Tου Γιώργου Καφφετζάκη

Πάντα πρέπει όλα τα θέματα να  μπαίνουν στην σωστή   βάση και  προφανώς  να ταενισχύει η λογική και η αλληλοκατανόηση. Το απίστευτο αλαλούμ που βιώνουν οι ΈλληνεςΜηχανικοί τις τελευταίες δυο εβδομάδες, σε ότι αφορά την τακτοποίηση των «μεγάλων»αυθαιρεσιών, είναι πραγματικά πέραν κάθε κοινής λογικής.

Το μοναδικό εργαλείο που μαςπαρέχει   η   Πολιτεία   είναι   μια   ηλεκτρονική   πλατφόρμα,   μέσω   της   οποίας   πρέπει   ναδηλωθούν τα αυθαίρετα κτίσματα. Και αυτή δεν λειτουργεί!!! Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η   ανεπάρκεια   και   ανετοιμότητα  της Πολιτείας   διαχρονικά   να   αποδώσει   γη   στουςπολίτες της, ώστε να μην τους ωθήσει σε κατασκευή αυθαιρέτων ήταν κοινό μυστικό. Όπωςκαι όλες οι συνδέσεις των αυθαιρέτων κτισμάτων με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας γινόταν,«κλείνοντας το μάτι» το Κράτος στον Πολίτη. Και οι δυο έμεναν ευχαριστημένοι, αλλά οιλύσεις ήταν να «κρυφτεί» η σκόνη κάτω από το χαλί.

Από το 2011 λοιπόν ξεκίνησε η περίφημη τακτοποίηση των αυθαιρέτων κτισμάτων καιαυθαιρέτων προσθηκών σε νόμιμα κτήρια με τον περίφημο νόμο 4014. Κατόπιν ο νόμοςεκρίθη αντισυνταγματικός και αντικαταστάθηκε με τον νόμο 4178/2013, ο οποίος και αυτόςμε την σειρά του αντικαταστάθηκε από τον νόμο 4495/2017.

Νόμοι με ασάφειες, με αντικρουόμενα θέματα, πολύπλοκοι και πολυδαίδαλοι που ωςαποτέλεσμα   είχαν   το   να   έρχονται   οι   Μηχανικοί  σε   πλήρη   αδιέξοδο   κατανόησης   καιδιαφορετικής ερμηνείας ακόμα και για ένα απλό θέμα. Δεν είναι τυχαίο ότι έχουν δοθείήδη περίπου 2.500(!!!) διευκρινιστικές απαντήσεις σε ερωτήματα συναδέλφων Μηχανικών.Από αυτό και μόνο μπορεί  να κατανοήσει κανείς την ανεπάρκεια των νομοθετικώνεγχειρημάτων σε ένα τόσο σοβαρό θέμα όπως είναι η σωστή αποτύπωση και καταγραφήτου αυθαίρετου κτηριακού όγκου της Έπικράτειας.

Και φυσικά όλο αυτό το βαρύ φορτίο έπεσε προφανώς στις πλάτες των Μηχανικών, οιοποίοι με μοναδικό εργαλείο την ηλεκτρονική πλατφόρμα, προσπαθούν να βγάλουν  ειςπέρας αυτήν την δύσκολη κατάσταση. Όύτε οι περιβόητες αεροφωτογραφίες της 28/7/2011 για όλη την Έπικράτεια εδόθηκανποτέ, εδώ και 10 σχεδόν χρόνια, ούτε όλα αυτά τα εργαλεία που θα μπορούσαν να κάνουντην  εργασία του Μηχανικού  ευκολότερη και βασικότερα  πιο αξιόπιστη.

Δασικοί χάρτες,κτηματολόγιο,   εγκρίσεις   από   Υπηρεσίες,   οριοθετήσεις   ρεμάτων   και   μια   σειρά   άλλωνθεμάτων μπήκαν σε μια διαρκή «παράταση», ώστε για μια άλλη φορά η ευθύνη να πέσειστις πλάτες των Μηχανικών. Διότι από την αρχή των νόμων οι Μηχανικοί λέγαμε σε κάθε επίσημο βήμα ότι οι νόμοιχρήζουν   απλούστευσης   και   ότι   η   διαδικασία   είναι   τόσο   σοβαρή,   που   θέλουμε   όλα   ταεργαλεία εκείνα που επιβάλλεται να έχουμε για την ορθή καταγραφή της εργασίας μας.

Σε ότι   αφορά   των   θέμα   των   αεροφωτογραφιών   28/7/2011   πρέπει   όλη  η   Έλλάδα   να   έχειφωτογραφηθεί την συγκεκριμένη ημερομηνία, άλλως τίθενται σοβαρά θέματα ισονομίαςκαι ισοπολιτείας μεταξύ των πολιτών.Και   δεν   φτάνουν   όλα   αυτά,   αλλά   εν   μέσω   «βαλτωμένων»   σχεδίων   πόλεων   καιπρόσφατα με την κατάργηση ουσιαστικά της εκτός σχεδίου δόμησης, πολύ φοβάμαι ότι δενθα αργήσει να διαμορφώνεται μια νέα γενιά αυθαιρέτων κτισμάτων.

Αυτή θα είναι και ημεγαλύτερη πολιτική ήττα της νεότερης γενιάς μας, σε ένα ήδη πολύ επιβαρυμένο ΈλληνικόΠολεοδομικό περιβάλλον.Έπανερχόμενος   στην   καταληκτική   ημερομηνία   της   30ης/9/2020   για   τις   «μεγάλες»αυθαιρεσίες της κατηγορίας 5 θα υπενθυμίσω ότι, για παράδειγμα μια αυθαιρεσία σε έναδιαμέρισμα οριζόντιας ιδιοκτησίας με ελάχιστα χιλιοστά επί του οικοπέδου, αρκούν 5 με 6αυθαίρετα τετραγωνικά για να το κατατάξουν στην κατηγορία, η οποία καταργείται!!!Η   τακτοποίηση   των   αυθαιρέτων   είναι   μια  διαδικασία   η   οποία   δεν   επιβαρύνει   τοΈλληνικό   Κράτος   οικονομικά.   Αντιθέτως   μάλιστα   είναι   ένας   ανοικτός  οικονομικός«κορβανάς»   που   «αιμοδοτεί»   την   Έλληνική   Όικονομία. 

Θα   μπορούσε   λοιπόν   να   μείνειανοικτή έως ότου αντικατασταθεί με μια άλλη διαδικασία, όπως η ταυτότητα του κτηρίου,ειδικότερα τώρα που υπάρχει και η κοινωνική διάσταση του θέματος λόγω κορονοϊού καιοικονομικής δυσχέρειας των πολιτών.Αλλά και στην περίπτωση που όλα τα ανωτέρω δεν ικανοποιούν την πολιτική λογικήμιας Κυβέρνησης, τότε θα μπορούσε να θεσπιστεί το εξής απλό, ώστε να αποφευχθεί αυτήη τεράστια ταλαιπωρία και η ηλεκτρονική «ασφυξία» που υφίσταται το τελευταίο διάστημαο Τεχνικός κόσμος και οι πολίτες.Θα μπορούσε, τους τελευταίους 2 μήνες λόγου χάρη, πριν την εκπνοή του νόμου καιμε   δεδομένο   το   γεγονός   της   ανεπάρκειας   της   πλατφόρμας   να  δεχθεί αυτόν   τον   όγκοεπισκεψιμότητας από τους Μηχανικούς, να αποφασιστεί ένα κλιμακωτό σύστημα εισόδουστο  σύστημα   ανά  περιφέρεια. 

Για  παράδειγμα   το   Υπουργείο   να  ανακοίνωνε   ότι   «λόγωαδυναμίας του συστήματος, η Περιφέρεια Κρήτης θα μπορεί να εισέρχεται στο σύστημα τοεπόμενο   δεκαήμερο,   θα   ακολουθήσει   η   Περιφέρεια   Αττικής   κ.ο.κ».   Τόσο   απλά,   αλλάσυγχρόνως και τόσο δύσκολα.Πολλές φορές οι προσδοκίες των πολιτών για αυτούς που καθορίζουν τις ζωές μας σεκάθε επίπεδο εξουσίας, είναι υψηλές, ειδικά την πρώτη  περίοδο. Λάθη γίνονται και θαγίνονται πάντα. Έίναι ανθρώπινο.

Όμως την αποτίμηση της εξουσίας την μετράς από τηνταχύτητα αντίληψης και αποδοχής της κοινής γνώμης, την αφομοίωση ιδεών και πρακτικώνστοιχειώδους   λογικής   και   της   επιλογής   ικανών   ανθρώπων   σε   καίρια   πόστα,   χωρίςμικροκομματικές   αποχρώσεις.   Αυτοί   είναι   οι   πολιτικοί   που   μένουν   στην   ιστορία,   αλλάδυστυχώς είναι ελάχιστοι.

*  Ο  Γιώργος  Καφφετζάκης   είναι   MSc   Δ.   Πολιτικός  Μηχανικός   Α.Π.Θ.,  πρ.Πρόεδρος  της  Ν.Ε.  ΛασιθίουΤΕΕ/ΤΑΚ, πρ.Σύμβουλος Τ.Υ. της ΔΕΠΑΝΑΛ και Δημοτικός Σύμβουλος Αγίου Νικολάου.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook