Σε τι οφείλεται η καθυστέρηση – Η κρίσιμη κωλυσιεργία 4 ετών - Πότε εκτιμάται πως θα είναι έτοιμο 

Η αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας  στο αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων είχε τεθεί πριν από αρκετά χρόνια ως αναγκαία προϋπόθεση για να μπορούν να εξυπηρετηθεί η αυξημένη κίνηση στο αεροδρόμιο σε περιόδους αιχμής.

Ειδικά όταν πρόκειται για ένα αεροδρόμιο με μικτή (εμπορική και στρατιωτική) χρήση με τον  πύργο του ραντάρ να  στελεχώνεται από προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας.

Και επειδή από το ελληνικό κράτος δεν προχωρούσε κάτι,. το θέμα εγκατάστασης νέου ραντάρ τέθηκε επί τάπητος και συμπεριελήφθη στην σύμβαση παραχώρησης και του αεροδρομίου Χανίων η οποία – ως γνωστόν – από το 2016 ανατέθηκε στην Fraport Greece.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Flashnews.gr, η εταιρεία από την πρώτη στιγμή ξεκίνησε τις διαδικασίες για την εγκατάσταση του νέου ραντάρ, ζητώντας από τους αρμοδίους τις προδιαγραφές που πρέπει να έχει καθώς δεν πρόκειται για ένα απλό «ραντάρ», αλλά για ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Να σημειωθεί πως στα συστήματα αυτά περιλαμβάνονται MLAT (Επισκόπηση πολλαπλών διαστάσεων) , συστήματα επικοινωνιών καθώς και σύστημα διαχείρισης αεροσκαφών εδάφους, προκειμένου να διαχειρίζεται σωστά η εναέρια κυκλοφορία που τώρα υπολείπεται σημαντικά.

Όπως προέκυψε από το ρεπορτάζ, από την Πολεμική Αεροπορία παραδόθηκαν στην Fraport Greece  οι απαιτούμενες προδιαγραφές τον Αύγουστο του 2018, δηλαδή μετά από δύο χρόνια.

Όμως λόγω της μικτής χρήσης του αεροδρομίου, αναγκαία ήταν και η έγκριση των προδιαγραφών από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία δόθηκε τον Φεβρουάριο του 2020 (!).

Έτσι μετά από τέσσερα χρόνια από το σχετικό αίτημα, η εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου Χανίων, είχε τις προδιαγραφές που είναι αναγκαίες για να υλοποιηθεί το έργο. 

Μετά από επικοινωνία του Flashnews.gr με αρμοδίους της Fraport Greece, επισημάνθηκε πως παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που διαμορφώθηκαν με την πανδημία του κορωνοϊού και τα lockdown σε ολόκληρη την Ευρώπη, η εταιρεία προχώρησε σε διαγωνισμό επιλογής συμβούλου για τον έλεγχο, την επιβεβαίωση και τυχόν επικαιροποίηση των προδιαγραφών που έχουν ληφθεί ώστε να είναι σύμφωνες με την Σύμβαση Παραχώρησης και τις οδηγίες της ΕΕ και του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης της προμήθειας. 

Ο διαγωνισμός κατέληξε στην επιλογή σχετικής Βρετανικής εταιρείας.

Όμως για να γίνει δυνατή η καταγραφή των απαιτήσεων και των θέσεων που πρέπει να αναπτυχθούν τα συστήματα, είναι αναγκαίες επιτόπιες επισκέψεις από ειδικούς μηχανικούς  εκπροσώπους της Πολεμικής Αεροπορίας, της ΥΠΑ, της Fraport Greece, της βρετανικής συμβουλευτικής εταιρείας, στην περιοχή του αεροδρομίου Χανίων, καθώς και στα αεροδρόμια Ανδραβίδας, Άραξου Ζακύνθου και Κεφαλονιάς, που έχουν αντίστοιχο θέμα με των Χανίων.

Όμως λόγω των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία που αφορούν σε όλη την Ευρώπη αυτές οι επιτόπιες επισκέψεις – επιθεωρήσεις δεν μπορούν να γίνουν και έχουν αναβληθεί μέχρι την άρση των μέτρων.

Το χρονοδιάγραμμα του έργου

Σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις στο Flashnews.gr, μετά τις επιτόπιες επισκέψεις (διάρκειας ενός περίπου μήνα) , και ανάλογα με τα αποτελέσματα που θα προκύψουν, θα γίνει η προετοιμασία των εντύπων της διαδικασίας του διαγωνισμού προμήθειας και των απαιτήσεων των συστημάτων. 

Ακολουθεί  η εκτέλεση του διαγωνισμού και η διαδικασία υποβολής προσφορών.
Μετά την αξιολόγησή τους και ανάθεση, θα ξεκινήσει η παραγωγή και εγκατάσταση των συστημάτων, επομένως η εν λόγω διαδικασία αναμένεται να ξεπεράσει τα 2 χρόνια. 

Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η εκπαίδευση (θεωρητική και πρακτική) στο προσωπικό της Πολεμικής εταιρείας , ώστε τα συστήματα να καταστούν πλήρως λειτουργικά.

Να σημειωθεί πως για το θέμα της εγκατάστασης και λειτουργίας νέου ραντάρ στο αεροδρόμιο Χανίων, ο Βουλευτής Χανίων Μανούσος Βολουδάκης,  έχει καταθέσει σχετική Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή και αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον η δική τους απάντηση.


Ακολουθήστε το Flashnews στο Google News και στο Facebook