Να γίνει το Πολυτεχνείο Κρήτης πιο εξωστρεφές και να έχει μεγαλύτερη απήχηση και αποδοχή από την χανιώτικη κοινωνία έχει θέση ως στόχο του ο Πρύτανης Μιχάλης Ζερβάκης που βρίσκεται τους τελευταίους 15 μήνες στο συγκεκριμένο πόστο, έχοντας ωστόσο κάνει μια μεγάλη ακαδημαϊκή πορεία και στο Πολυτεχνείο αλλά και στο εξωτερικό και συγκεκριμένα σε Καναδά και ΗΠΑ. Τα προβλήματα είναι πολλά, η γραφειοκρατία για την επίλυσή τους, «θηριώδης» αλλά στο πλαίσιο συμφωνιών και περισσότερο ευέλικτων κινήσεων, το Πολυτεχνείο μπορεί και είναι ένας «πυρήνας» παραγωγής σημαντικών επιστημόνων, έρευνας και μοχλός εύρεσης λύσεων σε πολύ σοβαρά ζητήματα που απασχολούν τη χανιώτικη κοινωνία.

Ο κ. Ζερβάκης παραχώρησε μια μεγάλη συνέντευξη στο Flashnews.gr όπου τοποθετήθηκε σε διάφορα ζητήματα που απασχολούν το Πολυτεχνείο αλλά έχουν και άμεσο αντίκτυπο στην κοινωνία μας. Μίλησε για σημαντικά θέματα, όπως για το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ και τις καταλήψεις που έγιναν, για την εξεταστική που χάθηκε, για τη στέγαση των φοιτητών στα Χανιά, για τη συνεργασία με τον δήμο Χανίων, για το κολυμβητήριο Χανίων που μαραζώνει, για το Πειραματικό Λύκειο και άλλα πολύ σημαντικά που μας αφορούν.

Δεν κρύφτηκε να αναφερθεί και σε προσωπικό του ζήτημα, το οποίο, εν τέλει τον βοήθησε να προχωρήσει στη ζωή του και να μην του «φρενάρει» τις επιθυμίες και τη θέληση του, στέλνοντας το μήνυμα σε μια εποχή που οι σχέσεις διαταράσσονται καθημερινά.

Διαβάστε όσα είπε στη μεγάλη συνέντευξή του στο Flashnews.gr

Συνέντευξη: Βασίλης Φουντουλάκης

«Νέες εστίες σύντομα στην Πολυτεχνειούπολη»

O απολογισμός θητείας έως τώρα και η επέκταση των εστιών: «Είμαι για κάτι παραπάνω από έναν χρόνο σε αυτή τη θέση. Η μετάβασή μου ήταν ομαλή και θετική. Οι προηγούμενοι Πρυτάνεις, οι κύριοι Λαγουδάκης και Διαμαντόπουλος ήταν πολύ βοηθητικοί ώστε να υπάρξει αυτή η συνέχεια της διοίκησης. Εγώ ήμουν και ως αντιπρύτανης φυσικά στη διοίκηση, οπότε η μετάβαση ήταν ομαλή. Τα προβλήματα πάντως είναι πολλά.. Το λειτουργικό κόστος είναι πολύ μεγάλο και η χρηματοδότηση μικρή. Πρέπει με αυτή την χρηματοδότηση να εξασφαλίσουμε την ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών και των διαδικασιών. Εκεί επικεντρωθήκαμε αρχικά. Να δώσουμε περισσότερες παροχές και δυνατότητες στους φοιτητές, που μεταξύ άλλων, περιελάμβαναν σίτιση, μεταφορές κτλ»,ανέφερε αρχικά και τόνισε: «Πετύχαμε λοιπόν, μεταξύ άλλων, να έχουμε τη χρηματοδότηση να κατασκευαστούν δύο νέα συγκροτήματα εστιών με 180 δωμάτια και έτσι θα φτάσουμε στα 480 συνολικά στην Πολυτεχνειούπολη. Έχει βρεθεί ο ανάδοχος σύντομα θα ξεκινήσουν οι εργασίες, εντός του 2026 θα έχουμε τις νέες εστίες. Ο υπουργός Παιδείας κατανόησε το πρόβλημα, όπως επίσης ο Πρωθυπουργός, ενώ συνέβαλλαν και οι βουλευτές εδώ στα Χανιά. Πάντως τα κριτήρια για να μείνουν οι φοιτητές στις εστίες δεν είναι τόσο αυστηρά.  Όλα αυτά σε  συνδυασμό με τις επιδοτήσεις που δίδονται σε φοιτητές από το κράτος, της τάξεως των 1500 ευρώ. Οι εστίες ουσιαστικά ελαφρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό φοιτητές για να μείνουν στις εστίες, πάντως ως τώρα δεν είχαμε προβλήματα επιλογής και μάλιστα παιδιά που δεν πληρούσαν προϋποθέσεις αλλά ήταν κοντά στο να έχουν τα κριτήρια, αφού όσοι μένουν στις εστίες δεν παίρνουν το επίδομα. Έχουμε επίσης χρηματοδότηση από το ΙΝΕΔΙΒΙΜ σε σχέση με τις εστίες. Η ζήτηση πάντως είναι μεγάλη από να μείνουν στις εστίες, εν τέλει τα καλύψαμε».

«Μέγιστο το θέμα στέγασης των φοιτητών»

Το τεράστιο πρόβλημα στέγασης στα Χανιά, λόγω air bnb, τουρισμού κτλ είναι παραπάνω από εμφανές στα Χανιά: «Θα ζητήσουμε και άλλες εστίες για να καλύψουμε παιδιά που έχουν οικονομική ανάγκη. Από κει και πέρα είμαστε σε επαφή με τον δήμο Χανίων για τι καταλύματα του δήμου θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Η πόλη των Χανίων που φιλοξενεί φοιτητές έχει πολύ μεγάλα οφέλη. Πρέπει τα οφέλη να γίνουν ανταποδοτικά προς τους φοιτητές. Ανταποκρίθηκε πχ ο δήμος στα αιτήματα για καλύτερες συνθήκες μεταφοράς των φοιτητών και αυτό λειτούργησε καλά. Είμαστε σε επαφή, έχουμε καλή σχέση με τον δήμο, δεν είναι βέβαια πάντα άμεσες οι λύσεις, ειδικά στη στέγαση», επισημαίνει ο κ. Ζερβάκης.

«Σε αυτό το σκέλος επειδή υπάρχει ιδιωτική πρωτοβουλία, πρέπει να ενεργοποιηθεί και ο πολίτης των Χανίων. Ο κόσμος πρέπει να αγαπήσει το Πολυτεχνείο και να κατανοήσει τα οφέλη που υπάρχουν. Το κακό είναι ότι το πρόβλημα στέγασης μειώνει, σύμφωνα με ενδείξεις, το ενδιαφέρον εν δυνάμει φοιτητών άλλων πόλεων να έρθουν στα Χανιά και φυσικά αποδυναμώνεται το ίδρυμα. Το οποίο ίδρυμα έχει αναμφισβήτητη ποιότητα σπουδών και είναι επίσης γνωστή η ποιότητα ζωής σε αυτή την πόλη».

Εξελίξεις με τη Γαλλική Σχολή

Ο Πρύτανης του Πολυτεχνείου αναφέρθηκε στο κτήριο της γαλλικής σχολής στη Χαλέπα που θα αλλάξει μορφή: «Η Γαλλική Σχολή έχει πάρει και αυτή τη χρηματοδότηση (1,7 εκ. ευρώ από την Περιφέρεια) για να μπορέσει να κατασκευαστεί και να αξιοποιηθεί σαν τον πρώτο «πυρήνα» του τεχνολογικού πάρκου, που θα στεγάσει εταιρείες – τεχνοβλαστούς, μέχρι να χτιστεί ένα κτήριο στην Πολυτεχνειούπολη που θα στεγάσει το Τεχνολογικό Πάρκο. Εκεί υπάρχει το λεγόμενο “tuc lab” που περιλαμβάνει μηχανήματα, εξαρτήματα που μπορούν να δουλέψουν ερευνητές και ήδη λειτουργεί. Με τη συνολική αποκατάσταση της Γαλλικής Σχολής θα αναπτυχθεί πλήρως το τεχνολογικό κομμάτι».  

Θέμα επικαιρότητας: Το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ και οι συνέπειές του

Στην ψήφιση του νομοσχεδίου περί ιδιωτικών ΑΕΚ και αν υπάρχει ζήτημα να επηρεαστούν τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια από αυτή την εξέλιξη δεν ήταν δυνατόν να μην αναφερθεί ο κ. Ζερβάκης: «Καταρχάς υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια τώρα, τα κολλέγια δηλαδή που δίνουν στα παιδιά επαγγελματική αποκατάσταση. Μπορούν αυτά τα παιδιά που τελειώνουν σε κολλέγια να συνεχίσουν σε ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Πρέπει όμως να μπει μια τάξη σε αυτά γιατί λειτουργούν χωρίς κάποια κριτήρια αξιολόγησης. Μέσα από αυτό το νομοσχέδιο βλέπουμε και το θετικό ότι μπορεί να μπει μια τάξη σε αυτή την κατάσταση και αυτό το αναδείξαμε. Υπάρχουν και θετικά και αρνητικά στον νόμο. Είμαστε μια ευρωπαϊκή χώρα που πρέπει να έχει εντός της κάποια ιδρύματα που δεν θα λειτουργούν με τους απόλυτα αυστηρούς όρους του δημοσίου. Πρέπει να δούμε πώς θα λειτουργήσει το σύστημα, χωρίς να είναι ο απόλυτος σκοπός τους η κερδοφορία. Επίσης, η συνταγματικότητα μας προβλημάτισε σαν Σύγκλητος και σαν συμβούλιο. Στείλαμε στη διαβούλευση πολλά θέματα που μας προβλημάτισαν, όπως η ενίσχυση της Περιφέρειας και των κινήτρων να έρθουν ιδρύματα στην Περιφέρεια. Έφυγαν πολλές προτάσεις από το Πολυτεχνείο Κρήτης προς το υπουργείο που έγιναν αποδεκτές».

Και κάνει την πρόβλεψη: «Εγώ περιμένω ότι λίγα, τέτοιου είδους, ιδρύματα θα δημιουργηθούν. Δεν με φοβίζει αυτή η εξέλιξη. Επίσης θα βελτιωθεί η κατάσταση στα κολλέγια. Επιπλέον, νομίζω ότι την ποιότητα των δημόσιων Πανεπιστημίων δεν θα τη χτυπήσει η νέα κατάσταση».

Το δημόσιο είναι όμως έτοιμο να μπει σε έναν ανταγωνισμό με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια; «Τα εχέγγυα και το ανθρώπινο δυναμικό τα έχουμε. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε με μεγαλύτερη ευελιξία και να μην έχουμε το ασφυκτικό πλαίσιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους».

Για τις καταλήψεις και τις αντιδράσεις των φοιτητών λόγω της ψήφισης του παραπάνω νομοσχεδίου: «Υπήρξε γενικευμένη αντίδραση και αναστάτωση στο φοιτητικό κίνημα. Για το Πολυτεχνείο Κρήτης ήταν υπερβολική γιατί ξεκίνησε νωρίς και τράβηξε αρκετά. Αυτό που πρότεινα εξαρχής είναι το Πολυτεχνείο να είναι ανοιχτό, να ακολουθεί τις εξελίξεις και μέσα από συζητήσεις να υπάρχει η μεταφορά απόψεων στην Πολιτεία. Σα δημόσιοι λειτουργοί έχουμε ευθύνη να αναδείξουμε προβλήματα, αλλά το νομοθετικό έργο είναι σε άλλο επίπεδο. Είμαι τελείως αντίθετος να κλείνουμε το ίδρυμα, όπως και έγινε, διότι οι δημόσιοι λειτουργοί πρέπει να είμαστε στις επάλξεις. Έγιναν συζητήσεις πολλές με φοιτητές κτλ. Υπάρχει μια λεπτή γραμμή στο τι είναι νόμιμο και πώς επιβάλλεις αυτή τη νομιμότητα. Εμείς επιλέξαμε τον  δρόμο της συζήτησης. Εν τέλει άνοιξε το Ίδρυμα χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Μέσα από τη συζήτηση μπορούν να βρεθούν λύσεις για οποιαδήποτε αντίδραση. Νομίζω ότι αυτό πέρασε και στους φοιτητές».

Τι γίνεται όμως με την εξεταστική μαθημάτων του χειμερινού εξαμήνου που δεν δόθηκαν; «Είμαστε σε επεξεργασία του προβλήματος αυτού που όντως ισχύει, με τη νομική μας υπηρεσία. Κάποια μαθήματα μπορούσαν να δοθούν διαδικτυακά αλλά κάποια δεν μπορούσαν λόγω δυσκολίας να διασφαλιστεί η αδιαβλητότητα τους. Υπάρχει μια προσπάθεια να δούμε πότε θα μπορούν να δοθούν. Πιθανόν μέσα στην εξεταστική του Ιουνίου ή μετά. Δεν θα είναι εύκολο, όλα έχουν ένα κόστος. Θα είναι πιεστικό το πρόγραμμα για τους φοιτητές, αλλά υπενθυμίζω ότι το Ίδρυμα ήταν κλειστό για 2 μήνες και δεν είναι στόχος μας να λειτουργήσουμε εκδικητικά».

Μουσικό Σχολείο και στα …σκαριά Πειραματικό

Για τη συμφωνία που υπάρχει με τον δήμο Χανίων για τη δημιουργία του Μουσικού Σχολείου σε χώρο του Πολυτεχνείου (κοντά στο Πολυκλαδικό) ο κ. Ζερβάκης ανέφερε: «Είναι μια συμφωνία που βοηθά και το Πολυτεχνείο. Επενδύουμε στη μόρφωση. Εμείς θέλουμε να κρατήσουμε τα παιδιά στα Χανιά, οπότε αν προσπαθούμε να βοηθούμε την εκπαίδευση είναι γιατί βλέπουμε ότι υπάρχουν αμφίδρομα οφέλη. Θέλουμε να ενισχύσουμε τη Β’ βάθμια εκπαίδευση. Υπήρξε η πρόταση του δήμου Χανίων για το Μουσικό Σχολείο. Δόθηκαν αρχικά 15 στρέμματα, τώρα φτάσαμε στα 20 στρέμματα και θεωρώ ότι οι διαδικασίες είναι σε καλό δρόμο, ώστε το υπουργείο Παιδείας να δώσει τη χρηματοδότηση για να χτιστεί».

Για την πρόθεση δημιουργίας Πειραματικού Σχολείου σε χώρο του Πολυτεχνείου και κοντά στο Μουσικό Σχολείο: «Φανταστείτε μια περιοχή πολύ κοντά που θα έχει το ΓΕΛ, το Μουσικό Σχολείο και το Πειραματικό και ακριβώς δίπλα το Πολυτεχνείο. Μιλάμε για έναν εκπαιδευτικό θησαυρό. Σε ό,τι αφορά το Πειραματικό η λύση υπάρχει χωροταξικά και μένει να δούμε αν θα υπάρξει η χρηματοδότηση να χτιστεί το Πειραματικό που θα περιλαμβάνει όλες τις βαθμίδες. Το θέμα αυτό είναι λιγότερο προχωρημένο σε σχέση με το Μουσικό σχολείο, αλλά οι διαδικασίες μπορούν να γίνουν παράλληλα».

Για το κτήριο Παπαδόπετρου και αν μπορεί να ανταποκριθεί τη δεδομένη στιγμή, συνδρομητικά για να καλύψει ανάγκες του Πειραματικού Λυκείου: «Δεν είμαι ειδικός να απαντήσω. Οι μελέτες των ειδικών αναφέρουν ότι δεν πρόκειται για τέλεια λύση, μπορεί ωστόσο να βοηθήσει. Είναι ένας χώρος πολύ καλός για μάθημα, έχει έναν αύλειο χώρο που καλύπτει κάποιες ανάγκες των μαθητών. Μπορεί να βοηθήσει σε αυτή την κατάσταση που βρισκόμαστε».  

Το «σκιάχτρο» του κολυμβητήριου Ακρωτηρίου!

Ποια η θέση του Πολυτεχνείου Κρήτης σε αυτό το άλυτο ζήτημα; «Έχουμε ένα Ολυμπιακό έργο του 2004 που μαραζώνει. Κανείς δεν θέλει να μείνει έτσι, μαραζώνει η ψυχή μας. Αυτό που έγινε επί προηγούμενης διοίκησης του Πολυτεχνείου είναι να γίνει μια μελέτη σε σχέση με το υπουργείο Παιδείας για τη ανακατασκευή του. Φτάσαμε στα τεύχη δημοπράτησης με μια προγραμματική με τη ΓΓΑ. Αυτή διαδικασία έχει λήξει. Έχουμε τα τεύχη και τη μελέτη έτοιμη και τη θετική άποψη της ΓΓΑ, που έχει περιέλθει στο υπουργείο Παιδείας. Ο χώρος ανήκει στο Πολυτεχνείο Κρήτης, άρα στο υπουργείο Παιδείας. Συνεπώς εμείς θέλουμε να το κάνουμε λειτουργικό.  Έχουμε έρθει σε επαφή με το υπουργείο μέσω του ΕΑΚ και με τον δήμο Χανίων και με τον ΝΟΧ για να διαμορφωθεί μια άποψη για το πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει. Υπάρχει θέληση από τον δήμο Χανίων να το λειτουργήσει. Από μας δεν υπάρχει αντίρρηση, αρκεί να υπάρχουν οφέλη για το Πολυτεχνείο και σε συνεννόηση με το υπουργείο Παιδείας”.

“Πρέπει να δούμε πώς θα γίνει η χρηματοδότηση από το υπουργείο για την ανακατασκευή του (περίπου 7,5 εκ ευρώ) ή αν και ο δήμος Χανίων συμβάλλει σε αυτό το κομμάτι ( ο δήμος έχει αναφερθεί μόνο στο κομμάτι της λειτουργίας του). Εγώ προσβλέπω στις συμφωνίες. Μπορεί να προχωρήσει γρήγορα εάν υπάρξουν συμφωνίες. Ακριβώς δίπλα, η προηγούμενη Σύγλκητος είχε εγκρίνει να δοθεί χώρος για τη δημιουργία ενός σταδίου. Αυτό θα δημιουργούσε μαζί με το κολυμβητήριο ένα πολύ καλό αθλητικό κέντρο, για μια πόλη με παράδοση στον αθλητισμό και στον ναυταθλητισμό».

«Δεν έχουν βάθος γνώσεων τα νέα παιδιά»

O Μιχάλης Ζερβάκης ασχολείται ως επιστήμονας πολύ με τον τομέα της Τεχνικής νοημοσύνης (ΑΙ) και καταθέτει την άποψη ότι οι νέοι αν εκπαιδευτούν σωστά μπορούν να την αξιοποιήσουν προς όφελος του ανθρώπου, χωρίς αρνητικές συνέπειες.

Ποιο όμως είναι το προφίλ των παιδιών-φοιτητών της σύγχρονης εποχής; Είμαστε σε εποχή που η τεχνολογία προχωρά με μεγάλα βήματα. Τα παιδιά έρχονται στο Πολυτεχνείο με μεγαλύτερες δεξιότητες στον χειρισμό των ηλεκτρονικών μέσων, χωρίς να έχουν το βάθος που χρειάζεται. Δεν έχουν το βάθος στις επιστήμες και στην πληροφορική. Έρχονται σαν χρήστες αλλά όχι σαν γνώστες της τεχνολογίας. Υπάρχει πρόβλημα σε αυτό.

Ο Πρύτανης του Πολυτεχνείου αναφέρθηκε και στις συνεργασίες του Ιδρύματος: «Οι συνεργασίες μας με όλα τα Ιδρύματα της Κρήτης είναι σε πολύ καλό επίπεδο, όπως και με την Περιφέρεια. Κοιτάμε ένα έργο της Περιφέρειας που αναφέρεται σε εξοπλισμούς, με την αγαστή συνεργασία των τριών Ιδρυμάτων της Κρήτης και του ΙΤΕ όσον αφορά τις περιοχές που θα καλύψουν με αυτόν των εξοπλισμό της τάξεης των 11 εκ. ευρώ. Θα μοιραστεί στα Ιδρύματα αλλά θα έχουν όλοι πρόσβαση σε αυτόν. Ο εξοπλισμός αφορά τα βιώσιμα υλικά, την υγεία, την αγροδιατροφή και την υπολογιστική ικανότητα. Η επιστήμη είναι πλέον πολυκλαδική».

Ο Πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης μίλησε και για την επιδίωξη που έχει η διοίκηση για μετεξέλιξη του τμήματος Μηχανικών Ορυκτών Πόρων (να πέσει η βαρύτητα σε καινούρια υλικά, δηλαδή μέταλλα που χρησιμοποιούνται για την καινούρια μορφή ενέργειας), αλλά και η δημιουργία νέων τμημάτων όπως τμήματος Πολιτικών Μηχανικών, «με αναδυόμενες τεχνολογίες», όπως τονίζει χαρακτηριστικά. Ανέφερε επίσης ότι υπάρχει συνεργασία με το ΕΒΕΧ για το πώς μπορούν να αναπτυχθούν οι παράκτιες περιοχές στα Χανιά. Επισήμανε δε ότι η χανιώτικη κοινωνία πρέπει να «αγκαλιάσει» τον χώρο που αφορά τον λόφο Καστελίου. «Η κοινωνία των Χανίων πρέπει να αγκαλιάσει περισσότερο και σε αυτό το θέμα το Πολυτεχνείο Κρήτης και να το δει με περισσότερη ζέση», ανέφερε ο κ. Ζερβάκης.

«Θέλουμε να καταστήσουμε το Πολυτεχνείο Κρήτης πόλο έλξης για ανθρώπους ικανούς που θέλουν να προσφέρουν. Οι διακρίσεις καθηγητών που φαίνονται είναι ουσιαστικές και όχι τυπικές και βεβαιώνεται από την παραγωγική της έρευνας εντός του Πολυτεχνείου», επεσήμανε για τις συνεχείς διακρίσεις καθηγητών του Ιδρύματος σε διεθνές επίπεδο.

«Η μαγκιά είναι να βοηθήσεις τον συνάνθρωπό σου»

Κλείνοντας ο Πρύτανης του Πολυτεχνείου μας άνοιξε την καρδιά του και αναφέρθηκε στο κινητικό του πρόβλημα, το οποίο δεν έγινε πρόβλημα για τον ίδιο αλλά «όπλο» στη δική του εξέλιξη. Όλα, όπως τονίζει ο ίδιος, έχουν να κάνουν με το περιβάλλον που μεγαλώνει ο κάθε άνθρωπος: «Έχω ιδιαίτερη ευαισθησία σε άτομα με ιδιαιτερότητες. Εγώ μεγάλωσα στα Χανιά, είχα κινητικό πρόβλημα. Είμαι ευγνώμων σε φίλους, συμμαθητές και καθηγητές που μου έδωσαν όλα τα εχέγγυα να μη μετρήσω ποτέ το πρόβλημα που είχα. Δεν το έβαλα ποτέ κάτω. Έφυγα από δω, πήγα στη Θεσσαλονίκη, στο Τορόντο, στη Μινεσότα και μετά πίσω εδώ. Δεν είχα ποτέ πρόβλημα γιατί βοήθησε ο τρόπος που μεγάλωσα. Το bullying που έχει αυξηθεί στις μέρες μας, δεν βοηθά την κοινωνία. Η μαγκιά είναι στο να βοηθήσεις τον διπλανό σου, όχι να του επιβληθείς».

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook