Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης παρουσίασε από το Ηράκλειο, την τελική χάραξη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, η οποία συνοδεύτηκε από παρουσίαση οικονομοτεχνικών στοιχείων.

Κατά την συνάντηση θέσαμε κάποια ερωτήματα, τόσο ο Κυβερνητικός Βουλευτής Λασιθίου κ. Θραψανιώτης, όσο και ο υποψήφιος Δήμαρχος Αγίου Νικολάου κ. Κοκκίνης, αλλά κι εγώ ως Προέδρος της Ν.Ε. Λασιθίου ΤΕΕ/ΤΑΚ, που παρευρεθήκαμε.

Ο Υπουργός προσπάθησε να τεκμηριώσει με νούμερα και κοινωνικοοικονομικούς δείκτες γιατί προκρίθηκε η επιλογή της χάραξης Κίσαμος – Νεάπολη, ως βέλτιστη λύση, αλλά και γιατί οι τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, θα οδηγήσουν στην υλοποίηση, ενός σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητόδρομου με υψηλές προδιαγραφές ποιότητας.

Όμως οι μετρήσεις που διενεργήθηκαν και η σύντομη οικονομοτεχνική ανάλυση που παρουσιάστηκαν, γεννούν εύλογους προβληματισμούς και παρατηρήσεις, όπως:

Η αιτιολόγηση ένταξης της Κισάμου βασίστηκε στον κυκλοφοριακό φόρτο που μετρήθηκε μεταξύ Γαλατά – Πλατανιά, δηλαδή μιας απόστασης περίπου 7 Km, και αποδόθηκε ως φόρτος σε ολόκληρο το τμήμα Γαλατά – Κισάμου συνολικής απόστασης περίπου 32 Km!!! Στις μετρήσεις του ν. Λασιθίου δεν έγινε κάτι παρόμοιο, αλλά αντιθέτως έγινε κατάτμηση, αλλοιώνοντας και απομειώνοντας σημαντικά τα αποτελέσματα των επιμέρους μετρήσεων.

Δεν ελήφθη υπόψιν η λειτουργία του αεροδρομίου Σητείας και οι επισκέπτες που διακινούνται από αυτό σε όλη την επαρχία Σητείας, αλλά ενδεχομένως και στην επαρχία Ιεράπετρας, μετακινούμενοι και από τον Βόρειο και από τον Νότιο οδικό άξονα, έως την Παχειά Άμμο. Ενισχυτικά θα πρέπει να αξιολογηθεί και ο επιπλέον φόρτος που θα «γεννήσει» το Νέο Αεροδρόμιο Καστελλίου, ποσοστό του οποίου θα απορροφηθεί από το ν. Λασιθίου.

Δεν αναφέρθηκε καθόλου η ιδιαίτερα δυσμενής χάραξη και διατομή του υφιστάμενου οδικού δικτύου του ν. Λασιθίου, ειδικά από το Καλό Χωριό και ανατολικά, γεγονός που δρα αποτρεπτικά στην χρήση του σήμερα. Η προοπτική αναβάθμισής του θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στην χρήση του και θα έχει ενδεχόμενα ως αποτέλεσμα οι κυκλοφοριακοί φόρτοι που καταγράφονται σήμερα να φαντάζουν ίσως εντελώς πλασματικοί.

Δεν υπολογίστηκε το πόσο κοστοβόρος είναι αυτή τη στιγμή ο ν. Λασιθίου, ο οποίος προσπαθεί να υποστηρίξει και να συντηρήσει 1 αεροδρόμιο, που χωρίς σύγχρονο οδικό δίκτυο δεν μπορεί να αναπτυχθεί ως κεντρικός πόλος έλξης του Νομού, 4 Νοσοκομεία που λειτουργούν κάτω από αντίξοες συνθήκες, 3 λιμάνια τα οποία δεν μπορούν να μπουν στον χάρτη ανάπτυξης και προσέλκυσης νέων υπηρεσιών και λειτουργιών και γενικότερα την απομόνωση που υφίσταται όλη η κοινωνία. Ένας επαγγελματίας από την Σητεία για παράδειγμα κάνει ολόκληρο ταξίδι για να φτάσει έως το Ηράκλειο στην καλύτερη περίπτωση.

Αναφέρθηκε ο κ. Υπουργός σε αντίστοιχο έργο της Ηπειρωτικής Ελλάδας, τμήμα αυτοκινητοδρόμου που δεν πληρούσε τους κυκλοφοριακούς φόρτους, προστέθηκε όμως και εντάχθηκε λόγω του ότι αντιμετωπίστηκε ως ενιαίο έργο και δεν μπορούσε να γίνει κατάτμηση. Εύλογο είναι λοιπόν το ερώτημα γιατί δεν μπορεί να προκριθεί στην περίπτωση του ν. Λασιθίου παρόμοια τακτική.

Μετά τις παραπάνω ανησυχίες που διατυπώνονται και τα ερωτήματα που τίθενται, θεωρώ ότι θα πρέπει να εξεταστούν όλες οι παράμετροι, ώστε το έργο να είναι Παγκρήτιας εμβέλειας και όχι όπως πολύ σωστά είπε ο Περιφερειάρχης κ. Αρναουτάκης, το Λασίθι να νιώθει αδικημένο. Εξάλλου μια ισόρροπη ανάπτυξη της Κρήτης επιβάλλει την ύπαρξη ισόνομης δυνατότητας ευκαιριών σε όλους τους Νομούς της, δίχως αποκλεισμούς, με ίσες ευκαιρίες για όλους.

* Ο Γιώργος Καφφετζάκης είναι Δ. Πολιτικός Μηχανικός Α.Π.Θ., Πρόεδρος της Ν.Ε. Λασιθίου ΤΕΕ/ΤΑΚ και Σύμβουλος Τ.Υ. της Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτισμού, Τουρισμού και Ανάπτυξης Ηρακλείου.