Οι σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων και η υπάρχουσα κατάσταση σχετικά με την υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Το κειμενο υπογράφει ο Διευθυντής Π.Ε. Χανίων κ. Εμμανουήλ Μηλιαράκης

Οι εκπαιδευτικές κοινότητες από τις πρώτες ημέρες, μετά το κλείσιμο των σχολείων και μέσα σε 2-3 εβδομάδες, ανασυγκροτήθηκαν και άρχισαν να υλοποιούν με όποιο μέσο διέθεταν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση «ξαναστήνοντας τις τάξεις τους», παρά τις αντιξοότητες (τεχνικές, προσωπικές, έλλειψη προηγούμενης εμπειρίας) υπερπηδώντας, ως επί το πλείστον, τα εμπόδια. Τα παραπάνω αποτυπώνονται σε πρόσφατη καταγραφή της κατάστασης από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης  Χανίων (ΔΠΕ).

Ειδικότερα, όσο αφορά στις σχολικές μονάδες της ΔΠΕ Χανίων οι διευθυντές/ντριες:

Ενημέρωσαν τους γονείς των μαθητών με sms για την αποστολή των emails τους στο σχολείο και τους απέστειλαν οδηγίες για τη δημιουργία λογαριασμού του παιδιού τους στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ), ενώ βοήθεια τους παρείχε η Ομάδα Υποστήριξης του σχολείου. Επίσης, αρκετοί διευθυντές/ντριες συνεργάστηκαν με μέλη των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων για αποτελεσματικότερη επικοινωνία με τους γονείς των μαθητών τους αλλά και την άρση δυσκολιών που συναντούσαν.

Όπως διαφάνηκε, μεγάλο πρόβλημα δημιουργήθηκε με τη λειτουργία του ΠΣΔ προκαλώντας μεγάλη καθυστέρηση στις παραπάνω εγγραφές μαθητών και εκπαιδευτικών αλλά σιγά-σιγά η κατάσταση βελτιώνεται χάρη στην υπερπροσπάθεια των στελεχών του ΠΣΔ.

Παράλληλα, οι διευθυντές/τριες ενημέρωσαν τους εκπαιδευτικούς για τις εγκυκλίους που έχουν αποσταλεί από το Υ.ΠΑΙ.Θ., το ΠΕ.ΚΕ.Σ. Κρήτης και το ΚΕΣΥ Χανίων σχετικά με την εξ αποστάσεως, σύγχρονη και ασύγχρονη, εκπαίδευση. Οργάνωσαν τηλεδιασκέψεις για τα μέλη των Συλλόγων Διδασκόντων με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών Πληροφορικής ή, όπου δεν υπήρχαν, με τη βοήθεια εκπαιδευτικών που έχουν σχετικές γνώσεις, με σκοπό την αλληλοϋποστήριξη, την εξοικείωση με τα ψηφιακά εργαλεία και την ανταλλαγή απόψεων για τον τρόπο υλοποίησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τους μαθητές τους, ιδίως εκείνους με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που χρήζουν παράλληλης στήριξης ή ενισχυτικής διδασκαλίας ή φοιτούν σε Ειδικά Σχολεία ή Τμήματα Ένταξης ή Τάξεις Υποδοχής ΖΕΠ.

Στη συνέχεια, οι εκπαιδευτικοί με τη σειρά τους δημιούργησαν (για μερικούς συνεχίζεται μέχρι σήμερα η προσπάθεια, λόγω τεχνικών προβλημάτων) ψηφιακές τάξεις για σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση και αναρτούν εκπαιδευτικό υλικό ανά μάθημα με δυνατότητα ανάρτησης και απαντήσεων από τους μαθητές.

Επιπλέον, συμμετείχαν και συμμετέχουν σε τηλεδιασκέψεις που οργανώνονται από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου ανά ειδικότητα, για την υποστήριξη της διαδικασίας και την επίλυση προβλημάτων, ενώ ένας μεγάλος αριθμός αυτών συμμετείχε εθελοντικά, σε σεμινάριο επιμόρφωσης για τη δημιουργία ηλεκτρονικών τάξεων e-me και χρήση του webex, που υλοποιήθηκε από το ΕΔΙΒΕΑ του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Ταυτόχρονα:

Καθημερινά πραγματοποιείται αποστολή εκπαιδευτικού υλικού και προτάσεις για δραστηριότητες σε μαθητές μέσω email, viber, messenger, fb αλλά και των ιστολογίων των σχολικών μονάδων.

Ωστόσο, επειδή πολλοί γονείς δε διαθέτουν email, ηλεκτρονικό υπολογιστή ή τάμπλετ, ημεδαποί και αλλοδαποί, ή η σύνδεση στο διαδίκτυο δεν υπάρχει ή είναι αργή ή διακόπτεται συχνά ή η χρήση των δεδομένων τους μέσω κινητών τηλεφώνων δεν επαρκεί, η αποστολή εργασιών γίνεται και μέσω ταχυδρομείου ή καταστημάτων των χωριών ή ακόμη και με κατ΄ οίκον διανομή, λαμβάνοντας όλα τα κατάλληλα μέτρα προστασίας.

Σε τακτά χρονικά διαστήματα γίνεται τηλεφωνική επικοινωνία ή βιντεοκλήση με τους μαθητές και τους γονείς τους για ενθάρρυνση και πιθανή ψυχολογική υποστήριξη, ενώ έχει αποσταλεί και το φυλλάδιο του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Όσο αφορά στα Ειδικά Σχολεία, λόγω των σοβαρών δυσκολιών σε επίπεδο επικοινωνίας και λειτουργικότητας των μαθητών, υπάρχει αντικειμενικό ζήτημα στην υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Για το λόγο αυτό αναζητήθηκαν τρόποι ενίσχυσης των γονέων για την υποστήριξη των παιδιών τους ύστερα και από σχετικές οδηγίες του Υ.ΠΑΙ.Θ., της ΣΕΕ Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης Κρήτης και του ΚΕΣΥ Χανίων.

Από την αποδελτίωση των ενημερώσεων των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής σχετικά με τις ενέργειες που έχουν κάνει για την εξ αποστάσεως επικοινωνία και εκπαίδευση αναδύθηκαν οι παρακάτω πρακτικές:

Δημιουργήθηκαν στο viber μικρές ομάδες, ανά βαθμίδα, στις οποίες τίθενται ερωτήματα ή αναρτώνται οδηγίες και υλικό ανά ειδικότητα, ενώ δίνεται η δυνατότητα και επαφής των μαθητών με τους εκπαιδευτικούς και το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό μέσω βιντεοκλήσης, skype ή άλλων μέσων επικοινωνίας.

Επιπλέον, για επιμέρους συμβουλευτική ή ψυχολογική υποστήριξη των γονέων, οι κοινωνικοί λειτουργοί και οι ψυχολόγοι των ΕΔΕΑΥ των ΣΔΕΥ βρίσκονται σε τακτική επικοινωνία μαζί τους.

Από την άλλη τα Νηπιαγωγεία, ως αναπόσπαστο κομμάτι της υποχρεωτικής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και με βάση τις εγκυκλίους, επικοινώνησαν με τα μέλη της σχολικής τους κοινότητας (γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικούς) κυρίως μέσω των ιστολογίων τους (blogs), μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσω άλλων εφαρμογών όπως το viber.

Οι νηπιαγωγοί συμμετείχαν σε τηλεδιάσκεψη ανά ομάδες Νηπιαγωγείων με τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου προκειμένου να ενημερωθούν για τους πρόσφορους τρόπους που υπάρχουν, ώστε να συνεχίσουν αδιάλειπτα, κυρίως, την παιδαγωγική τους σχέση με τα νήπια.

Άλλωστε, σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ. δεν προβλέπεται δημιουργία ηλεκτρονικής τάξης για τα νήπια. Για το λόγο αυτό δεν ζητήθηκε από τους γονείς τους να κάνουν εγγραφή στο ΠΣΔ.

Σε διοικητικό επίπεδο, η ΔΠΕ Χανίων, από την πρώτη στιγμή, ήταν σε άμεση επικοινωνία με τους διευθυντές των σχολικών ομάδων για τη διαχείριση της έκτακτης αυτής κατάστασης. Mε πρωτοβουλία του διευθυντή Π.Ε Χανίων δημιουργήθηκαν ομάδες Διευθυντών και Προϊσταμένων σχολικών μονάδων, μέσω της εφαρμογής viber, ομάδα προσωπικού Διευθυνσης.ομάδα helpdesk και άλλες  για τη γρήγορη ανατροφοδότησή τους σχετικά με θέματα διοικητικά αλλά και άλλης φύσεως, που προέκυψαν από την αναστολή λειτουργίας των σχολείων.

Επίσης, μέσω της ομάδας HelpDesk στο viber, οι υπεύθυνοι Πληροφορικής της Διεύθυνσης υποστηρίζουν τα σχολεία για θέματα ΠΣΔ (δυσλειτουργίες δικτύου, εγγραφές μαθητών και εκπαιδευτικών στο ΠΣΔ, δημιουργία πλατφόρμας e-me, e-class, τηλεδιασκέψεις) σε συνεργασία με την Ομάδα Υποστήριξης που έχει συσταθεί σε κάθε σχολείο για το σκοπό αυτό.

Με ανάλογο τρόπο υποστηρίζονται και οι προϊσταμένες/προϊστάμενοιτων Νηπιαγωγείων μέσω της εφαρμογής viber, στην οποία έχει δημιουργηθεί μια ομάδα, που συντονίζεται από τη Διεύθυνση, για την  υποστήριξή τους στη διαχείριση προβλημάτων που προκύπτουν από την εξ αποστάσεως επικοινωνία τους με τα μέλη της σχολικής τους κοινότητας, όπως καταγράφονται καθημερινά σε ειδική φόρμα.

Οι ψυχολόγοι των δημοτικών σχολείων της Πρωτοβάθμιας  Εκπαίδευσης Χανίων δηλώνουν τη διαθεσιμότητα για επικοινωνία με μαθητές εκπαιδευτικούς και γονείς των σχολικών μονάδων ευθύνης τους .

Ενημερώθηκαν οι γονείς των σχολικών μονάδων ότι μπορούν να επικοινωνήσουν με τις ψυχολόγους ζητώντας ψυχολογική υποστήριξη μέσω 
του e- mail ώστε να οριστεί ραντεβού επικοινωνίας με την οικογένεια με  τον κατάλληλο τρόπο (webex, e-mail, τηλεφωνική επικοινωνία).
-Επίσης δημιουργήθηκαν blog μέσω του σχολικού δικτύου στα οποία θα 
αναρτάται χρήσιμο υλικό για τους μαθητές τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς των σχολικών μονάδων. Οι διευθύνσεις των blog κοινοποιήθηκαν στους γονείς από τις 
διευθύνσεις των σχολικών μονάδων.

-Αξιοποιήθηκε η πλατφόρμα e-me μέσω της οποίας μπορούν να επικοινωνούν  τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές των σχολικών μονάδων με τους  ψυχολόγους.

Για τον καλύτερο συντονισμό των ενεργειών σχετικά με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την ανταλλαγή απόψεων επί του θέματος, ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων έκανε αρχικά τηλεδιάσκεψη με τους διευθυντές/προϊσταμένους των Δημοτικών Σχολείων του νομού.

Στη συνέχεια, ζήτησε να καταγραφούν μέσω ηλεκτρονικής φόρμας στοιχεία που αφορούν στο βαθμό που έχει υλοποιηθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, στην υπάρχουσα κατάσταση σε υλικοτεχνική υποδομή αλλά και στις ανάγκες σε ψηφιακούς πόρους τόσο των σχολικών μονάδων και των ίδιων των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών.

Κατόπιν, απηύθυνε πρόσκληση προς τους διευθυντές/προϊσταμένους για τη δημιουργία ομάδας επίλυσης προβλημάτων που αφορούν στις παραπάνω ελλείψεις αλλά και εξεύρεσης πόρων για τη χρηματοδότησή τους.

Παράλληλα με τις ενέργειες των ΣΣΕ για την παιδαγωγική υποστήριξη των εκπαιδευτικών των σχολείων για τη διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών τεχνικών τους στην παρούσα φάση, ο διευθυντής Π.Ε. Χανίων διοργάνωσε επιμόρφωση για τη δημιουργία και διαχείριση της ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, οι οποίοι στη συνέχεια θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές στις σχολικές τους μονάδες.

Συνεχίζοντας, την αδιάλειπτη προσπάθεια για την αποτελεσματικότερη υλοποίηση των νέων ψηφιακών εργαλείων διδασκαλίας και επικοινωνίας, δεδομένων των έκτακτων συνθηκών που βιώνει η χώρα μας, η ΔΠΕ Χανίων οργανώνει τις επόμενες μέρες επιμορφωτικά μαθήματα για την εξ αποστάσεως σύγχρονη εκπαίδευση στο μάθημα των Φυσικών Επιστημών, ειδικότερα για τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στην Ε΄ τάξη Δημοτικού. Επίσης ακολουθούν επιμορφώσεις σε συνεργασία με τους Σ.Σ.Ε. σε Θέματα Ψυχικής ανθεκτικότητας και ενδυνάμωσηςτων εκπαιδευτικών σε κάθε παράμετρο του δύσκολου έργου τους.