροής για όλη την περιοχή, ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό καθεστώς των πηγών του νερού και η καθολική καθιέρωση της στάγδην άρδευσης. Επίσης, η διαχείριση των υφιστάμενων πηγών, (γεωτρήσεων, λιμνοδεξαμενών κλπ) να συντονίζεται από το Δήμο, σε συνεργασία με τους έχοντες τις πηγές (ΤΟΕΒ, Συνεταιρισμούς κλπ) σε κάθε περιοχή.

7) Το Σχέδιο να προβλέπει την αναπαλαίωση όλων των οικισμών του Δήμου και να καθιερωθούν από τη Δημοτική Αρχή διαγωνισμοί με βράβευση σε ετήσια βάση για τους τρεις πιο περιποιημένους και καθαρούς οικισμούς αλλά και για την ανάδειξη των παραδόσεων και των προϊόντων της περιοχής. Το μέτρο και οι δράσεις αυτές θα συμβάλλουν ώστε η περιοχή να μπορεί να φιλοξενεί καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου επισκέπτες, ξένους και ντόπιους, σε συνδυασμό με διάφορα δρώμενα που θα αναδεικνύουν τα τοπικά προϊόντα και θα δίνουν προστιθέμενη αξία στην περιοχή. 

8) Η αξιοποίηση του ορεινού όγκου του Δήμου με τη δημιουργία ενός ή δύο καταφυγίων σε επιλεγμένα σημεία για την προώθηση του ορειβατικού τουρισμού, αλλά και άλλων δραστηριοτήτων που μπορούν να αναπτυχθούν στον ορεινό όγκο. 

9) Δημιουργία Φορέα: 
α) ανοιχτής εκπαίδευσης και ενημέρωσης όλων των κατοίκων σε όλα τα θέματα που τους αφορούν με την εθελοντική προσφορά των επιστημόνων που κατάγονται από την περιοχή ή και ευρύτερα από το νομό και την Κρήτη.
β) συντονισμού των πολιτιστικών δράσεων στα πλαίσια μιας συμφωνίας συνεργασίας όλων των επιμέρους φορέων που δραστηριοποιούνται ή θα δραστηριοποιηθούν στην περιοχή και όλοι οι φορείς μαζί να στηρίζουν την κάθε δράση ξεχωριστά. 

10) Η δημιουργία διαδικτυακής πλατφόρμας σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική υποδομή του νέου αεροδρομίου για την προβολή, διάθεση των προϊόντων της περιοχής αλλά και την μίσθωση καταλυμάτων για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών ή των διερχόμενων από το αεροδρόμιο, έστω και για ολιγοήμερη διαμονή προς παρακολούθηση των δράσεων που θα πραγματοποιούνται. 

Όλα τα παραπάνω, αν ληφθούν υπόψη στο Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο για την περιοχή θα το καταστήσουν πράγματι αναπτυξιακό, με στόχο ένα άλλο όραμα για όλη την περιοχή αλλά και το νομό Ηρακλείου και την Κρήτη και έτσι μια κεντρική πύλη εισόδου για την Κρήτη, όπως θα είναι το νέο διεθνές αεροδρόμιο, θα μπορεί να συνδράμει και να συμβάλλει σ’ αυτές τις προσπάθειες που πραγματικά δημιουργούν ένα ευοίωνο μέλλον για όλους. 

Επιπλέον, το όλο αναπτυξιακό μοντέλο μπορεί να διαμορφώσει ένα νέο διεκδικητικό πλαίσιο στήριξης και χρηματοδότησης από την Πολιτεία αλλά και την Ευρωπαϊκή Ένωση, στα πλαίσια διακρατικών συνεργασιών και δράσεων που συμβάλλουν στην πρόοδο, την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. 

Τέλος, επειδή πιστεύω ότι όλοι αγαπούν τον τόπο τους και τη χώρα που ζούμε, θα συμβάλλει ο καθένας με τις δυνάμεις του ώστε να υλοποιηθούν αυτές οι σκέψεις και προτάσεις, αλλά και άλλες που θα κατατεθούν, για να υπάρξουν πρότυπα και για άλλες περιοχές και παρεμφερείς δράσεις προς όφελος όλων. 

  • Ο Μανόλης Σοφ. Στρατάκης είναι πρ.Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών