Μπαράζ ελέγχων ετοιμάζει το ΣΔΟΕ σε μαρίνες, πάρκινγκ σκαφών αλλά και ιδιωτικούς χώρους ώστε να διαπιστώσει αν οι περίπου 5.740 ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής τα διατηρούν σε ακινησία ή βρίσκονται στη θάλασσα και κυκλοφορούν παράνομα χωρίς τα νόμιμα έγγραφα γλιτώνοντας έτσι και τα τσουχτερά τεκμήρια διαβίωσης.

Πάντως οι κάτοχοι σκαφών αναψυχής θα πρέπει να γνωρίζουν πως τα πρόστιμα είναι αυστηρά ενώ παράλληλα στοιχειοθετείται δικογραφία για ψευδή φορολογική δήλωση και ενημερώνεται η αρμόδια εφορία σε περίπτωση που κάποιος έχει καταθέσει την άδεια πλόων και το σκάφος βρίσκεται στη θάλασσα.

Ομως πέραν των ελέγχων για τις ακινησίες σκαφών αναψυχής οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ έχουν και άλλο στόχο που αφορά στις παράνομες εργασίες που πραγματοποιούνται από ανασφάλιστους αλλοδαπούς σε σκάφη όπως επίσης και από «πλανώδιους» τεχνικούς οι οποίοι δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό στα καταστήματα επισκευής μηχανών θαλάσσης καθώς προσφέρουν τις υπηρεσίες τους χωρίς να καταβάλλουν ΦΠΑ, ασφαλιστικές εισφορές και άλλα έξοδα που έχουν τα νόμιμα καταστήματα.

Βέβαια το θέμα έχει λάβει πολύ μεγάλες διαστάσεις και μάλιστα σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Σωματείου Τεχνικών Μηχανών Θαλάσσης Μικρών Σκαφών κ. Ηλίας Βουλγαράκης μιλώντας στην «ΗτΣ» τόνισε μεταξύ άλλων πως:

«Μετά λύπης μας έχουμε διαπιστώσει ότι μετά από τόσα χρόνια δουλειάς και νοικοκυρέματος του κλάδου μας, σήμερα έχουμε να αντιμετωπίσουμε τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ο οποίος προέρχεται από παρεχόμενες υπηρεσίες από «τεχνικούς» με μαύρη εργασία με αφορολόγητες παράνομες ενέργειες, με ανασφάλιστο προσωπικό, καταστρατηγώντας κάθε κανονισμό, διαδικασία και νόμο, στο όνομα της ανεπάρκειας ελέγχων, αδιαφορώντας για την ασφάλεια των πλόων ενός τόσο νευραλγικού τομέα στο περιβάλλον του τουρισμού, εκμεταλλευόμενοι την απώλεια θέσπισης πιστοποιητικού ετήσιας συντήρησης των κινητήρων θαλάσσης των μικρών σκαφών. Κρίνοντας από στατιστικά στοιχεία ότι υπάρχουν στον ελλαδικό χώρο περίπου εν ενεργεία 170.000 μικρά σκάφη και από αυτά μετά βίας εξυπηρετούνται από τα συνεργεία μας λιγότερα από 40.000, καταλαβαίνεται για το «όργιο» μαύρου χρήματος ανασφάλειας πλόων, κακουργηματική πράξη σε όλα του τα επίπεδα για το περιβάλλον και τον τουρισμό.».

Η θέσπιση του καθεστώτος του περιοδικού ετήσιου ελέγχου με εξαιρετικά κόστος μόλις 5 ευρώ σύμφωνα με τον ΣΕΜΕΞ αποτελεί τη λύση στο πρόβλημα καθώς τον έλεγχο θα μπορούν να το κάνουν μόνο οι νόμιμοι τεχνικοί χτυπώντας με αυτό τον τρόπο την μαύρη εργασία, αυξάνοντας τα έσοδα του κράτους και βέβαια μειώνοντας τα έξοδα του λιμανικού σώματος λόγω απασχόλησης των πλωτών για τη διάσωση ακυβέρνητων σκαφών.

Ακινησία 5.740 σκαφών λόγω τεκμηρίων

Τα υψηλά τεκμήρια οδηγούν σε ακινησία πολυτελή γιοτ και κότερα μέχρι και μικρά ταχύπλοα αναψυχής και μάλιστα με αύξηση που ξεπερνά 47% στο πρώτο τρίμηνο του 2012!

Ειδικότερα μέχρι τον Δεκέμβριο του 2011 είχαν οδηγηθεί σε ακινησία 2.321 σκάφη αναψυχής ενώ από τις αρχές του 2012 μέχρι και τα τέλη Μαρτίου ακινητοποιήθηκαν 3.419 σκάφη.

Συνολικά στο εξάμηνο από τον Οκτώβριο του 2011 μέχρι και τον Μάρτιο του 2012 έχουν ακινητοποιηθεί 5.740 σκάφη αναψυχής ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών τόσο της αγοράς όσο και του Λιμενικού Σώματος τους επόμενους μήνες ο αριθμός τους αναμένεται να «εκτοξευθεί» λόγω αδυναμίας των ιδιοκτήτών τους να καλύψουν τα τεκμήρια διαβίωσης...

Πάρκινγκ: Κάθε είδους εργασία στα σκάφη

Τα πάρκινγκ σκαφών είναι ιδιαίτερα γνωστά στη χώρα μας εξαιτίας του μεγάλου αριθμού τους αλλά και των υπηρεσιών ανέλκυσης και καθέλκυσης που προσφέρουν στους πελάτες τους. Σε όποια παραλία και αν βρεθείς κάπου υπάρχει ένα πάρκινγκ στο οποίο όμως διενεργούνται παράνομα πάρα πολλές εργασίες.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς όλα σχεδόν τα πάρκινγκ παρέχουν υπηρεσίες σέρβις κινητήρων χωρίς παραστατικά και νόμιμη άδεια, φανοποιείας και επίστρωσης μουραύγιας (με καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον και τον υδροφόρο ορίζοντα), όπως επίσης τοποθέτησης αξεσουάρ, ηλεκτρονικών εξαρτημάτων και όποια άλλη εργασία διενεργούν τα νόμιμα συνεργεία.

Βέβαια όλα τα παραπάνω πραγματοποιούνται χωρίς αποδείξεις από ανασφάλιστους εργάτες (κυρίως μετανάστες) και χωρίς καμία διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι τα πάρκινγκ σκαφών να έχουν μετεξελιχθεί σε συνεργεία, ηλεκτρολογεία, ναυπηγεία και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς χωρίς καμία απολύτως πρόνοια για το περιβάλλον, ενώ παράλληλα η έλλειψη ελέγχων μειώνει στο ελάχιστο τα δημοσιονομικά έσοδα από έναν ολόκληρο κλάδο...

Τα κενά των νόμων

Μέχρι πρότινος οι επιτείδιοι μπορούσαν να «βαφτίσουν» τα υπερπολυτελή σκάφη τους τρεχαντήρια ή αγωνιστικά για να ξεφύγουν από τα υψηλά τεκμήρια διαβίωσης. Ωστόσο σύμφωνα με το σχέδιο νόμου για τον θαλάσσιο τουρισμό φαίνεται πως ανοίγει νέο «παράθυρο» ώστε να κυκλοφορούν τα σκάφη τους ως επαγγελματικά (ψαράδικα, καταδυτικά, κ.ά.) γλιτώνοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ φόρων και βέβαια των υψηλών τεκμηρίων.

Ειδικότερα στο νέο σχέδιο νόμου προβλέπεται η ενοποίηση του κλάδου Θαλάσσιου Τουρισμού σε κοινό θεσμικό πλαίσιο (από τα μικρά σκάφη μέχρι τις θαλαμηγούς και τα ημερόπλοια), απαλοιφή των διακρίσεων στη βάση «αυθαίρετων» κριτηρίων (μήκος, διάρκεια ναύλωσης και τύπος ναύλωσης), κοινή διαδικασία «έναρξης δραστηριότητας» ανεξαρτήτως του τύπου του σκάφους, αλλαγή του κριτηρίου επαγγελματικότητας (από την καταμέτρηση ημερών σε σύστημα υπολογισμού), μείωση της γραφειοκρατίας (με την κατάργηση αναθεωρήσεων), επέκταση των τρόπων ναύλωσης (από αποκλειστικά ολική και σε μερική και σε πακέτο με συνδυασμό πολλών τρόπων), δημιουργία ολοκληρωμένου και ενιαίου μητρώου σκαφών αναψυχής για την παρακολούθηση του κλάδου και την εκπόνηση στρατηγικών μέτρων ή κινήτρων και παροχή δυνατότητας ερασιτεχνικής αλιείας από τα σκάφη αναψυχής.

«Αγκάθια» οι ελλείψεις

Παρά τις εντολές των κυβερνητικών στελεχών για συνεχείς ελέγχους στη ξηρά και στη θάλλασα από το ΣΔΟΕ και το λιμενικό η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού αλλά και των καυσίμων δεν επιτρέπουν κάτι τέτοιο. Οι επιτείδιοι το γνωρίζουν καλά αυτό και μάλιστα προσπαθούν με κάθε τρόπο να μάθουν αν τα σκάφη του λιμενικού στις περιοχές που κινούνται είναι σε λειτουργία ή είναι ακινητοποιημένα λόγω βλαβών ή ελλειπούς συντήρησης ώστε να μπορούν να κινηθούν ανέμελα στη θάλασσα με το σκάφος τους που τυπικά έχει τεθεί σε ακινησία!

imerisia.gr