Μηνάς Παπαδάκης Μηνάς
Παπαδάκης
Διευθύνων Σύμβουλος Ο.Λ.Η.

Με βάση στοιχεία της CLIA, αναμένονται 31.5 εκ. επιβάτες για το σύνολο του 2023 έναντι 20.4 εκ. το 2020 και 29.5 εκ. το 2019, έτος ορόσημο για την κρουαζιέρα και τον παγκόσμιο τουρισμό.

Εξίσου εντυπωσιακή αναμένεται η ανάπτυξη του κλάδου και την επόμενη πενταετία, με στόχο τα 40 εκ. επιβάτες το 2027. Η αυξημένη αυτή ζήτηση θα καλυφθεί από την προσθήκη 44 νέων κρουαζιεροπλοίων την επόμενη πενταετία. Κύριο χαρακτηριστικό των νέων αυτών σκαφών θα είναι ο φιλικός προς το περιβάλλον προσανατολισμός τους, στοχεύοντας στη δραστική μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.

Ο κλάδος της κρουαζιέρας υιοθετεί τα εναλλακτικά καύσιμα νέας τεχνολογίας, με μία σαφή προτίμηση επί του παρόντος προς το LNG και τη μεθανόλη, ενώ παράλληλα το σύνολο των νεοναυπηγηθέντων σκαφών θα διαθέτει την κατάλληλη υποδομή ώστε να μπορεί να συνδεθεί με το τοπικό δίκτυο ηλεκτροδότησης κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού του, περιορίζοντας δραστικά τη ρύπανση στα κατά τόπους λιμάνια. Βασική προτεραιότητα άλλωστε του κλάδου είναι η μεγιστοποίηση της ικανοποίησης τόσο των επιβατών όσο και των τοπικών κοινωνιών.

Το φαινόμενο του υπερ τουρισμού έχει δημιουργήσει μια δυσαρέσκεια στις τοπικές κοινωνίες κάποιων παραδοσιακών προορισμών απέναντι στους επιβάτες και στις εταιρείες κρουαζιέρας, καθώς θεωρούν ότι η ζημιά είναι μεγαλύτερη από το όφελος για τα μέρη τους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα λιμάνια της Βαρκελώνης, της Βενετίας, του Άμστερνταμ, όπου οι τοπικοί δήμοι σε συνεργασία με τα λιμάνια έχουν αποφασίσει το δραστικό περιορισμό του αριθμού των κρουαζιεροπλοίων που υποδέχονται ημερησίως.

Το γεγονός αυτό ανοίγει ένα μεγάλο παράθυρο ευκαιρίας για τη χώρα μας τα επόμενα χρόνια, αφού οι εταιρείες κρουαζιέρας μεταφέρουν το ενδιαφέρον τους ξανά στην Ανατολική Μεσόγειο, αντιστρέφοντας την τάση της προηγούμενης δεκαετίας όπου ήταν στραμμένες στη Δυτική Μεσόγειο, κυρίως λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων που λάμβανα χώρα στη Ν.Α. Μεσόγειο.

Το λιμάνι του Ηρακλείου, λόγω της στρατηγικής θέσης που διαθέτει, μπορεί να εξελιχθεί σε κομβικό λιμάνι κρουαζιέρας, με έμφαση στο homeporting, υποβοηθούμενο από το νέο αεροδρόμιο το οποίο θα ανοίξει νέες προοπτικές στις κατευθείαν συνδέσεις κυρίως με τις Η.Π.Α. και την Ασία. Οι νέες επενδύσεις που προετοιμάζει η διοίκηση του Ο.Λ.Η. με έμφαση στον πράσινο μετασχηματισμό του, σε συνδυασμό με τις προσδοκώμενες επενδύσεις από το νέο μέτοχο στον τομέα των λιμενικών υποδομών, θα προσδώσουν την απαιτούμενη δυναμική ώστε να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τις νέες ευκαιρίες που διανοίγονται.
Όλη αυτή η προσπάθεια θα πρέπει να γίνει συντονισμένα με τη συμμετοχή όλων των αρμόδιων φορέων, με γνώμονα τη βιώσιμη και διατηρήσιμη ανάπτυξη, ώστε τα αποτελέσματα της να είναι διαχρονικά και να διαχυθούν στο σύνολο της κοινωνίας.

Μηνάς Παπαδάκης
Διευθύνων Σύμβουλος Ο.Λ.Η.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook