Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι διαδικασίες για την υλοποίηση ενός από τα πλέον αναγκαία και πλέον εμβληματικά έργα υποδομής στην χώρα. Ο λόγος για την πλήρη ανακατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης προκειμένου από ένας δρόμος παρωχημένων δυνατοτήτων να μετατραπεί σε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.

Πρόκειται για μία υποδομή που θα αλλάξει ριζικά τις μετακινήσεις στην Κρήτη και θα επιφέρει σπουδαία οικονομική ανάπτυξη στο νησί καθώς ο ΒΟΑΚ θα γίνει ένας υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος θα διαπερνά οκτώ δήμους της Κρήτης στο βόρειο τμήμα της από Λασίθι μέχρι Χανιά.

Υπενθυμίζεται πως το μεγάλο αυτό έργο έχει διαιρεθεί σε τμήματα με διαφορετικά χαρακτηριστικά, χρηματοδοτήσεις και διαδικασίες δημοπράτησης. Από ανατολικά προς δυτικά, πρόκειται για τα τμήματα:

Α. Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη (14 χιλιόμετρα – 150 εκατ. € Ταμείο Ανάκαμψης)

Β. Νεάπολη – Χερσόνησος (23 χιλιόμετρα – 350 εκατ. €  ΣΔΙΤ  & Ταμείο Ανάκαμψης)

Γ. Ηράκλειο – Χανιά (158 χιλιόμετρα – 1,8 δισεκ.€ Παραχώρηση – Ταμείο Ανάκαμψης – ΕΣΠΑ)

Δ. Χανιά – Κίσαμος (38 χιλιόμετρα – προαίρεση σύμβασης παραχώρησης)

Ετοιμάζονται οι μπουλντόζες για νέο ΒΟΑΚ στα δυο πρώτα τμήματα

Στα δυο πρώτο τμήματα από Άγιο Νικόλαο μέχρι Χερσόνησο έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες δημοπράτησης με το πρώτο τμήμα να το αναλαμβάνει η ΑΚΤΩΡ η οποία  πλέον αποτελεί μέλος του ομίλου ΙΝΤΡΑΚΑΤ ενώ το δεύτερο τμήμα ανατέθηκε στην κοινοπραξία ΙΝΤΡΑΚΑΤ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.

 Οι απαιτήσεις για την πλήρη ανακατασκευή του ΒΟΑΚ με νέες γέφυρες, ανισόπεδους κόμβους και σήραγγες ήταν πολύ μεγάλες σε ότι αφορά στην εκπόνηση των αναγκαίων μελετών και ήδη ολοκληρώνονται γεωτεχνικές έρευνες , έχουν εγκριθεί μελέτες ή οριστικοποιούνται άλλες ενώ εγκρίθηκαν οριστικές μελέτες οδοποιίας και ολοκληρώθηκαν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Δύσκολο τμήμα των διαδικασιών είναι οι απαλλοτριώσεις ιδιωτικών εκτάσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι εργασίες καθαρισμών και αποψιλώσεων σε δημόσιες εκτάσεις που παραδόθηκαν στον ανάδοχο και είναι σε εξέλιξη η διαδικασία με τις αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις ιδιωτικών εκτάσεων που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του έτους.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι και το ότι έχει ήδη εγκατασταθεί το εργοτάξιο σε περιοχή του Βραχασίου.

Τα δυο αυτά τμήματα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2026 – 2027.

Υπενθυμίζεται ότι για το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά – που αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη – πρόσφατα δόθηκε παράταση στην ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης μέχρι τις 7 Μαΐου, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες έχουν εκπονηθεί οι μελέτες για το τμήμα Χανιά – Κίσαμος το οποίο θα κατασκευαστεί στο πλαίσιο της ίδιας σύμβασης παραχώρησης  είτε στην αρχή, είτε στο τέλος  είτε κατά τη διάρκεια κατασκευής του τμήματος Ηράκλειο – Χανιά.

Ναπολέων Σαραντίδης

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook