Με το πρώτο κουδούνι

Η έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς όπως  και της φετινής για τους μαθητές νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων σημαίνει  τη χαρά να ανταμώσουν τους συμμαθητές τους, να γνωρίσουν νέους εκπαιδευτικούς και νέα μαθήματα, να θέσουν υψηλούς στόχους. Αλλά και  τα προβλήματα στη σχολική στέγη, την υπολειτουργία των σχολείων, τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, τις χαμένες διδακτικές ώρες ακόμα και σε πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, βαδίζοντας με επιτυχία στα χνάρια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, "υπερήφανη" κατά το άνοιγμα των σχολείων έκανε λόγο για «κανονικότητα» και για σχολεία που λειτουργούν ήδη από την πρώτη μέρα κανονικά.

Η πραγματικότητα απέχει μίλια μακριά!

Τέλος Οκτώβρη, ενάμιση μήνα μετά το πρώτο κουδούνι και η «κανονικότητα» φέρνει κλειστά ολοήμερα, διάσπαρτα κενά παντού και το πρόγραμμα των περισσότερων σχολείων στον αέρα!

Πανελλαδικά τα κενά αυτή τη στιγμή αγγίζουν τα 10.000.

Συγκεκριμένα στο νομό Λασιθίου έχουμε πάνω από 50 κενά στην Πρωτοβάθμια. Στα δημοτικά σχολεία της περιοχής μας  πολλά τμήματα ολοήμερου είναι ακόμη κλειστά ή μισολειτουργούν, ενώ η πρωινή ζώνη είναι ζητούμενο! Αλλά και το πρωινό πρόγραμμα πολλών σχολείων αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες. Διάσπαρτα κενά στα περισσότερα σχολεία (αλλού λείπουν ώρες δασκάλων, αλλού Γερμανικών ή Αγγλικών, αλλού Γυμναστικής, αλλού Εικαστικών, αλλού Μουσικής, αλλού Πληροφορικής, αλλού Θεατρικής αγωγής…), ακόμα και μέσα στο ίδιο σχολείο άλλα τμήματα διδάσκονται πχ Αγγλικά, άλλα όχι, με αποτέλεσμα να μην έχει βγει ακόμα ένα σταθερό πρόγραμμα και να δημιουργούνται πολλά προβλήματα στη λειτουργία τους, στερώντας παράλληλα από τα παιδιά το δικαίωμα στη μόρφωση στα συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα,  τα οποία συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητά τους, στην καλλιέργεια και ώθηση στις κλίσεις τους και τα ενδιαφέροντά τους.

Σχετικά με την Παράλληλη Στήριξη, το "θέατρο του παραλόγου" συνεχίζεται για μία ακόμη χρονιά! Βέβαια, η Κυβέρνηση της ΝΔ περιμένει τα εύσημα, καθώς φέτος σε κάθε εκπαιδευτικό της παράλληλης αναλογούν 1-3 μαθητές, ενώ πρόπερσι πέρυσι 2-5! Είναι αδιανόητο τον 21ο αιώνα να βάζεις την Παιδεία στο ζύγι με αυτόν τον τρόπο!

Η ίδια εικόνα και στη Δευτεροβάθμια. Στα γυμνάσια χάνονται πολλές διδακτικές ώρες, ενώ στα Λύκεια και συγκεκριμένα στο ΓΕΛ οι ελλείψεις εκπαιδευτικών  σε μαθήματα Οικονομίας, Φιλολογίας, Μαθηματικών, Χημείας , Βιολογίας δηλαδή σε μαθήματα προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις δημιουργούν προβληματισμό και ανησυχία σε γονείς και μαθητές.

Όσο για την Ειδική Αγωγή η πρόσληψη επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού θεωρείται πολυτέλεια, οι δε 4.500 μόνιμοι διορισμοί έχουν μετατεθεί για το τέλος του 2019.

Παιδεία, κοινωνικό αγαθό ή κόστος;

Αλήθεια πώς θα αναπληρωθεί ο χαμένος χρόνος από εκπαιδευτικούς και μαθητές; Πώς θα προετοιμαστούν  οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου για τις πανελλαδικές; Ποιες είναι οι ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση όλων των παιδιών;

Καταλαβαίνουμε ότι η κατάσταση είναι τραγική σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, είναι ζήτημα πολιτικό, και τι μελλοντικές γενιές εργαζομένων στοχεύουν να δημιουργήσουν οι εκάστοτε κυβερνήσεις του αστικού κράτους, υποταγμένοι πλήρως στις επιταγές της ΕΕ και του ΟΟΣΑ. Φτηνό εργατικό δυναμικό για τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.

Είναι απαράδεκτο ένα ολόκληρο σύστημα Παιδείας να στηρίζεται σε κονδύλια ΕΣΠΑ, εάν και πόσο επαρκούν, με προσλήψεις αναπληρωτών που εργάζονται υπό καθεστώς ομηρείας πάνω από 10, 15 ακόμη και 20  χρόνια στην εκπαίδευση, οργώνοντας την Ελλάδα από τη μιαν άκρη στην άλλη, ερχόμενοι αντιμέτωποι με σοβαρά προβλήματα στη διαβίωση (στέγαση, μετακίνηση, οικογένειες μοιρασμένες στα δύο  κ. ά.). Για όλους αυτούς τους λόγους και εξαιτίας της αβεβαιότητας για το μέλλον αρκετοί αναπληρωτές παραιτούνται. Οι δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας πως θα τιμωρηθούν με αυστηρή ποινή οι αναπληρωτές που αδυνατούν να αναλάβουν υπηρεσία είναι απαράδεκτες και προκλητικές... Όσα κίνητρα κι αν δοθούν σε ακριτικές περιοχές όπως η δική μας, το πρόβλημα δε λύνεται αν δε γίνουν μόνιμοι διορισμοί όλων των εργαζομένων στην εκπαίδευση ( πάνω από 33.000), ώστε από την 1η Σεπτέμβρη να βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία τους και κάθε παιδί από την προσχολική και ειδική αγωγή μέχρι και την δευτεροβάθμια να έχει τον εκπαιδευτικό που χρειάζεται και τη μόρφωση που του αξίζει. Αυτό πρέπει να διεκδικούν το εκπαιδευτικό και γονεϊκό κίνημα.

Η υποβαθμισμένη κτηριακή υποδομή καλά κρατεί!

Εκπαιδευτικοί και μαθητές εργάζονται μέσα σε σχολικά κτήρια με πολλά προβλήματα , χωρίς ασφάλεια, χωρίς υποδομές, χωρίς βοηθητικούς χώρους και το κυριότερο χωρίς να έχουν γίνει προσεισμικοί έλεγχοι εδώ και πολλά χρόνια. Το πρόγραμμα προσεισμικών ελέγχων είχε ξεκινήσει το 2004. Διακόπηκε το 2011 λόγω της κατάργησης του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων και των απολύσεων των συμβασιούχων, που αποτελούσαν μνημονιακές δεσμεύσεις. Όμως, ακόμα και σε περιπτώσεις που έγιναν έλεγχοι και εντοπίστηκαν προβλήματα, παρά τις επισημάνσεις, δεν έγιναν όσα έπρεπε. Από τότε δεν έχει αποδοθεί κανένα κονδύλι για προσεισμικούς ελέγχους. Όλα τα παραπάνω συνιστούν ένα πρόβλημα διαχρονικό που αναδεικνύει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο την πολιτική που θυσιάζει την ανθρώπινη ζωή και τις λαϊκές ανάγκες στη λογική του «κόστους - οφέλους» για το κεφάλαιο... Η «δημοσιονομική κανονικότητα» έχει αποψιλώσει υπηρεσίες, έχει στείλει στην ανεργία εξειδικευμένο προσωπικό που θα μπορούσε να κάνει προσεισμικούς ελέγχους, έχει περικόψει κονδύλια από την αντισεισμική θωράκιση, την ίδια στιγμή που χαρίζει δισ. στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους.

Συγκεκριμένα στην περιοχή μας τα σχολεία είναι αφημένα στη μοίρα τους χωρίς καμιά υποστήριξη από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου, αφού  τα  εμπόδια  που ισχυρίζονται οι Δημοτικές αρχές ότι κάνει αδύνατη την παρέμβαση της τεχνικής υπηρεσίας με ουσιαστικά έργα για την ανακαίνισή των σχολικών κτηρίων ή το χτίσιμο πρόσθετων αιθουσών, είναι το ότι τα κτήρια δεν έχουν άδεια, μετά τη μεταβίβασή τους από τον ΟΣΚ στους Δήμους, καθώς και οι ελλείψεις σε προσωπικό.

Δημοτικά , νηπιαγωγεία και γυμνάσια, παλιά και καινούρια, στην πλειοψηφία τους αντιμετωπίζουν προβλήματα με τη φθορά και την επικινδυνότητα  αύλειων  χώρων, με σοβάδες που πέφτουν, με σάπια κουφώματα, με μονώσεις , με νερά που μπαίνουν μέσα στο κτήριο μετά από μια δυνατή βροχή. Τρανταχτό είναι το παράδειγμα του ΕΠΑΛ με το ετοιμόρροπο κτήριο όπου στεγάζονταν τα εργαστήρια, ένα πρόβλημα άλυτο εδώ και 14 χρόνια. Έχει περάσει ένας χρόνος από την πρόσφατη κινητοποίηση των εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών που διεκδίκησαν την αποκατάστασή του, αλλά δεν έχει γίνει καμιά ενέργεια. Το δε  Ειδικό Γυμνάσιο στεγάζεται σε παλιό ισόγειο ακατάλληλο κτήριο, ενώ βασικά εργαστηριακά μαθήματα πραγματοποιούνται καθημερινά σε 3 παλιές, σκουριασμένες λυόμενες αίθουσες με  ακατάλληλο προαύλειο χώρο και τουαλέτες που δε θυμίζουν σε τίποτα τουαλέτες για μαθητές με αναπηρία. Ας απολογηθούν οι προηγούμενες δημοτικές αρχές για το τι έχουν κάνει , αλλά και η νέα δημοτική αρχή για το τι πρόκειται να κάνει σε ότι αφορά τα σχολικά κτήρια.

 Επιμένουμε ότι είναι απαραίτητο να υπάρχει ένας κεντρικός κρατικός τεχνικός φορέας που να κάνει ο ίδιος τις μελέτες, δημοπράτηση, επίβλεψη κατασκευής, εξοπλισμού. Αυτός ο φορέας πρέπει να εκφράζει την ευθύνη του κράτους για την παροχή δημόσιων και δωρεάν, σύγχρονων και ασφαλών σχολικών κτιρίων.

Με τα ψίχουλα δε χτίζεται παιδεία

Ταυτόχρονα συνεχίζεται η υποχρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών, με καθυστερήσεις στην καταβολή των δόσεων για τα λειτουργικά έξοδα με αποτέλεσμα η σχολική χρονιά να ξεκινά με, κυριολεκτικά, άδεια ταμεία ακόμα και για τις στοιχειώδεις ανάγκες! Το κονδύλι που εγκρίθηκε από το Δημοτικό συμβούλιο για τη θέρμανση είναι πενιχρό  και σε καμιά περίπτωση δε δεχόμαστε τη  λογική της οικονομίας.  Η δε καθαριότητα των σχολείων γίνεται με προσλήψεις τετράωρων καθαριστριών, με εργασία μετά το πέρας της λειτουργίας του σχολείου,  με αποτέλεσμα η υγιεινή των μαθητών κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου να μένει ακάλυπτη.  Σε αρκετές περιπτώσεις μία καθαρίστρια πρέπει να προσφέρει τις υπηρεσίες της σε δυο σχολικές μονάδες, ένα δημοτικό και ένα νηπιαγωγείο, υπερβαίνοντας τις δυνάμεις της. Πόσο πιο εξασφαλισμένη θα ήταν η υγιεινή των σχολικών χώρων και η υγεία των παιδιών αν  γίνονταν προσλήψεις καθαριστριών με καθεστώς μόνιμης και σταθερής  εργασίας με πλήρη δικαιώματα , ώστε να καλύπτονται όλες οι ανάγκες σε κάθε σχολείο;

Το σχολείο των σύγχρονων λαϊκών αναγκών

Το σχολείο που τελειώνει με τη μιζέρια και δίνει απάντηση στις ανάγκες των παιδιών μας, είναι:

Ένα σχολείο αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν. Ένα σχολείο ενιαίο που θα παρέχει την ίδια μόρφωση σε όλους τους μαθητές, χωρίς να χωρίζει τα παιδιά και τα σχολεία σε πολλές ταχύτητες, ανάλογα με την περιοχή και την τσέπη του καθενός. Ένα σχολείο που θα είναι ασφαλές και με όλους τους βοηθητικούς χώρους που χρειάζονται οι μαθητές (εργαστήρια, χώρους άθλησης-γυμναστήρια, βιβλιοθήκη, θέατρα, χώρους μουσικής, τραπεζαρία, κτλ).

Ένα σχολείο που θα οργανώνει τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών.   Ένα σχολείο που θα βοηθά όλα τα παιδιά με αναπηρίες και με μαθησιακές δυσκολίες.

Ένα πραγματικά ενιαίο και σύγχρονο σχολείο είναι αυτό που έχει διευρυμένη χρονική λειτουργία για να ολοκληρώνουν όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά στο σχολείο το μορφωτικό τους πρόγραμμα (μελέτη, εργασίες, αθλητικές δραστηριότητες, ξένες γλώσσες κ.ά. με παράλληλη δωρεάν σίτιση και ανάπαυση), ενώ θα μπορούν να αξιοποιούν τις δομές του στον ελεύθερο χρόνο τους για δραστηριότητες που θα παρέχει δωρεάν.

Ένα σχολείο που θα προετοιμάζει πολίτες με κριτική σκέψη, με αγάπη για τη γνώση και τον άνθρωπο.

Σε μια εποχή που οι δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας είναι κυριολεκτικά ασύλληπτες, που αντικειμενικά υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες ανάγκες μας, ένα τέτοιο σχολείο μπορούμε να το διεκδικήσουμε με τη συλλογικότητα, με τον ενωμένο αγώνα γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών.   Οι αγώνες μπορούν να έχουν αποτελέσματα! Τίποτα δεν μας χαρίζεται όλα κατακτώνται!

Η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών βρίσκεται και θα βρίσκεται πάντα δίπλα στους λαϊκούς αγώνες.

Ιωάννα Χρυσουλάκη
Aπό την Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών που στηρίζει το Π.Α.ΜΕ