Η αναζήτηση συνεργατών ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2018 με την αίτηση να εγκρίνεται το καλοκαίρι του 2019. Οι εταίροι από τη Γερμανία, την Ολλανδία, την Εσθονία, τη Φινλανδία και την Ελλάδα έθεσαν ως στόχο την προαγωγή της ανάγνωσης λογοτεχνίας από μαθητές, τη βελτίωση των γλωσσικών τους ικανοτήτων στη μητρική και την αγγλική γλώσσα, την ενίσχυση ήπιων δεξιοτήτων όπως ομαδικότητα, πρωτοβουλία, ευελιξία. Και φυσικά, με στόχο την απόκτηση εμπειριών μέσα από την καλλιέργεια της ευρωπαϊκή συνείδησης – η οποία παραδόξως γίνεται…υποσυνείδητα.

Η αρχή ήταν ομαλή και τα δύο πρώτα ταξίδια, συντονιστικό στη Φινλανδία και μαθητών και καθηγητών στη Γερμανία πραγματοποιήθηκαν με χαρά και αισιοδοξία. Η πρώτη επίπτωση της πανδημίας κορωνοϊού αναίρεσε το ταξίδι των μαθητών στη Φινλανδία το Μάρτιο 2020, όμως οι εργασίες μας συνεχίστηκαν εξ αποστάσεως με τους εταίρους και με όποιο τρόπο ήταν εφικτό κατά το επόμενο χρονικό διάστημα. Άξια θαυμασμού η επιμονή και σταθερή συμμετοχή των μαθητών μας, το μεράκι τους. Το Φεβρουάριο 2021 ταξιδέψαμε εικονικά σε μια τριήμερη συνάντηση, και τον Απρίλιο 2021 Έλληνες και Ολλανδοί μαθητές πραγματοποίησαν επίσης εικονική ημερήσια συνάντηση ξεναγώντας οι μεν τους δε στις πόλεις τους.

Σεπτέμβριο 2021 επανήλθαμε με νέα ομάδα μαθητών, μια και οι προηγούμενοι είχαν αποφοιτήσει. Η νέα ομάδα αποδείχτηκε εξίσου αξιέπαινη και εργατική και οι κόποι τους επιβραβεύτηκαν με τη συμμετοχή τους σε φυσικές συναντήσεις στην Ολλανδία και την Εσθονία, το Μάρτιο και τον Απρίλιο αντίστοιχα. Το αποκορύφωμα ήταν η τελική συνάντηση στα Χανιά τον περασμένο Μάιο: με περίσσιο ενθουσιασμό έφτασαν συμμετέχοντες από τη Γερμανία, Φινλανδία και Εσθονία, και επειδή ανυπομονούσαν να ταξιδέψουν μετά από πολύμηνες απαγορεύσεις μετακινήσεων αλλά και επειδή το κλίμα που είχε καλλιεργηθεί μεταξύ των μαθητών ήταν εξαιρετικά θετικό.

Οι προσδοκίες όλων κάθε άλλο παρά διαψεύστηκαν. Η «ζύμωση» άρχισε με ομαδική φωτογράφιση των μαθητών σε χαρακτηριστικά σημεία της παλιάς πόλης, και πιστή στο πνεύμα του προγράμματος συνεχίστηκε με παρουσιάσεις συγγραφέων από τις χώρες που συμμετείχαν: Rita Falk και Otfried Preußler (Γερμανία), Tove Jansson και Väinö Linna (Φινλανδία), Andrus Kivirähk και Aino Pervik (Εσθονία). Ακολούθησαν ασκήσεις δημιουργικής γραφής βασισμένες σε κείμενα της Άλκης Ζέη και ένα παιχνίδι γνωριμίας με το Νίκο Καζαντζάκη. Πληρέστερη γνωριμία με το σημαντικό Κρητικό συγγραφέα ακολούθησε με τη συμμετοχή σε δραστηριότητα του Μουσείου Καζαντζάκη στη Μυρτιά. Δεν μπορούσαμε να παραλείψουμε τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού, ούτε βέβαια το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, όπου οι μαθητές κλήθηκαν ανά ομάδες να βρουν απαντήσεις σε κουίζ, και όπου εξέφρασαν τη δυσαρέσκεια τους για το ότι έπρεπε να έχουν βγει έξω συγκεκριμένη ώρα. Όπως σχολίασε η Γερμανίδα συντονίστρια: «Πρώτη φορά βλέπω μαθητές να μη θέλουν να βγουν από μουσείο!».

Καθώς ένα μέρος του προγράμματος μας αφορούσε τη μεταφορά λογοτεχνικών έργων στον κινηματογράφο, οι συμμετέχοντες στη συνάντηση παρακολούθησαν την ταινία «Πρώτη Φορά Νονός» και στη συνέχεια αναπαράστησαν στιγμιότυπα από το έργο που συνδέονται με πολιτισμικά στοιχεία της Ελλάδας και τα βιντεοσκόπησαν με τα κινητά τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε την ατελείωτη σειρά χειραψιών από την οποία πρέπει να περάσει ο πρωταγωνιστής-μικρός νονός κατά την άφιξή του στην Κρήτη, την καταναγκαστική κατανάλωση φαγητού γιατί αν είναι κερασμένο δεν μπορείς να πεις όχι, και …το ξεμάτιασμα!

Στο ίδιο πλαίσιο της κινηματογραφικής μεταφοράς της λογοτεχνίας, οι μαθητές συμμετείχαν σε βιωματικό εργαστήριο με την εικαστικό Georgina Solo με τίτλο «Εισαγωγή στη Θεωρία του Χρώματος: πώς να δημιουργήσεις ατμόσφαιρα στον κινηματογράφο χρησιμοποιώντας το χρώμα στο σχεδιασμό παραγωγής» και συνεργάστηκαν σε ομάδες δημιουργώντας moodboards για τους κεντρικούς χαρακτήρες του μυθιστορήματος A Hundred Hours of Night της Anna Woltz.

Όλοι μαζί χορέψαμε Ελληνικούς χορούς με την καθοδήγηση του συναδέλφου Γιάννη Σίνη, ενώ μαθητές του σχολείου μας με δική τους πρωτοβουλία μας τίμησαν χορεύοντας Κρητικά φορώντας παραδοσιακές στολές. Και όταν πέρασε η εβδομάδα της φιλοξενίας ήταν όλοι ευχαριστημένοι, και αυτό επισφραγίζεται από λόγια όπως:

«Σε αυτές τις εβδομάδες των συναντήσεων έμαθα τόσα πράγματα όσα δεν είχα μάθει όλα τα τελευταία χρόνια»

«Στο ταξίδι πέρασα πολύ ωραία, αλλά μπορώ να σας πω ότι αυτή την εβδομάδα στα Χανιά που ήρθαν τα παιδιά από τις άλλες χώρες ίσως πέρασα ακόμη καλύτερα!»

«Η συνάντηση στα Χανιά ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία γιατί φτιάξαμε φιλίες με ανθρώπους από διαφορετικές κουλτούρες και συνήθειες. Ο Justus από τη Φινλανδία που φιλοξένησα ήταν πολύ φιλικός και μιλούσαμε συνέχεια για τις διαφορές που είχαν οι χώρες μας. Το Erasmus ήταν μια μοναδική εμπειρία που θα μου μείνει αξέχαστη». Αλέξανδρος Μ.

«Από το πρόγραμμα Erasmus αποκομίσαμε πολλές ξεχωριστές εμπειρίες. Εγώ ήμουν από τα παιδιά που ταξίδεψαν στην Εσθονία. Η συμπεριφορά των παιδιών και το δείπνο στο σπίτι, παρά τις όποιες διαφορές, μου πρόσφεραν μια εικόνα της χώρας όπως και της νοοτροπίας των ανθρώπων.» Ειρήνη Β.

«Το ταξίδι στην Εσθονία θα μου μείνει αξέχαστο. Η χώρα είναι τεχνολογικά αναπτυγμένη με σύγχρονα αλλά και μερικά αριστοκρατικά κτίρια. Το πιο αγαπημένο πράγμα που κάναμε εκεί ήταν ο περίπατος στο βάλτο με τα πανύψηλα δέντρα και τις παγωμένες λίμνες. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τις αναμνήσεις που δημιουργήσαμε εκεί και το πώς δέθηκα παραπάνω με τους συμμαθητές μου. Και στα Χανιά όμως ήταν η πιο αγαπημένη μου εμπειρία καθώς έκανα νέες φιλίες». Χρυσή Ξ.

«Η συνάντηση που φιλοξενήσαμε στα Χανιά περάσαμε μοναδικά! Ζήσαμε στιγμές με την παρέα τα βράδια στην παραλία που δεν θα ξαναζήσουμε. Στο λεωφορείο χορεύαμε και τραγουδούσαμε όλοι μαζί όλων των ειδών τα τραγούδια». Ηλιάνα Μ.

«Μπόρεσα να γνωρίσω παιδιά από τη Γερμανία, Εσθονία και Φινλανδία. Είχα την ευκαιρία να φιλοξενήσω έναν Φινλανδό μαθητή, ο οποίος μου έκανε τεράστια εντύπωση με τον τρόπο του. Με ευχαριστούσε συνέχεια και αν του μιλούσες ήταν πολύ φιλικός, αντίθετα από τις πεποιθήσεις που έχουμε για τους Σκανδιναβούς». Μαριάντζελα Κ.

«Η συνάντηση στα Χανιά ήταν αναμφίβολα μια αξέχαστη και μοναδική εμπειρία. Ήρθαμε πολύ κοντά με τα παιδιά, τους μάθαμε και μας έμαθαν λέξεις από τη γλώσσα του καθενός. Τους δείξαμε την πόλη μας και δεθήκαμε πολύ σαν παρέα.»

Όλοι αποκομίσαμε μοναδικές εμπειρίες. Στο σχολείο μας ξαναζωντάνεψε η δανειστική βιβλιοθήκη, ο χώρος στο διάδρομο έγινε πιο φιλικός με παρεμβάσεις – απόρροια της ερασμιακής εμπειρίας. Οι διαφορετικές προσεγγίσεις στη λογοτεχνία θα παρουσιαστούν σε πολλούς συναδέλφους, και παρά τις όποιες δυσκολίες αντιμετωπίσαμε, δεν υπάρχει μέλος της ομάδας Erasmus του σχολείου μας που να μην αποτιμήσει το πρόγραμμα θετικά.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook