H αυλαία των θερινών εκπτώσεων ανοίγει την ερχόμενη Δευτέρα 16 Ιουλίου και η αγορά αναμένει με αγωνία να πάρει ανάσα έπειτα από πολλούς μήνες αγοραστικής άπνοιας. Οι μεγάλες εκπτώσεις, οι οποίες αναμένεται ότι θα ξεπερνούν ακόμα και το 60%, θα κυριαρχούν στις βιτρίνες όλων των καταστημάτων καθώς οι έμποροι ανταγωνίζονται σκληρά για να προσελκύσουν τους καταναλωτές.

Οι θερινές εκπτώσεις, που θα διαρκέσουν έως τις 31 Αυγούστου, αποτελούν σανίδα σωτηρίας για τον εμπορικό κόσμο που είδε την αγορά να παγώνει εντελώς το προηγούμενο δεκαπενθήμερο, έπειτα από ένα δίμηνο (Μάιος – Ιούνιος) ιδιαίτερα κακό από πλευράς πωλήσεων, που αποδίδεται κυρίως στις εκλογές και στο κλίμα ανασφάλειας που επικράτησε.

Βεβαίως, πολλά καταστήματα διενεργούν ήδη προσφορές, οι οποίες φτάνουν ή και ξεπερνούν το 50%, ενώ ήδη κάποιες οργανωμένες λιανεμπορικές αλυσίδες ξεκίνησαν τις λεγόμενες προεκπτώσεις.

Πάντως, η κατάσταση στην αγορά δεν είναι καθόλου καλή, λένε οι έμποροι. Με βάση τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο τζίρος στο λιανεμπόριο υποχώρησε τον Απρίλιο του 2012 κατά 13,2% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2011, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην ένδυση – υπόδηση, ο τζίρος υποχώρησε κατά 25,8% σε ετήσια βάση.

Οι υψηλές προσδοκίες που έχουν οι έμποροι για τις φετινές θερινές εκπτώσεις αποτυπώνονται και στην ανακοίνωση της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) που αναφέρει ότι «το εμπόριο έχει ξεχωριστές προσδοκίες από αυτές τις τακτικές εκπτώσεις, καθώς αποτελούν ανάσα μέσα στη βαθύτατη κρίση. Θα εξαντλήσουμε όλα τα διαθέσιμα περιθώρια για την κατά το δυνατόν καλύτερη τιμολόγηση των προϊόντων που προσφέρουμε» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις των εμπόρων, αυτό το καλοκαίρι στα είδη ένδυσης οι εκπτώσεις θα φτάσουν στο 70% ή και ακόμα ψηλότερα. Στα είδη υπόδησης τα ποσοστά εκτιμάται ότι θα κυμανθούν μεταξύ 30% και 60%, από 30% στα αξεσουάρ (τσάντες, ζώνες, μπιζού) έως και 40% και στα καλλυντικά έως και 50%. Στα λευκά είδη τα ποσοστά εκπτώσεων υπολογίζεται ότι θα κυμανθούν γύρω στο 30%, όπως και στα είδη διακόσμησης, σπιτιού και στα είδη δώρων. Στα ηλεκτρικά είδη και στα έπιπλα εκτιμάται ότι οι τιμές θα είναι μειωμένες έως και 25%, ενώ θα γίνουν μεγαλύτερες εκπτώσεις σε εποχικά είδη και μοντέλα συσκευών παλαιότερης τεχνολογίας.

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

Αν και οι εκπτώσεις μπορεί να κρύβουν σημαντικές ευκαιρίες για τους καταναλωτές, πολλές φορές έχουν και παγίδες. Για τον λόγο αυτόν οι καταναλωτικές οργανώσεις δίνουν έναν δεκάλογο συμβουλών για έξυπνες και συμφέρουσες αγορές.

– Οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν ότι οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά συνήθως είδη εκτός εποχής.

– Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παρασύρονται από τα μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων αλλά να κοιτούν τις τελικές τιμές.

– Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή πριν από την αγορά με σχετική πινακίδα.

– Για την περίοδο των εκπτώσεων πρέπει να υπάρχει πινακίδα σε ορατά από τους καταναλωτές σημεία του καταστήματος και των βιτρινών ή, αν δεν υπάρχει τέτοια πινακίδα, πρέπει σε κάθε είδος να υπάρχει καρτελάκι που να αναγράφει την τιμή πώλησης του προϊόντος πριν από την έκπτωση και την τιμή μετά την έκπτωση.

– Είναι πολύ χρήσιμο για τους καταναλωτές εάν πριν από τις εκπτώσεις έχουν επισκεφθεί την αγορά για να διερευνήσουν τις τιμές πριν από την έκπτωση και να επισημάνουν τα είδη που θέλουν να αγοράσουν.

– Επιβάλλεται ο προγραμματισμός στις αγορές σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες προς αποφυγήν της υπερκατανάλωσης.

– Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης στις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν καθορισμένες κατηγορίες όμοιων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος.

– Αν οι καταναλωτές χρησιμοποιούν για τις αγορές τους δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουν κάθε λεπτομέρεια για τους όρους που διέπουν αυτή τη συναλλαγή.

– Σε κάθε συναλλαγή πρέπει να απαιτούν απόδειξη πληρωμής για τις αγορές τους.

– Σύμφωνα με την Αγορανομική Διάταξη, για όλα τα είδη που εκτίθενται στις βιτρίνες των καταστημάτων αναγράφεται υποχρεωτικά σε πινακίδα η τιμή πώλησής τους. Εξαιρούνται από αυτή την υποχρέωση τα είδη που η τιμή τους ξεπερνά τα 2.000 ευρώ ή τα είδη κοσμηματοπωλείου που πωλούνται πάνω από 1.000 ευρώ.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook