Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα.Είναι σημαντικό εμείς οι μεγάλοι, πρώτοι ν’ αποδεικνύουμε στο παιδί ότι είμαστε ικανοί να μην αφήνουμε να κυριαρχούμαστε απ’ την επιθετικότητα.

Τι θα πρέπει να γνωρίζετε

-Παραδεχτείτε οτι κι εσείς κάποιες στιγμές νιώθετε θυμό.
-Αυτό που έχει σημασία, είναι έπειτα από μια φιλονικία π.χ. με το σύντροφό σας, να φαίνεται καθαρά ότι τα συναισθήματα αγάπης κι εκτίμησης που σας συνδέουν δεν έχουν διαταραχθεί.
-Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να εκδηλώνετε το θυμό σας. Ορισμένοι είναι αποδεκτοί, ορισμένοι όχι. Οι γονείς που καταφέρνουν να χαλιναγωγούν την επιθετικότητά τους και δίνουν στο παιδί να καταλάβει ότι είναι θυμωμένοι, χωρίς να παρασύρονται, προσφέρουν στο παιδί ένα άριστο πρότυπο προς μίμηση.



Πως ν’ αντιδράτε στα ξεσπάσματα του παιδιού


-Μπορείτε να σωπάσετε μπροστά στο θυμό ενός παιδιού και να καταφέρετε να του περάσετε τα μηνύματά σας μ΄έμμεσους τρόπους, όπως με το βλέμμα ή το ύφος σας.
-Απλώς κοιτώντας το, μπορείτε να του πείτε “Βλέπω καλά ότι είσαι θυμωμένο και σε καταλαβαίνω.” Το παιδί αντιλαμβάνεται ότι ακόμα κι αυτό το τόσο αρνητικό συναίσθημα είναι κάτι το φυσικό.
-Αν αντίθετα, ο θυμός του προκαλεί την έντονη αντίδρασή σας, το παιδί θα σκεφτεί “Αυτά τα συναισθήματά μου, είναι πολύ κακά και πρέπει να τα φοβάμαι.” Τότε θ’ αρχίσει να τα κρύβει και να μην τ’ αποδέχεται με κίνδυνο τα καταπιεσμένα συναισθήματα, να εκφραστούν με άλλους τρόπους, παθολογικούς.
-Τελικά είναι σημαντικό το παιδί να μάθει ν’ αποδέχεται το θυμό του ως κάτι το φυσιολογικό και να τον εκφράζει, χωρίς να φοβάται ότι θα χάσει την αγάπη και τη φιλία όλων, ξεκινώντας απ’ τη μαμά.
-Υπάρχει μια σημαντική διαφορά στο να δώσει το παιδί στους γύρω του να καταλάβουν ότι έχει θυμώσει και να στο παρασυρθεί σε πράξεις εχθρότητας και βίας.

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα που ρέει μαζί με τη ζωή. Γι αυτό πρέπει να χρησιμεύει για να ζούμε καλύτερα. Όχι για να μας κάνει πιο δύσκολη τη ζωή.

medicaltime.gr/Αλεξάνδρα Καππάτου, Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος