Τα νύχια καθρεφτίζουν την υγεία του οργανισμού και πέρα από αιτίες όπως το άγχος, το στρες, τη χρήση χημικών ουσιών ή απορρυπαντικών, η εμφάνιση τους μπορεί να μας αποκαλύψει παθήσεις όπως σιδηροπενική αναιμία, παθήσεις στο ήπαρ και τα νεφρά ή ακόμα και διαβήτη ή ορμονικά προβλήματα, πχ. δυσλειτουργίες του θυρεοειδούς αδένα.

Όταν το σώμα είναι υγιές , η ανάπτυξη των νυχιών θα γίνει ομοιόμορφα και τα νύχια θα είναι γερά και δυνατά. Το 20% των γυναικών πάσχει από την πάθηση των εύθραυστων νυχιών.

Τα νύχια αποτελούνται από έναν τύπο πρωτεΐνης που ονομάζεται κερατίνη και από ασβέστιο. Η ανεπαρκής πρόσληψη πρωτεϊνών και ασβεστίου από τη διατροφή καθιστούν τα νύχια πιο εύθραυστα αφού και τα δύο αυτά συστατικά αποτελούν δομικά στοιχεία των νυχιών.

Μια διατροφή χαμηλή σε σίδηρο μπορεί επίσης να κάνει τα νύχια λεπτά και εύθραυστα και τελικά να σπάσουν. Ελλείψεις βιταμινών όπως της βιταμίνης Α και βιταμινών του συμπλέγματος Β , κυρίως βιοτίνης, μπορεί να προκαλέσουν ξηρότητα των νυχιών και να αποτελέσουν παράγοντες για τις ρωγμές τους.

Ένας αφυδατωμένος οργανισμός είναι επιρρεπής στα εύθραυστα νύχια. Τα εύθραυστα νύχια είναι αυτά που δεν έχουν ή που δεν μπορούν να συγκρατήσουν υγρασία , τα στρώματα στην επιφάνεια τους στεγνώνουν και τελικά σπάνε.

Ένας υποενεργός θυρεοειδής μπορεί να προκαλέσει τόσο ξηρό δέρμα ώστε τα νύχια να γίνουν εύθραυστα. Το ίδιο συμβαίνει και σε γυναίκες που βρίσκονται στην εμμηνόπαυση, όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα των οιστρογόνων, τα συνολικά επίπεδα των υγρών στο σώμα θα είναι υψηλότερα, καθώς τα οιστρογόνα μειώνονται , μειώνεται και η ενυδάτωση του οργανισμού και αυτό μπορεί να οδηγήσει στην αφυδάτωση και να εκδηλωθεί με συμπτώματα όπως ξηρά και εύθραυστα νύχια.

Σίγουρα πολύ σημαντική είναι μια πρωτοβάθμια φροντίδα των άκρων όμως μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε πρωτεΐνη, ασβέστιο, σίδηρο, φολλικό οξύ, βιταμίνη C, βιοτίνη, ω-3 λιπαρά καθώς και επαρκής πρόσληψη υγρών μπορεί να σας βοηθήσει να χτίσετε γερά και υγιή νύχια! Ενυδατωθείτε σωστά και βάλτε στη διατροφή σας τροφές όπως γαλακτοκομικά προϊόντα, σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, φασόλια, ξηρούς καρπούς και ψάρια όπως οι σαρδέλες!

Ελένη Ν. Φουσέκα
Διαιτολόγος Διατροφολόγος
(Βιογραφικό σημείωμα)